2019-04-18

Rynek nowych samochodów

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA podało, że z polskich salonów w marcu br. wyjechało ponad 50 tys. nowych samochodów osobowych, o 3 proc. mniej niż rok temu, a jednocześnie 14,5 proc. więcej niż w lutym br. Od początku roku zarejestrowano prawie 140 tys. osobówek, czyli zaledwie o 76 sztuk mniej (-0,1 proc. r/r) niż w I kwartale ubiegłego roku.

Mniej optymistyczne wieści płyną z Unii Europejskiej, gdzie wszystkie największe rynki zanotowały spadki. Eksperci Exact Systems, zwracają uwagę na stabilność naszego rynku względem UE i prognozują, że sprzedaż aut na koniec roku przekroczy 540 tys. Podkreślają także wagę rekordu rejestracji pojazdów elektrycznych ustanowionego w Norwegii.

- W porównaniu do państw Europy Zachodniej sytuacja na rynku motoryzacyjnym w Polsce jest stabilna - powiedział Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems. - Potwierdzają to wyniki z kolejnych miesięcy 2019 r. Mimo że nasz rynek szczyt koniunktury ma już raczej za sobą i w tej chwili notuje minimalnie ujemną dynamikę w stosunku do zeszłego roku, to pod względem wolumenu sprzedaży jest to drugi najlepszy wynik w XXI wieku. To cieszy i wiele wskazuje na to, że w dalszej części roku również będziemy mieć do czynienia z wysokim popytem na nowe samochody osobowe. Oprócz sytuacji w największych państwach UE, warto także obserwować rynek norweski, który w marcu pobił kolejny rekord. Właśnie tam, po raz pierwszy w historii motoryzacji, sprzedano więcej aut elektrycznych niż tych z napędem tradycyjnym (1). Ten wynik wytrąca elektrosceptykom kolejny argument z ręki i urzeczywistnia wizję elektromobilności jako dominującego trendu w branży automotive w niezbyt odległej przyszłości.

Marki premium z 10 proc. wzrostem

W marcu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 50118 sztuk nowych samochodów osobowych, czyli o 3 proc. mniej niż w tym samym miesiącu 2018 r. (2). Jest to drugi najwyższy wynik w XXI w. Kołem zamachowym rynku wciąż pozostają firmy, które stanowią aż 69,1 proc. kupujących. Tylko 30,9 proc. nabywców to klienci indywidualni. TOP 3 marek nie zmieniło się w porównaniu do sytuacji sprzed miesiąca: najchętniej kupowane są modele Skody, druga na liście uplasowała się Toyota, a trzeci był Volkswagen. Rekordowy skok o +33 proc. r/r zanotowała Dacia, co dało jej 5. miejsce w marcowym rankingu sprzedaży. Warto także zwrócić uwagę na ponadrynkową dynamikę rejestracji aut klasy premium +10,2 proc. r/r.

W całym I kwartale 2019 r. zarejestrowano w Polsce 139809 nowych samochodów osobowych, czyli o 76 sztuk mniej (-0,1 proc.) rok do roku.

Auta elektryczne ze znacznym wzrostem

Z danych PZPM wynika, że w marcu z salonów w Polsce wyjechało 1500 hybryd (-21,4 proc. r/r) oraz 387 aut z napędem elektrycznym (+186,7 proc. r/r). W porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszył się udział diesli (z 24,1 do 22,5 proc.), a zwiększył silników benzynowych (z 70,6 do 72 proc.).

Od początku roku, w Polsce zostało zarejestrowanych 4900 hybryd (-10,1 proc. r/r) oraz 615 samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (+78,3 proc. r/r). Samochody z silnikami benzynowymi mają 72,9 proc. udziału w rynku, a diesle 21,6 proc. (I-III 2018: odpowiednio 71,1 proc. i 23,2 proc.).

Prognozy na 2019 r.

Z szacunków Exact Systems wynika, że roczna sprzedaż nowych samochodów osobowych w 2019 r. ponowie przekroczy 500 tys. sztuk. Jednakże wyniki za I kwartał skłaniają ekspertów do bardziej zachowawczych prognoz niż na początku roku.

- W styczniu przewidywaliśmy, że dynamika sprzedaży w 2019 r. wyniesie 5-9 proc. - podkreślił P. Gos. - Niestety będzie ona prawdopodobnie niższa. Liczba rejestracji powinna utrzymywać się na poziomie podobnym do ubiegłorocznego, ale obecnie liczymy na jednocyfrowy wzrost dynamiki w granicach 3-5 proc., co powinno dać wynik na poziomie 540-560 tys. sprzedanych aut.

W UE kwartał na minusie

Kiepska passa nadal trwa w Europie. Z danych ACEA (3) wynika, że w marcu br. Europejczycy kupili ponad 1,72 mln nowych osobówek (-3,9 proc. r/r). W trzecim miesiącu 2019 r. spadki odnotowały wszystkie największe rynki: Włochy (‐9.6 proc.), Hiszpania (‐4.3 proc. r/r), Wielka Brytania (‐3.4 proc. r/r), Francja (‐2.3 proc. r/r) i Niemcy (‐0.5 proc. r/r). Pozycją numer 1 w całej Unii Europejskiej ze wzrostem na poziomie 2,2 proc. r/r może pochwalić się marka Volkswagen.

W I kwartale popyt na nowe samochody spadł w Unii o 3,3 proc. r/r, do nieco ponad 4 mln sztuk. W Niemczech rejestracje pozostały na prawie niezmiennym poziomie (+0.2 proc. r/r), ale inne kluczowe rynki pogorszyły swoje wyniki, zwłaszcza Hiszpania (‐6.9 proc. r/r) i Włochy (‐6.5 proc. r/r).

(ik)

Źródło: Exact Systems, fot. Volkswagen

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń