2019-05-07

Wąskie czy szerokie?

Latem kierowcom zwykle bardziej zależy na tym, aby ich auta świetnie prezentowały się na drodze. Dlatego właśnie w tym okresie znacznie bardziej popularne są szerokie opony o niskim profilu. Zimą natomiast kierowcy częściej decydują się na opony wąskie. Należy jednak pamiętać, że ogumienia ma wpływ przede wszystkim na prowadzenie i komfort jazdy.

W Europie Środkowej większość kierowców posiada dwa komplety felg: na lato i zimę. Te nieco większe, a zarazem droższe zakładane są zwykle do opon letnich.

- Wybierając się po zakup ogumienia autem z zamontowanymi oponami zimowymi warto sprawdzić najpierw rozmiar posiadanego kompletu opon letnich - powiedział Martin Dražík, menadżer produktu w Nokian Tyres Europe. - W przeciwnym razie może okazać się, że nasze felgi nie będą pasować do nowo zakupionych opon.

Wybierając opony należy zwracać uwagę na zalecenia producenta. Informacja o rozmiarach opon pasujących do pojazdu znajduje się najczęściej w instrukcji lub na odpowiednich plakietkach przy drzwiach lub wlewie paliwa. Szerokość opon wpływa na parametry jazdy oraz prowadzenie pojazdu, a więc ma dla kierowców decydujące znaczenie. Od rozmiaru opon zależy nie tylko ich cena, ale także przyczepność, poziom hałasu, komfort jazdy i wygląd pojazdu.

Przejście na opony o szerszym profilu może spowodować zwiększenie oporu toczenia, a tym samym nieznaczny wzrost zużycia paliwa. Rozmiar opon letnich ważny jest również ze względów estetycznych - wielu kierowców uważa, że opony szerokie prezentują się lepiej niż wąskie.

- Jeśli decydujemy się na felgi o większej średnicy, powinniśmy wybrać opony o mniejszym profilu. Pozwoli to utrzymać zewnętrzną średnicę koła w określonych prawem granicach, a także zapewni płynną rotację opony - zaznaczył Martin Dražík.

Profil opony to stosunek wysokości opony do jej szerokości. W związku z tym, że wąskie opony o wysokim profilu cieszą się znacznie większą popularnością, produkowane są w większej ilości niż opony szerokie o niskim profilu. Jest to jedna z przyczyn, dla których wąskie opony są z reguły tańsze niż opony szerokie.

Zarówno szerokie jak i wąskie opony mają swoje zalety

Szczególne znaczenie dla komfortu jazdy ma objętość powietrza w oponie. Im większa średnica felgi tym mniej powietrza zmieści się w oponie. Wysoki profil opon to więcej miejsca dla powietrza, a tym samym większy komfort jazdy niż w przypadku szerokich opon o niskim profilu.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa oba rodzaje opon mają swoje wady i zalety: szersze opony zapewniają lepszą przyczepność na suchej nawierzchni, a wąskie zmniejszają ryzyko wystąpienia aquaplaningu.

- Wąskie opony lepiej sprawdzają się w ekstremalnych, zimowych warunkach, gdyż zapewniają większą siłę nacisku na powierzchnię drogi, a co więcej lepiej radzą sobie ze śniegiem i błotem pośniegowym - podkreślił Martin Dražík. - Opony szerokie natomiast gwarantują lepszą przyczepność na twardych nawierzchniach.

Jak czytać oznaczenia na oponach?

Opona na przykład może posiadać oznaczenie 205/55 R16 94V XL. Oto co oznaczają te symbole:

  • 205: Szerokość opony przy normalnym ciśnieniu podana w milimetrach. Szerokość bieżnika będzie zawsze mniejsza, ale różna w zależności od modelu i producenta.
  • 55: Profil opony, czyli stosunek wysokości opony do jej szerokości. 55, na przykład, oznacza, że wysokość stanowi 55 proc. szerokości opony. Im większa wartość wskaźnika tym mniejszy profil opony.
  • R: Struktura opony. Litera R odnosi się do opon radialnych, które stosowane są we wszystkich samochodach osobowych w Polsce.
  • 16: Średnica felgi wyrażona w calach.
  • 94: Indeks nośności opony. 94 oznacza, że przy normalnym ciśnieniu powietrza maksymalne obciążenie jednej opony to 670 kg. Im mniejsza wartość indeksu tym mniejszy ciężar jest w stanie udźwignąć opona.
  • V: Indeks prędkości opony, czyli maksymalna dopuszczalna prędkość, z jaką może poruszać się auto, w którym jest ona zamontowana. Na przykład, indeks prędkości V oznacza, że maksymalna dopuszczalna prędkość to 240 km/h.
  • XL: Jeśli opona posiada na końcu oznaczenie “XL”, oznacza to, że będzie ona w stanie udźwignąć większy ciężar niż odpowiadająca jej standardowa opona.

(ik)

Źródło i fot. Nokian

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń