2019-05-20

Nowe normy emisji CO2

Zgodnie z przepisami UE do 2021 r. wszystkie pojazdy muszą emitować mniej niż 95 g/km CO2 (1). W unijnych przepisach zwrócono uwagę na to, że producenci samochodów coraz częściej postrzegają nowoczesne silniki jako sposób na zmniejszenie śladu węglowego. Wysokowydajne silniki są jednak podatne na usterki i awarie. Dlatego Dział Olejowy Shell wprowadził do oferty olej Shell Helix 0W, który z jednej strony pomaga producentom OEM osiągnąć docelowy poziom emisji, a z drugiej chroni silniki przed poważnymi awariami.

Obecnie niemal 70 proc. nowych pojazdów sprzedawanych w Europie jest wyposażonych w turbosprężarki (2), a jak wynika z badań, do 2022 r. zostanie wyprodukowane około 62,5 miliona takich pojazdów (3), co stanowi odpowiedź producentów na przepisy UE. Zgodnie z nimi do 2021 r. wszystkie pojazdy muszą emitować mniej niż 95 g/km CO2 (4). Termin wyznaczony w przepisach będzie dla producentów decydującym momentem. Z tego powodu widoczna jest tendencja downsizingu silników w celu ograniczenia emisji CO2 poprzez mniejsze zużycie paliwa, podczas gdy wyposażanie pojazdów w turbosprężarki ma zapobiegać obniżeniu wydajności.

Rozwiązanie dla silników w ekstremalnych warunkach

Downsizing oznacza jednak, że warunki pracy silników są znacznie bardziej wymagające. Ekstremalne temperatury i wysokie ciśnienie sprawiają, że kompaktowe silniki z turbodoładowaniem są podatne na usterki, jak i poważne awarie.

Dlatego firma Shell stworzyła gamę produktów o niskiej lepkości - Shell Helix Ultra 0W, która ma chronić silniki i pomóc osiągnąć docelowy poziom emisji. Turbosprężarka wykonuje ponad 150 tys. obrotów na minutę i może osiągnąć temperaturę do 1000°C (5). Formuła oleju nie tylko gwarantuje utrzymanie niskiej temperatury silnika. Służy także jako smar do łożysk turbosprężarki, zapobiegając zatorom, które mogą prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki.

Niższe zużycie paliwa i zapobieganie LSPI

Gama Shell Helix Ultra 0W pozwala zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 3 proc. (6), ograniczając tym samym ślad węglowy. Korzystanie z gamy produktów pozwala zmniejszyć emisję CO2 aż o 70 kilogramów rocznie przy średnim rocznym przebiegu 14500 km (7). Aby lepiej to zobrazować, jest to taka sama ilość, jaka powstaje po zaparzeniu 7 tys. filiżanek kawy (8).

Zaostrzone wymogi sprawiają, że do nowych silników potrzeba bardzo konkretnych olejów, spełniających normy branżowe. Przedwczesny zapłon przy niskiej prędkości obrotowej silnika (LSPI) to anomalia wywoływana podwyższonym ciśnieniem w cylindrach, które często występuje w nowoczesnych silnikach w chwili wysokiego momentu obrotowego przy małej prędkości. Zapobieganie niekontrolowanemu przeskokowi iskry (LSPI) jest możliwe dzięki konkretnemu składowi oleju, a formuła Shell Helix Ultra 0W posiada niezbędne właściwości zapewniające zgodność z nowymi normami.

- Olej silnikowy ma bezpośredni wpływ na wydajność pojazdu i silnika, dlatego chcemy pomóc producentom, warsztatom oraz kierowcom zadbać o nowoczesne silniki w sposób bezproblemowy, a jednocześnie przedłużyć żywotność ich pojazdów - powiedział dr Jens Sommer z Shell. - Z uwagi na nowe podejście do projektowania silników opracowaliśmy gamę olejów silnikowych klasy premium, Shell Helix Ultra 0W, która gwarantuje długotrwałą wydajność w wymagających warunkach. Obniżenie zużycia paliwa nawet o 3 proc. oraz ochrona w temperaturach do 1000°C oznacza, że kierowcy mogą cieszyć się jazdą, niezależnie od tego, jak nagrzany jest silnik ich samochodu.

Gama zainspirowana sportami motorowymi

Shell Helix Ultra 0W to gama w pełni syntetycznych olejów silnikowych klasy premium na bazie gazu ziemnego. Technologia Shell PurePlus to opracowany przez producenta proces, który umożliwia uzyskiwanie z gazu ziemnego krystalicznie czystego oleju bazowego, niezawierającego praktycznie żadnych zanieczyszczeń obecnych w ropie naftowej. Gama produktów, opracowana we współpracy z producentami OEM, powstała z myślą o wszystkich kierowcach, jednak inspirację stanowiły doświadczenia w dziedzinie sportu motorowego. Produkty odgrywają rolę smaru, czyszczą i chronią silnik oraz chłodzą go w temperaturach do 1000°C.

 

1) Komisja Europejska
2) VDI News
3) IHS Markit
4) Komisja Europejska
5) Przepływa 3x szybciej, zapewniając łatwiejszy rozruch oraz szybsze rozgrzewanie silnika w porównaniu ze specyfikacją API SN oraz na podstawie ASTM D4684
6) Na podstawie wyników badania oszczędności paliwa wg klasyfikacji ACEA na silniku M111 w porównaniu z olejem stosowanym w branży
7) Na podstawie ekwiwalentu CO2 na 1l zaoszczędzonego paliwa, niespalonego w silniku
8) Deutsche Umwelthilfe 2015; Do produkcji energii potrzebnej do zaparzenia 2 filiżanek zużywa się 0,21 gr CO²

(ik)

Źródło i fot ConTrust Communication

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń