2019-05-29

Pirelli do klasyków

W 1929 r. odbył się pierwszy pokaz Villa d’Este Concours d’Elegance, który wygrała Isotta Fraschini Tipo 8A na oponach Pirelli Cord Superflex. W tym roku włoski producent powrócił do tej europejskiej imprezy samochodowej, w roli oficjalnego partnera, a także jako dostawca opon do kilku samochodów obecnych na miejscu. Pirelli zaprezentowało tam gamę opon Collezione do klasycznych aut.

Pokaz Villa d’Este łączy w sobie pasję do samochodów oraz dbałość o klasyczne auta. Takie wartości są ważne także dla marki Pirelli, która realizuje w tym zakresie różne inicjatywy. Potwierdzeniem tego jest fundacja Pirelli Fondazione, która zachowuje dokumenty, specyfikacje techniczne i inne artefakty dokumentujące półtora wieku historii. Innym przykładem jest gama opon Collezione do klasycznych aut, łączących styl vintage z nowoczesną technologią. Obecnie w ogumienie z tej serii wyposażone są samochody wyprodukowane od lat 30. aż po nowoczesną klasykę z początku bieżącego stulecia.

Pirelli Collezione

Gama powstała z myślą o utrzymaniu klasycznych samochodów na drodze. W ramach niej tworzone są opony dwufunkcyjne, które zachowują oryginalny wygląd i dynamikę jazdy, ale dzięki nowym rozwiązaniom zwiększają wydajność i bezpieczeństwo w porównaniu z oponami z epoki. Asortyment zaczyna się od legendarnej opony Stella Bianca, która została po raz pierwszy wprowadzona na rynek w 1927 r., a następnie Stelvio, które powróciło w 2018 r., aby wyposażyć Ferrari 250 GTO: najdroższy samochód na świecie.

Inne opony należące do tej gamy to: CA67 (1955), CN72 (1964), CN36 (1968), CN12 (1968), Cinturato P7 (1974), P5 (1977), P Zero (1984) i P700-Z (1988). W trakcie ich opracowywania, inżynierowie Pirelli wykorzystali te same parametry pojazdu, które mieli do dyspozycji oryginalni projektanci. Pomaga to tworzyć opony, które działają najbardziej efektywnie dzięki oryginalnej mechanice i konfiguracji zawieszenia, a jednocześnie wykorzystują najnowsze technologie. Techniki stosowane do ich produkcji są podobne do tych stosowanych do produkcji ogumienia do sportów motorowych. Opony te można dostać u wyspecjalizowanych dilerów na całym świecie, a także w sklepach Pirelli P Zero World (w Los Angeles, Monachium, Monako, Dubaju i wkrótce w Melbourne).

Strategia Perfect Fit także przy gamie Collezione

Strategia Perfect Fit firmy Pirelli opiera się na współpracy z producentami pojazdów, której celem jest opracowanie opony najlepiej dopasowanej do potrzeb danego auta. W ten sposób powstaje ogumienie ze specjalnym oznaczeniem służącym do identyfikacji różnych producentów, dla których są stworzone. Strategia ta jest teraz stosowana również do klasycznych samochodów na życzenie producentów, którzy chcieli zobaczyć opony Pirelli Collezione na swoich klasykach. Jednym z przykładów jest Audi ze specjalnie zaprojektowanym P700-Z do Sport Quattro, Jaguar z P Zero do XJ220, Lamborghini z CN12 do Miury i Ferrari 250 GTO na oponach Stelvio. Najnowsza inicjatywa to 16-calowy model P-700 Z do BMW Z1. Obecnie gama obejmuje 34 rozmiary, z których tylko cztery są oponami bez oznaczeń, a osiem kolejnych jest obecnie opracowywanych.

Historyczna Isotta Fraschini

Isotta Fraschini Tipo 8A miała dokładnie pięć metrów długości, a pod obszerną maską znajdował się pierwszy w historii ośmiocylindrowy silnik rzędowy, który sprawiał, że był to wówczas najmocniejszy samochód na rynku. Auto przykuwało wzrok swoja elegancją. Specyfikacja techniczna i wygórowana cena samochodu sprawiły, że był on bardziej odpowiedni dla rynku amerykańskiego niż europejskiego i stał się bohaterem kilku hollywoodzkich filmów, m.in. „Sunset Boulevard” (1950.

Isotta Fraschini Tipo 8A zdobyła nagrodę w pierwszym konkursie Villa d'Este Concours d'Elegance w 1929 r. Model był wyposażony w opony Pirelli Superflex Cord. Ogumienie to było również widoczne w Alfie Romeo P2, która wygrała pierwsze Grand Prix, jeszcze przed utworzeniem aktualnych mistrzostw świata Formuły 1, na Monzy w 1925 r.

(ik)

Źródło i fot. Agencja Społem

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń