2019-05-24

Warto sprawdzać ciśnienie

Sezon letni zbliża się wielkimi krokami. Chcąc w pełni cieszyć się jazdą latem, upewnij się, że twoje opony są odpowiednio napompowane. Ciśnienie powietrza w oponach wpływa na wiele czynników. A oto trzy główne powody, dla których warto regularnie je sprawdzać.

  1. Lepsze prowadzenie i większe bezpieczeństwo

Ciśnienie opon ma ogromny wpływ na prowadzenie pojazdu oraz bezpieczeństwo jazdy. Niedopompowanie lub różny stopień napompowania opon powodują, że w sytuacjach ekstremalnych samochód reaguje znacznie wolniej i może zachowywać się w sposób nieprzewidywalny. Chodzi o momenty kiedy niezbędna jest szybka reakcja kierowcy, np. podczas zmiany pasa ruchu czy podczas próby uniknięcia kolizji.

Przy dużym obciążeniu utrata stabilności jest jeszcze większa. Zanim wyruszysz w podróż przyczepą kempingową, kamperem lub samochodem z dużym obciążeniem, pamiętaj aby nieco zwiększyć ciśnienie powietrza w oponach.

  1. Dłuższa żywotność opon

Ciśnienie powietrza wpływa także na żywotność ogumienia. Niedopompowane szybciej się zużywają i są bardziej podatne na uszkodzenia. Przy zbyt niskim ciśnieniu powietrza dochodzi m.in. do zmniejszenia odległości pomiędzy kołem, a powierzchnią opony. W rezultacie znacznie częściej uderza ona o koło, co zwiększa ryzyko jej uszkodzenia, np. w sytuacji, gdy uderzymy o krawężnik. Szczególnie niebezpieczne mogą być pojawiające się na drodze po zimie wyboje i dziury.

- Zbyt niskie ciśnienie opon prowadzi do ich przegrzewania, a w konsekwencji szybszego zużywania się - powiedział Martin Dražík, menadżer produktu w Nokian Tyres Europe. - Wraz z nagrzewaniem się elementów konstrukcyjnych opony, rośnie prawdopodobieństwo uszkodzenia jej struktury, a nawet awarii. O odpowiednie ciśnienie w oponach najlepiej zadbać jeszcze przed ich wymianą. W końcu do uszkodzenia niedopompowanej opony może dojść zanim uda nam się dojechać na stację benzynową.

  1. Mniejsze zużycie paliwa i emisja CO2

Ciśnienie opon bezpośrednio przekłada się również na zużycie paliwa oraz emisję związków węgla. Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach prowadzi do zwiększenia oporu toczenia, a w konsekwencji wzrostu zużycia paliwa.

- Wielu producentów, oprócz zalecanego ciśnienia przy obciążeniu maksymalnym oraz od 1 do 3 osób, podaje także ciśnienie dla jazdy ekonomicznej, pozwalające na zmniejszenie oporu toczenia oraz ograniczenie zużycia paliwa - dodał M. Dražík.

Powietrze wydostaje się z opony cały czas, dlatego też przy częstej jeździe możemy nie zauważyć, że jest ona niedopompowana. Z tego właśnie względu ciśnienie w oponach należy sprawdzać raz na trzy tygodnie lub przynajmniej zanim wyruszymy w dłuższą podróż. Podczas upałów nie ma potrzeby zmniejszania ciśnienia, gdyż jego nieznacznie wyższy poziom nie zaszkodzi ogumieniu.

Jak zachować bezpieczeństwo w czasie letnich podróży:

  • Pamiętaj, aby wymieniać opony na nowe przynajmniej co 6 lat, nawet jeśli nie doszło do pełnego zużycia bieżnika.
  • Kontroluj stan i głębokość bieżnika. Minimalna głębokość bieżnika zapewniająca bezpieczną jazdę to 4 mm. Poniżej tej wartości dochodzi do wydłużenia drogi hamowania i wzrostu ryzyka utraty kontroli nad pojazdem.
  • Kontroluj stan ścian bocznych opony. Szczególną uwagę zwracaj na ewentualne pęknięcia, nacięcia i nierówności, które mogą pojawić się na jej powierzchni.
  • Przyjrzyj się głównym rowkom opony. Kamienie, które dostaną się pomiędzy główne rowki opony mogą doprowadzić do jej trwałego uszkodzenia.
  • Zwracaj uwagę na to, czy wszystkie opony są zużyte równomiernie. Pamiętaj o rotacji opon, aby uniknąć ich nierównomiernego zużycia. Ze względów bezpieczeństwa opony w lepszym stanie należy montować na tylnej osi pojazdu.
  • Regularnie sprawdzaj ciśnienie powietrza w oponach. Utrzymanie odpowiedniego ciśnienia nie tylko zwiększa bezpieczeństwo jazdy, ale także wydłuża żywotność opon i pozwala ograniczyć zużycie paliwa. Ciśnienie należy sprawdzać na zimnych oponach, najlepiej raz na trzy tygodnie oraz przed wyruszeniem w dłuższą podróż.
  • Po napompowaniu opon zresetuj system monitorowania ciśnienia. Większość nowszych modeli samochodów ma czujniki TPMS (Tire Pressure Monitoring System) w standardzie.

(ik)

Źródło: MSL Group, fot. Nokian

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń