Wiosenne porady dla kierowców

Kiedy wymienić opony na letnie? Jak sprawdzić stan opon po zimie? Kiedy kontrolować ciśnienie? Jaki warsztat wybrać, by nie uszkodzić kół? Czy czujniki w oponach są niezawodne? Gdzie oddać zużyte opony? Jak uniknąć mandatu za niewłaściwy stan opon? Aby znaleźć odpowiedzi na te pytania Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przygotował kilka wiosennych porad dla kierowców.

- Za bezpieczną jazdę odpowiadają nie tylko umiejętności kierowcy, ale także odpowiedni stan auta, a zwłaszcza jakość opon i ich stan techniczny - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO. - To one są jedynym punktem styku pojazdu z drogą. Regularne sprawdzanie kondycji ogumienia znacząco wydłuży jego żywotność - a gdy dojdzie do nagłej niebezpiecznej sytuacji na drodze, może zadecydować o długości drogi hamowania samochodu przed przeszkodą czy pieszym. Niestety aż 58 proc. kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach(1). Właściwe dla sezonu i dobre opony są podstawą bezpieczeństwa drogowego.

Jak zadbać o opony na wiosnę?

  1. Nie spiesz się z wymianą opon na letnie - dopiero, gdy temperatura rano i wieczorem przekracza 7°C można wymienić opony zimowe na letnie, bez niebezpieczeństwa poślizgu lub wydłużonej drogi hamowania. Warto pamiętać, że wiosną jezdnie często są mokre - a w takiej sytuacji, przy temperaturach niższych niż 7°C, wciąż lepiej reagują dobrej jakości opony zimowe;
  2. Skontroluj opony całoroczne po zimie - po okresie zimowym warto sprawdzić wyważenie kół oraz stan opon pod kątem pęknięć lub wybrzuszeń, zwłaszcza w wewnętrznych warstwach i od wewnątrz nadkola. Niektóre uszkodzenia trudno zdiagnozować gołym okiem, dlatego warto udać się do dobrego warsztatu. Należy pamiętać, że uszkodzona opona może pęknąć w czasie jazdy;
  3. Korzystaj z usług sprawdzonych warsztatów, gdzie wykwalifikowany zespół mechaników przy użyciu profesjonalnych i regularnie serwisowanych narzędzi zajmie się autem i oponami. Dzięki temu mamy pewność, że nasze ogumienie i felgi nie zostaną uszkodzone przez zużyte narzędzia oraz nieumiejętne zdejmowanie czy zakładanie opon, a koła będą prawidłowo i z odpowiednią siłą przykręcone do piast. Profesjonalna obsługa zadba także o odpowiednie wyważenie wszystkich kół i sprawdzi stan hamulców oraz zawieszenie po zimowym sezonie - zwiększy się komfort jazdy, unikniemy również drgań kierownicy oraz nadwozia.
  4. Skontroluj ciśnienie - to jeden z najważniejszych parametrów zapewniających właściwą kontrolę nad autem. Zbyt niski poziom ciśnienia w oponach wydłuża drogę hamowania, pogarsza przyczepności auta, przyspiesza zużycie opon oraz zmniejsza efektywność paliwową. Gdy ciśnienie jest o 30-40 proc. za niskie, opona rozgrzewa się do temperatury, przy której następują poważne uszkodzenia wewnętrzne - co może doprowadzić do jej rozerwania w trakcie jazdy. Kierowcy powinni mieć nawyk sprawdzania poziomu ciśnienia w oponach przynajmniej raz w miesiącu - należy to robić na zimnych oponach lub po jeździe nie dłuższej niż 2 km;
  5. Czujniki ciśnienia nie zwalniają z czujności - W nowych samochodach homologowanych po listopadzie 2014 r. obowiązkowo montuje się TPMS (2) - system monitorowania ciśnienia w oponach alarmujący o spadkach poziomu tego parametru w trakcie jazdy. PZPO rekomenduje, by nawet w takich autach regularnie kontrolować ciśnienie opon - niezależnie od wskazań czujników. Przewidziane przez producenta samochodu wartości znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu oraz na nalepce wewnątrz auta (najczęściej na dole środkowego słupka od strony kierowcy);
  6. Zużyty bieżnik to jedna z najczęstszych wad w oponach - zgodnie z przepisami głębokość rzeźby bieżnika, w przypadku braku tzw. wskaźników zużycia na oponie, nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm(3). Lekceważąc ten przepis ryzykujemy zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję i mandatem w wysokości nawet 500 zł - ale co gorsze narażamy siebie oraz innych na niebezpieczeństwo. Starty bieżnik sprawia, że znacznie pogarsza się przyczepność pojazdu, przez co łatwiej wpaść poślizg, a podczas jazdy w deszczu gwarantuje wystąpienie zjawiska niekontrolowanej jazdy na poduszce wodnej - tzw. aquaplaningu, czyli utraty przyczepności po wjechaniu w kałużę;
  7. Utylizacja zużytych opon -  PZPO przypomina, że odpowiedzialnością kierowcy jest również zadbanie o utylizację zużytych opon. Najlepiej zostawić je w  warsztacie, który (po dokonaniu przekładki) przekaże je do profesjonalnych firm zajmujących się ich recyklingiem. Używane opony do samochodów osobowych nie nadają się do powtórnej sprzedaży, ponieważ mogą narazić kierowców na niebezpieczeństwo - gdy dojdzie do ich rozerwania w czasie jazdy. Dzięki legalnemu obiegowi zużytych opon, zapewnianemu m.in. przez Centrum Utylizacji Opon, mamy pewność, że po kilku latach dawania poczucia bezpieczeństwa nam i naszym rodzinom, będą one przetworzone w procesie recyklingu i powtórnie wykorzystane do innych celów - zamiast psuć krajobraz łąk i lasów, kiedy wybierzemy się latem na łono natury.

- Rocznie na drogach na całym świecie traci życie 1,35 mln ludzi w skutek wypadków(4) - zaznaczył P. Sarnecki. - Polska, pośród 175 państw, znajduje się na 52. pozycji, ze wskaźnikiem 9,7 zabitych na 100 tys. mieszkańców - a ogólna liczba zabitych wynosi 3698. Są to jedne z najgorszych danych w Unii Europejskiej, które pokazują, że jako kierowcy musimy więcej uwagi zwracać na stan techniczny naszych samochodów. Mamy coraz lepsze drogi i infrastrukturę, a liczba wypadków i ofiar nie maleje. Zły stan techniczny auta, w tym opon, jest bezpośrednią przyczyną 1/3 wypadków na drodze (5). Po sezonie zimowym warto zrobić przegląd w profesjonalnym serwisie o dobrej renomie - dzięki temu możemy wcześniej wykryć wady i uniknąć niebezpiecznych sytuacji podczas wiosennych i letnich wypraw.

 

1) Moto Data 2017 - Panel użytkowników samochodów

2) Od listopada 2014 r. wszedł w życie przepis wprowadzający wymóg zaopatrzenia każdego nowego samochodu sprzedanego na terenie Unii Europejskiej w system TPMS.

3) § 11 ust. 7 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

4) Światowa Organizacja Zdrowia (WHO); dane za 2016 r.

5) Raport PZPO - "Wpływ opon na bezpieczeństwo drogowe", listopad 2018

(ik)

Źródło i graf. PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń