2019-05-13

Bosch dla klimatu

Grupa Bosch intensyfikuje działania na rzecz ochrony klimatu i poprawy jakości powietrza. Dr Volkmar Denner, prezes zarządu Robert Bosch GmbH, zwraca szczególną uwagę na potrzebę efektywnych działań klimatycznych i nowych rozwiązań poprawiających jakość powietrza w miastach.

Przedsiębiorstwo neutralne dla klimatu?

Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), przemysł odpowiada za blisko jedną trzecią emisji dwutlenku węgla na świecie. Dlatego Bosch intensyfikuje swoje dotychczasowe działania mające na celu redukcję emisji CO2. V. Denner podczas konferencji prasowej firmy zapowiedział, że od 2020 r. Bosch nie będzie już pozostawiał po sobie śladu węglowego. 400 obiektów firmy na świecie w 2020 r. będzie klimatycznie neutralnych.

Aby zrealizować ten cel, przedsiębiorstwo zwiększy swoje zaangażowanie w czterech ważnych obszarach. Koncern zamierza poprawić swoją efektywność energetyczną, zwiększyć udział energii odnawialnej w całości zużywanej energii, kupić więcej zielonej energii i będzie kompensował emisję CO2, której nie da się uniknąć. Do 2020 r. przedsiębiorstwo ma zneutralizować 3,3 mln ton CO2.

Lepsza jakość powietrza

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) blisko 90 proc. ludności na świecie żyje w miejscach, w których jakość powietrza jest zła. Dlatego Bosch chce zmniejszyć negatywny wpływ transportu na jakość powietrza niemal do zera. Ten ambitny projekt, którego celem jest niemal całkowite wyeliminowanie koncentracji zanieczyszczeń powietrza opiera się na trzech filarach: firma projektuje niskoemisyjne technologie napędowe, wspólnie z władzami lokalnymi prowadzi inicjatywy mające na celu poprawę płynności ruchu drogowego i wdraża programy zarządzania mobilnością swoich pracowników.

Optymalizacja silników spalinowych

Według prognoz Grupy Bosch, w roku 2030 około 75 procent wszystkich nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych będzie wyposażonych w silniki spalinowe. Dlatego firma nadal inwestuje w optymalizację napędów benzynowych i Diesla. Do dalszego rozwoju silników spalinowych przedsiębiorstwo wykorzystuje także sztuczną inteligencję. Z jej pomocą Bosch m.in. steruje w sposób prewencyjny oczyszczaniem spalin zgodnie ze wzorami wynikającymi z analizy indywidualnego stylu jazdy. Pozwala to na dalsze ograniczenie emisji.

Emisje zanieczyszczeń niższe o 20 procent

Bosch prowadzi obecnie rozmowy z blisko 100 europejskimi gminami na temat konkretnych sposobów poprawy jakości powietrza. W Stuttgarcie, Paryżu i Marsylii, koncern testuje mobilne stacje pomiarowe. Nowe stacje w sposób ciągły mierzą zawartość substancji szkodliwych w powietrzu. Wyniki tych pomiarów i przeprowadzane symulacje mają dostarczyć więcej informacji o zależnościach, jakie zachodzą pomiędzy emisjami z samochodów a zanieczyszczeniem środowiska. Projekt realizowany wspólnie z miastem Stuttgart pokazuje, że płynny ruch pojazdów pomaga obniżyć emisje zanieczyszczeń nawet o 20 proc. W przyszłości, dzięki danym ze stacji pomiarowych, będzie można tworzyć dokładne mapy wskazujące miejsca, w których występuje koncentracja zanieczyszczeń. Posłużą one do optymalizacji zarządzania ruchem.

Zarządzanie mobilnością w firmie Bosch

Celem  zarządzania mobilnością w firmie Bosch. jest ograniczenie indywidualnego ruchu pracowników i obniżenie generowanych w związku z tym emisji. Dlatego firma organizuje m.in. transport zbiorowy dla pracowników dużych miast w Brazylii, Chinach i Turcji, daje możliwość pracy zdalnej oraz oferuje leasing rowerów - również elektrycznych. Bosch stawia także na integrację w internecie. Przykładowo: od kilku tygodni ok. 8 tys. pracowników firmy w niemieckim Reutlingen może korzystać z platformy typu Car Pooling. Umożliwia ona organizowanie wspólnych dojazdów do pracy poprzez aplikację. W Stuttgarcie spółka jest także członkiem inicjatywy „Bündnis für Luftreinhaltung” (pol. Koalicja na rzecz utrzymania czystości powietrza).

Komponenty do aut elektreycznych

Do poprawy jakości powietrza w miastach przyczynią się także samochody elektryczne. Bosch dąży do zdobycia pozycji lidera na tworzącym się właśnie masowym rynku elektromobilności. W 2025 r. koncern planuje osiągnąć 5 miliardów euro obrotu ze sprzedaży produktów związanych z elektromobilnością, tj. dziesięć razy więcej niż w 2018 r.

Już dziś na drogach całego świata jeździ ponad milion samochodów elektrycznych wyposażonych w komponenty napędów marki Bosch, a do końca 2022 r. ma ich być już 14 milionów. Koncern zrealizował już projekty w zakresie technologii napędów dla 50 platform pojazdów elektrycznych. W samym 2018 roku zrealizowano 30 nowych projektów.

Zautomatyzowana jazda

Również automatyzacja przyczyni się do poprawy jakości powietrza. Według danych firmy badawczej KE Consult, automatyzacja jazdy może ograniczyć zużycie paliwa nawet o 30 procent. W Grupie Bosch nad automatyzacją jazdy pracuje dzisiaj już ponad 5 tys. inżynierów, prawie dwa razy więcej niż przed dwoma laty. Jak podkreślił V. Denner, zautomatyzowana jazda to nie tylko branża o dobrych perspektywach, ale rynek, który już dzisiaj generuje wzrost obrotów. Obecnie firma osiąga na tym rynku 2 miliardy euro obrotu. W 2019 r. oczekiwany jest 15-proc. wzrost w tym segmencie.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń