Nowe technologie są dziś obecne niemal w każdej branży i nie inaczej jest w przypadku opon samochodowych. Z każdym rokiem na rynku pojawiają się nowe produkty i technologie, a także prototypy, które pokazują jak może wyglądać mobilność w przyszłości. Firma Polskie Składy Oponiarskie Sp. z o.o. podsumowała 2018 r. rok w branży oponiarskiej i wytypowała kilka istotnych wydarzeń.
Targi w Genewie
Salon Samochodowy w Genewie to jedno z najważniejszych wydarzeń motoryzacyjnych w Europie. Targi jak zwykle obfitowały w premiery i rozmaite atrakcje, również związane z branżą oponiarską. Producenci tym razem skupili się przede wszystkim na innowacjach i rozwoju technologii, który zakłada powstanie zupełnie nowych typów ogumienia.
Firma PSO podkreśla, że warte odnotowania są zaprezentowane przez firmę Goodyear opony ekologiczne Oxygene. Powstały one z odzyskanych opon w formie trójwymiarowego druku. Opony posiadają nowoczesny wygląd, a ich ściana boczna ma być pokryta prawdziwym mchem. Zamysł konstruktorów był taki, aby za pośrednictwem specjalnego bieżnika pobierana była wilgoć z jezdni, a z powietrza wchłaniany byłby dwutlenek węgla.
Kolejny projekt Goodyeara to inteligentna opona, która byłaby w stanie przesyłać informacje do kierowcy za pośrednictwem mobilnej aplikacji. Użytkownik otrzymywałby takie dane, jak poziom ciśnienia, obciążenie pojazdu, temperatura oraz stopień zużycia opony.
Podobny prototyp zaprezentowała firma Pirelli. Produkt tej marki również bazowałaby na przesyłaniu informacji przez mobilną aplikację, a dodatkowo strategia „Perfect Fit” miałaby zapewnić dostosowanie takiego ogumienia do każdego samochodu.
Nowe modele na rynku
W minionym roku wielu producentów wprowadziło do swojej oferty też nowe opony. Wśród nich była m.in. opona całoroczna Bridgestone A005 przeznaczona głównie do użytku w ruchu miejskim. Jak podkreślił producent, model ten powstał w dużej mierze w oparciu o opinie europejskich kierowców. Ankietowane osoby odpowiadały na pytania dotyczące oczekiwań, a także trudności, jakie spotykają podczas codziennej jazdy.
Marka Fulda wprowadziła do oferty nową oponę zimową klasy High Performance (HP) - KristallControl SUV. Ogumienie opracowano z myślą o podróżach w trudnych warunkach zimowych nowoczesnymi autami klasy SUV. Ze względu na dużą masę i wysoko położony środek ciężkości, pojazdy te wymagają specjalnie przystosowanych opon o zwiększonej przyczepności i lepszych parametrach prowadzenia. Aby spełniać te wymagania powstała właśnie opona KristallControl SUV. Dzięki technologii SnowCatcher model zapewnia m.in. doskonałą kontrolę nad pojazdem na śniegu.
Natomiast marka Michelin wprowadziła na rynek nową generację swojej najpopularniejszej gamy opon ciężarowych X Multi. Przeznaczone są one dla firm transportowych operujących na krótkich i średnich dystansach na drogach regionalnych. Testy wykazały, że nowe opony zapewniają od 15 do 20 proc. więcej przebiegu w porównaniu z gamą Michelin X MultiWay 3D bez ponoszenia dodatkowych kosztów ze strony użytkownika.
W minionym roku nie zabrakło też nowości dla branży rolniczej. Z myślą o maszynach rolniczych Continental wprowadził do oferty oponę radialną TractorMaster, która powstała w oparciu o technologię D.fine. Dzięki odpowiedniemu wymodelowaniu bloczków bieżnika zwiększeniu uległa powierzchnia styku opony z nawierzchnią w jej środkowej części. Ogumienie oferuje też większe przebiegi.
Zmiany w przeglądach technicznych
Warto dodać, że w maju ubiegłego roku w życie weszły przepisy, których zadaniem jest ujednolicenie badań technicznych pojazdów w Europie. Za sprawą kontroli i testów możemy wyróżnić trzy rodzaje usterek. Pierwszą grupę stanowią drobne usterki. Będą wspomniane w sporządzonym raporcie, jednak nie mają one większego wpływu na bezpieczeństwo podróżujących lub środowisko. Zaliczyć można do nich nieprawidłowe zużycie, złe ciśnienie w oponie lub ryzyko ocierania o elastyczne elementy samochodu.
Do drugiej kategorii zaliczamy poważne usterki, które narażają pojazd na niebezpieczeństwo, a ich wpływ na środowisko jest negatywny. Przy stwierdzeniu tego typu usterki samochód co prawda może dalej uczestniczyć w ruchu ulicznym, jednak po upływie zaledwie dwóch miesięcy musimy udać się na ponowny przegląd z naprawioną już usterką. Przykładem takich usterek jest np. osiągnięty limit zużycia lub różne typy opon założone na pojeździe.
Trzecią grupę stanowią usterki krytyczne, w przypadku których samochód nie może zostać ponownie włączony do ruchu. W tym przypadku także jest wymagany ponowny przegląd po 2 miesiącach. Do tej kategorii usterek zaliczamy sytuacje, w których np. opona styka się z nieruchomą częścią samochodu, głębokość gumy jest mniejsza niż przepisowe 1,6 mm lub osnowa opony jest uszkodzona.
Sprzedaż opon w 2018 r.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) w 2018 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali wzrost sprzedaży w segmencie samochodów ciężarowych o 22 proc. Wzrósł także wolumen sprzedanych opon do samochodów SUV (+12 proc.) i rolniczych (+3 proc.). Utrzymał się trend wzrostowy dla opon całorocznych, których dynamika sprzedaży wyniosła aż 49 proc. W 2018 r. spadek odnotowano w przypadku opon do samochodów osobowych (- 1 proc.) oraz opon do aut dostawczych (- 9 proc.).
(ik)
Źródło: PSO, PZPO, Continental, Fulda, Michelin
fot. Goodyear, Continental