2019-05-16

Projekt Nokiana i Valtry

W marcu 2019 r. Valtra i Nokian Tyres wraz z trzema innymi fińskimi firmami zrealizowały nietypowy projekt w porcie lotniczym Ivalo położonym w fińskiej Laponii. Dwie maszyny Valtra T254 Versu wyposażone w opony Nokian Hakkapeliitta TRI ciągnące oczyszczarki lotniskowe o szerokości 4,5 m oczyściły w sposób autonomiczny drogę startową w tym najbardziej wysuniętym na północ porcie lotniczym Unii Europejskiej.

Rozwiązanie dopasowane do specyficznych potrzeb

Zrobotyzowane odkurzacze i kosiarki stały się już rzeczywistością. Idąc o krok na przód, pomysłodawcy projektu zadali sobie pytanie, czy możliwe jest zastosowanie tej samej idei w przypadku ważącej 7 ton maszyny do odśnieżania pasów startowych? Aby to sprawdzić, przeprowadzono testy na lotnisku w Ivalo.

Na wstępie należy zaznaczyć, że zimy w Finlandii bywają bardzo długie, a pokrywa śnieżna w wielu częściach kraju utrzymuje się nieprzerwanie przez 150-200 dni w roku. Henri Hansson, dyrektor techniczny organizacji Finavia odpowiadającej za utrzymanie większości fińskich lotnisk, powiedział: „Jako operatorzy portów lotniczych musimy zapewnić letnie warunki na pasach startowych w Finlandii nawet w środku zimy. Aby sprostać temu wyzwaniu, nieustannie poszukujemy nowych rozwiązań współdziałających z naszą wiodącą w skali światowej wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie odśnieżania”.

fot. https://www.runwaysnowbot.com

W ten sposób w gronie znanych fińskich firm z rożnych branż powstała koncepcja projektu „Robot do odśnieżania pasów startowych”. Te firmy to Valtra, Nokian Tyres, Vammas (produkująca oczyszczarki lotniskowe), Neste (firma specjalizująca się w zrównoważonej ekologicznie produkcji energii) oraz Finavia (spółka odpowiedzialna za utrzymanie i rozwój 21 lotnik w Finlandii).

W kierunku bardziej ekologicznego utrzymania pasów startowych

- Projekt „Robot do odśnieżania pasów startowych” ma na celu wykazanie słuszności koncepcji, zgodnie z którą dzięki połączeniu wiedzy specjalistycznej pięciu fińskich firm możliwe będzie opracowanie nowego, bezpieczniejszego, bardziej ekologicznego, ekonomiczniejszego i bardziej komfortowego sposobu oczyszczania pasów startowych portów lotniczych - powiedział Matti Tiitinen, starszy menedżer ds. zarządzania działalnością marki Valtra w Skandynawii, krajach bałtyckich oraz Europie Zachodniej i Środkowej.

Wyspecjalizowana w dziedzinie ciągników firma Valtra od wielu lat pracuje nad automatycznie kierowanymi maszynami. We współpracy z koncernem Nokian Tyres ustanowiła w 2018 r. rekord prędkości bezzałogowego odśnieżania za pomocą pługu. Posłużyła do tego autonomiczna maszyna T254 Versu wyposażona w opony Nokian Hakkapeliitta TRI. Stosowany w projekcie „Robot do odśnieżania pasów startowych” system Valtra SmartTouch zapewnia automatyczne kierowanie o dokładności rzędu centymetrów. Układ sterowania osprzętem wykorzystujący magistralę Isobus jest rozwiązaniem niezbędnym do kontrolowanego oczyszczania na uprzednio określonych trasach.

Pierwsze na świecie opony zimowe do ciągników Nokian Hakkapeliitta TRI zapewniły niezbędną w projekcie autonomicznego odśnieżania przyczepność i dokładność, umożliwiającą bezpieczną obsługę ciągnika bez kierowcy, bez ryzyka uszkodzenia podłoża.

fot. https://www.runwaysnowbot.com

- W przypadku maszyny bez kierowcy, instynktownie wybierającego kierunek i prędkość jazdy, opony muszą zapewniać bardzo przewidywalne charakterystyki prowadzenia - powiedział Toni Silfverberg, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu firmy Nokian Heavy Tyres Ltd. - Ponadto brak kolców, niskie opory toczenia opon Nokian Hakkapeliitta TRI oraz nasz zrównoważony proces produkcyjny zwiększają ogólną ekonomiczność i ekologiczność.

Ciągniki Valtra i oczyszczarki lotniskowe Vammas były zasilane paliwem Neste MY Renewable Diesel zapewniającym niższą emisję gazów cieplarnianych o około 90 proc. w porównaniu z olejem napędowym otrzymywanym z ropy naftowej.

Wyniki

Testy przeprowadzone zimą 2018/2019 zakończyły się sukcesem dla wszystkich uczestników. Chociaż projekt nie jest jeszcze całkowicie gotowy do wdrożenia komercyjnego, wytycza nową drogę koncepcyjną.

- Ciągniki stanowią interesującą alternatywę dla flot sprzętu portów lotniczych, w przypadku których szerokość pracy wynosząca 4,5 metra jest wystarczająca - powiedział Tero Santamanner, specjalista ds. maszyn organizacji Finavia. - Całkowity koszt posiadania ciągników jest niższy niż w przypadku ciężarówek. Są one ponadto znacznie bardziej uniwersalne. Mogą być używane do różnych zadań - odśnieżania zimą lub holowania latem.

Projekt „Robot do odśnieżania pasów startowych” to drugie z kolei przedsięwzięcie firmy Valtra i Nokian Tyres w zakresie automatycznej jazdy. Można przewidywać, że w przyszłości zastosowania rozwiązań autonomicznych będą coraz powszechniejsze, a poziom autonomii będzie wzrastał.

fot. https://www.runwaysnowbot.com

(ik)

Źródło: Nokian Tyres, https://www.runwaysnowbot.com

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń