W najbliższy weekend rozegrane zostanie GP Azerbejdżanu. Baku to najdłuższy i najszybszy tor uliczny w kalendarzu Formuły 1. Większość pętli o długości 6,003 kilometra (dłuższy jest jedynie belgijski obiekt Spa-Francorchamps) to długie proste, ale mimo wysokich średnich prędkości, tor jest dość wąski. Tak jak w przypadku poprzedniej rundy, rozgrywanej w Chinach, Pirelli przywiezie mieszankę C2 jako twarde opony, C3 jako pośrednie i C4 jako miękkie. Ten dobór plasuje się dokładnie pośrodku tegorocznej gamy.
Charakterystyka toru
• Baku jest zwane „Wietrznym Miastem” - a podmuchy mają wpływ na aerodynamikę. W poprzednich trzech edycjach temperatura nawierzchni była bardzo wysoka, ale panowały dość chłodne warunki.
• Długie proste mają wpływ na chłodzenie opon - zwłaszcza przednich, jak w Chinach - co zwiększa ryzyko blokowania przodu.
• W zeszłym sezonie zwycięska okazała się strategia dwóch pit stopów, ale wpływ na nią miały dwie neutralizacje. W dwóch z trzech edycji wyścigu w Azerbejdżanie dochodziło do interwencji samochodu bezpieczeństwa, więc należy zachować elastyczne podejście do strategii.
• Tak jak zawsze na torach ulicznych, nawierzchnia bywa „zielona” i śliska na początku weekendu, a wpływ na przyczepność mają białe linie czy zmienna nawierzchnia. Degradacja na dość gładkim asfalcie jest generalnie niewielka.
• Kolejnym czynnikiem, który wpływa na przyczepność, są padające promienie słońca i cienie na torze biegnącym przez centrum miasta, pomiędzy wysokimi budynkami. To oznacza, że temperatura nawierzchni może się zmieniać na dystansie całego okrążenia. Wyścig startuje o 16:10 czasu lokalnego, więc temperatury mogą szybko spadać.
- Głównym wyzwaniem w Baku jest zbalansowanie przedniej i tylnej osi, utrzymanie przednich i tylnych opon w prawidłowym oknie pracy - powiedział Mario Isola, szef działu wyścigów samochodowych Pirelli. - Tor jest dość zróżnicowany, z bardzo długą prostą o długości dwóch kilometrów oraz kilkoma bardziej technicznymi zakrętami. Częstotliwość neutralizacji przysparza problemów - a może okazji - specjalistom od strategii. Wybrane przez nas opony, ze środka naszej gamy, powinny dobrze odpowiadać zróżnicowanym wymaganiom toru w Baku, ale to zawsze jeden z najtrudniejszych wyścigów w sezonie, jeśli chodzi o prognozy. Tak z reguły bywa w przypadku torów ulicznych, ale ten obiekt jest wyjątkowy nawet w obrębie tej grupy - wysokie średnie prędkości bardziej przypominają zwykłe tory, a okrążenie jest bardzo długie.
(ik)
Źródło i fot. Agencja Społem