2019-06-06

Dunlop na Nürburgringu

W czerwcu Dunlop będzie obecny na dwóch 24-godzinnych wyścigach - Le Mans i Nürburgring oraz na wyścigach motocyklowych Isle of Man TT. Wszystkie trzy rywalizacje umożliwiają otwartą konkurencję opon co oznacza, że zespoły i kierowcy świadomie wybrali produkty tej marki. 

Zespół Dunlopa stoi przed ambitnym zadaniem - w ciągu zaledwie trzech tygodni zmagań zamierza dostarczyć i serwisować ponad 5000 opon. W poprzednich artykułach pisaliśmy o zaangażowaniu marki w 24-godzinny wyścig Le Mans oraz Isle of Man TT. W niniejszym tekście przybliżymy jej udział w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring.

Trudne wyzwanie

W 1976 r. o Pętli Północnej Nürburgring kierowcy mówili „zbyt niebezpieczna i za szybka dla Formuły 1”. Ponad 40 lat później jest ona wykorzystywana do prawdopodobnie najtrudniejszego, całodobowego maratonu w sporcie motorowym. Długi, zamknięty, szybki i niebezpieczny tor o długości 25 kilometrów to ostatni dziki szlak, na którym nadal można rozgrywać wyścigi samochodowe dowolnej klasy.

- Tor jest bardzo stary i bardzo wymagający - powiedział Ben Crawley, dyrektor ds. sportów motorowych Dunlop. - Ten wyścig stał się polem bitwy wielkich producentów. Najlepsze zespoły, w tym Phoenix Audi, wybrały nasze opony w dążeniu do sukcesu. Dostarczamy ogumienie również wielu innym klasom, w tym wszystkim samochodom w kategorii TCR Touring Car.

Pętla Północna wywiera stałą presję na kierowców. Różne warunki i poziomy przyczepności oraz ruch na torze, a szczególnie różnice prędkości między poszczególnymi klasami, utrudniają jazdę na zmieniających się krzywiznach, wysokościach terenu i nawierzchni. Duża liczba zawodników podzielona jest na wiele klas, a najważniejsze samochody są zaliczane do klasy GT3. Jest tu również miejsce dla zwykłych pojazdów GT i klasy Touring, przy czym większość tych zespołów regularnie uczestniczy w serii rajdów wytrzymałościowych VLN, które odbywają się na torze Eifel przez cały rok startowy.

Sukcesy na torze

We wspomnianym wyścigu Dunlop odniósł 18 zwycięstw. Triumfował m.in. w pierwszej czwórce w kolejnych wyścigach z udziałem: Hansa Stucka (1970), Helmuta Kellenersa (1972) i Nikiego Laudy (1973). W tamtej dekadzie żaden inny producent opon nie zajął pierwszego miejsca na podium. Ostatnie zwycięstwo miało miejsce w 2017 r., kiedy to Connor De Phillippi, Kelvin van der Linde, Markus Winkelhock i Christopher Mies wygrali z zaledwie dwoma okrążeniami do końca.

Dunlop osiągnął też inne sukcesy na Pętli Północnej. Rekord okrążenia 6.11.13 (na Pętli Północnej bez przedłużenia GP używanego podczas 24-godzinnego wyścigu), ustanowiony w 1983 r. przez Stefana Bellofa w Porsche 956, nadal obowiązuje. Co więcej, eksperci od sportów motorowych ciągle uważają to za jedno z największych osiągnięć w historii tego sportu.

Ponad 300 wyścigów

Nad rozwojem opon wyścigowych Dunlop czuwa międzynarodowy zespół. Eksperci w dziedzinie projektowania pracują w Birmingham (Wielka Brytania), Colmar-Berg (Luksemburg), Montlucon (Francja) i Hanau (Niemcy).

Czerwcowe zmagania to jedne z najważniejszych wydarzeń sezonu wyścigowego dla Dunlopa, ale to tylko trzy z ponad trzystu wyścigów samochodowych i motocyklowych obsługiwanych każdego roku przez brytyjską markę.

(ik)

Źródło i fot. Goodyear

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń