2019-05-24

Technologie Goodyeara

Popularność samochodów o wysokich osiągach stale rośnie. Kuszą perspektywą niesamowitych doznań z jazdy, których można doświadczyć już po kilku sekundach. Auta o wysokich osiągach muszą być odpowiednio wyposażone, w tym również we właściwie dobrane opony.

Użytkownicy mocniejszych samochodów oczekują stabilności, doskonałej precyzji w szybko pokonywanych zakrętach czy krótkiej drogi hamowania. Może się wydawać, że o to wszystko zadbają nowoczesne systemy i podzespoły, których producenci samochodów nie szczędzą swoim modelom. Jednak kluczem do ich skuteczności będzie też wysokiej klasy ogumienie.

Wyposażenia nowoczesnych samochodów aż roją się od nazw różnych systemów mających poprawiać bezpieczeństwo jazdy. ABS, BAS, EBD to tylko niektóre z nich, a ich rolą jest wspomaganie hamowania pojazdu. Trzeba jednak pamiętać, że długość drogi hamownia jest w dużym stopniu determinowana przez opony. Dlatego inżynierowie firmy Goodyear opracowali technologię Impulse Control Compound, wykorzystującą dodatkową domieszkę krzemionki w mieszance gumowej oraz ActiveBraking, która powoduje zwiększenie powierzchni kontaktu z nawierzchnią podczas hamowania. W efekcie ich działania auto osiąga krótszą drogę hamowania na mokrej i suchej jezdni. Takie rozwiązania zastosowano np. w nowej oponie UHP Eagle F1 Asymmetric 5. Najnowsza propozycja tej marki została też wzbogacona o jeszcze jedno innowacyjne rozwiązanie - Power Cushion Technology. W ramach niego zastosowano sztywną warstwę łączącą karkas opony z warstwą bieżnika, co przekłada się na znakomite prowadzenie na suchej drodze.

Technologia Advanced Control Compound
Technologia Advanced Control Compound
Technologia Bridge Assist
Technologia Bridge Assist
Technologia Dual Plus
Technologia Dual Plus
Technologia HighForce Construction
Technologia HighForce Construction
Technologia Impulse Plus Construction
Technologia Impulse Plus Construction
Technologia Power Line Cover
Technologia Power Line Cover
Technologia Power Shoulder
Technologia Power Shoulder
Technologia RacePro Compound
Technologia RacePro Compound

Więcej technologii, więcej mocy, więcej wrażeń

W sportowej jeździe przewaga technologiczna nabiera szczególnego znaczenia. Dlatego nowa linia Goodyear SuperSport zawiera całą gamę innowacyjnych rozwiązań. Eagle F1 SuperSport charakteryzuje się wysokim poziomem przyczepności i doskonałymi parametrami prowadzenia. To zasługa kombinacji aż czterech różnych technologii. Powerline Cover Technology pozwala na zachowanie właściwego odcisku opony na drodze, co zapewnia stabilną jazdę przy wysokich prędkościach. Sztywne żebra bieżnika umożliwiają czułą reakcję na zmiany kierunku ruchu, a zamknięte masywne klocki zewnętrzne w części barkowej bieżnika, które są podstawą technologii Power Shoulder, wpływają na pewne zachowanie na suchej nawierzchni, zwłaszcza w zakrętach. Znacznie usztywniona ścianka boczna, dzięki zastosowaniu HighForce Construction Technology, poprawia sterowność i stabilność jazdy bez kompromisów po stronie komfortu. Choć opona przeznaczona jest przede wszystkim na warunki suche, inżynierowie firmy zadbali także o jej zdolność poruszania się na mokrej nawierzchni wykorzystując technologię Dual Plus, która opiera się na działaniu dwóch mieszanek. Zewnętrzne części bieżnika zostały zoptymalizowane pod kątem suchej nawierzchni, a trzy segmenty centralne dla nawierzchni mokrej. Dzięki temu kierowcy mogą pewniej pokonywać zakręty na suchej drodze, a jednocześnie korzystać z wyjątkowo krótkiej drogi hamowania i doskonałego zachowania na mokrej nawierzchni. 

Czy ta sama opona może nadawać się do jazdy zarówno na torze jak i codziennych podróży? Goodyear udowadnia, że tak. Sekret tkwi w unikalnym połączeniu kilku nowatorskich rozwiązań. Takie połączenia wykorzystano do budowy Eagle F1 SuperSport R, która wyróżnia się jeszcze wyższą przyczepnością i precyzją kierowania na torze i poza nim. To zasługa technologii Advanced Control Compound, która wykorzystuje domieszkę żywicy dla lepszego przylegania opony do podłoża. Dzięki temu ogumienie osiąga doskonałą przyczepność na suchej nawierzchni. Z kolei mostkowanie w zewnętrznym rowku - istota technologii Bridge Assist - podnosi odporność opony na zniekształcenia pod wpływem ekstremalnych sił bocznych i poprawia stabilność w zakrętach. Natomiast Impulse Plus Construction Technology zapewnia bardziej równomierny rozkład ciśnienia i optymalizację powierzchni styku, zwiększa precyzję kierowania i reaktywność.

Polem doświadczalnym do rozwijania technologii oponiarskich są sporty motorowe. Goodyear postanowił wykorzystać swoje doświadczenie w tej dziedzinie przy projektowaniu Eagle F1 SuperSport RS, najbardziej wyścigowej opony w portfolio. Dzięki temu rozwiązania dotychczas dostępne jedynie dla zawodników wyścigowych są na wyciągniecie ręki niemal dla każdego. Jednym z nich jest RacePro Compound - specjalna mieszanka, która zapewnia najwyższą przyczepność i osiągi na suchej nawierzchni. W Eagle F1 SuperSport RS, podobnie jak w SuperSport R, wykorzystano także technologię Bridge Assist, czyli mostkowanie w zewnętrznym rowku, które gwarantuje odporność opony na zniekształcenia i, co ważne podczas jazdy na torze, lepszą stabilność w zakrętach. Dla zachowania pewności jazdy przy wysokich prędkościach zastosowano także Powerline Cover Technology, która zapobiega deformacji bieżnika.

Samochody  o wysokich osiągach mają być czymś więcej, niż tylko środkiem transportu - mają dawać kierowcom wyjątkową dawkę emocji. Według przedstawicieli firmy Goodyear, droga do wyjątkowej satysfakcji z jazdy wiedzie przez technologie ukryte w oponach.

(ik)

Źródło i fot. Goodyear

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń