2019-05-22

Auta elektryczne w Polsce

W I kwartale br. w Polsce zarejestrowano 620 samochodów elektrycznych, czyli o 79,7 proc. więcej niż rok temu - wynika z najnowszych danych ACEA. Taki rezultat to trochę ponad 4 promile całkowitej sprzedaży nowych aut osobowych w Polsce i dopiero 14. miejsce w Unii Europejskiej. Jednak eksperci Exact Systems zwracają uwagę na barierę finansową, która sprawia, że obywateli krajów z niższym PKB nie stać na kupowanie drogich aut elektrycznych. Sytuacja może ulec zmianie za kilka lat kiedy prawdopodobnie ceny pojazdów elektrycznych zrównają się z cenami swoich spalinowych odpowiedników.

Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems, podkreśla, że to był dobry I kwartał, zarówno pod względem dynamiki sprzedaży, jak i wzrostu udziału aut elektrycznych w całości rejestracji. Dodał też, że widoczny jest wyraźny podział na Europę Zachodnią i resztę kontynentu. Mieszkańców biedniejszych państw nie stać na kupowanie elektryków, a pomóc w tym mógłby system dopłat i zachęt podatkowych.

Polska liderem w Europie Środkowo-Wschodniej

Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) podało, że w I kwartale br. w Polsce zostało sprzedanych 620 nowych samochodów z napędem elektrycznym: 413 auta w pełni elektryczne (+177 proc.) oraz 207 hybryd plug-in (+5,6 proc.). Może cieszyć zarówno dynamika, jak i wzrost udziału w rejestracji wszystkich nowych osobówek, który w ciągu roku podskoczył z 2 do 4,4 promila (0,44 proc.; średnia unijna = 2,46 proc.). Wolumen sprzedaży pozwolił Polsce zająć dopiero 14. miejsce w UE. Pierwszą trójkę tworzą kolejno Niemcy, Wielka Brytania oraz Francja - w każdym z tych krajów w I kw. br. zostało sprzedanych ponad 14 tys. aut elektrycznych. Jednak w regionie CEE Polska objęła pozycję lidera, wyprzedzając Węgry (1).

Hybrydy nadal popularne

Jeśli już Polacy decydują się na auto z alternatywnym napędem to zdecydowanie częściej wybór pada na klasyczne hybrydy. Od początku roku w Polsce zostało ich zarejestrowanych o 5,3 proc. więcej r/r. Taki wynik daje nam 6. miejsce w UE. Natomiast 4-proc. udział aut hybrydowych w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych w I kwartale br. jest zbliżony do średniej Unii Europejskiej (4,6 proc.).

Silniki benzynowe wypierają diesle

Ekomoda, afera Dieselgate oraz coraz wyższe standardy emisji spalin nie sprzyjają dieslom. Ich udział w łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych spada, zarówno w Polsce jak i w UE. W naszym kraju w I kwartale br. diesle stanowiły 21,2 proc. całkowitej sprzedaży nowych osobówek, rok temu - 23,2 proc. Zyskują na tym pojazdy z benzynowym silnikiem, których udział w rynku wzrósł do 72,5 proc. (z 71,2 proc.). W całej Unii udział diesli w całkowitej sprzedaży spadł z 37,9 do 32,2 proc., natomiast silników benzynowych wzrósł do 59,3 proc. rejestracji (I kwartał 2018 = 55,5 proc.).

Elektrorewolucja kwestią czasu

Jak podkreślają eksperci Exact Systems, przemysł motoryzacyjny postawił na rozwój technologii do aut o napędach alternatywnych. Skutkuje to wzrostem możliwości i osiągów przy jednoczesnym obniżaniu kosztów produkcji. Jeżeli ten trend się utrzyma, ceny aut elektrycznych mogą zbliżyć się do ich tradycyjnych odpowiedników. Według optymistycznych założeń Bloomberg New Energy Finance (BNEF), może to nastąpić nawet w 2022 r.

- Autorzy BNEF podają, że kluczowy jest tutaj koszt wytworzenia akumulatorów, które jeszcze w 2015 r. stanowiły 57 proc. wartości elektroauta, a w 2025 będzie to zaledwie 20 proc. (2) - dodał J. Opala. - I chociaż dużą rolę w tym procesie odegrają zmieniające się ceny surowców oraz skala popytu na nie, to upowszechnienie napędów elektrycznych staje się coraz bardziej prawdopodobne. A to wprowadzi elektromobilność na kolejny poziom - być może niedługo będziemy regularnie podróżować także elektrostatkami czy elektrosamolotami. Te drugie będą testowane już w tym roku m.in. przez magniX i Harbour Air.

1)  https://www.acea.be/press-releases/article/fuel-types-of-new-cars-diesel-17.9-petrol-3.3-electric-40.0-in-first-quarte

2)  https://about.bnef.com/blog/bullard-electric-car-price-tag-shrinks-along-battery-cost/

(ik)

Źródło: Exact Systems, fot. Toyota, Volkswagen

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń