Firma Bridgestone, największy światowy producent opon i wyrobów z gumy, zaprezentowała innowacyjną oponę motocyklową Battlax Hypersport S22. Tworząc nowość w serii Battlax, inżynierowie koncernu nie poszli na żadne kompromisy, by zagwarantować większą niż dotychczas wydajność we wszystkich obszarach.
Impulsem do rozwoju modelu S22 była chęć zapewnienia doskonałych parametrów na mokrej nawierzchni, przy zachowaniu znakomitej przyczepności na suchej drodze. Skoncentrowano się na zapewnieniu poczucia przyczepności oraz funkcjonalności opony przy pokonywaniu zakrętów, dzięki którym kierowca może doświadczyć na jezdni pełnego zakresu osiągów swojego motocykla.
- Model S22 opracowaliśmy zgodnie z potrzebami i wymaganiami użytkowników produktów Hypersport - powiedział Nico Thuy, szef Motorcycle Europe, Bridgestone dla obszaru EMEA. - Ułatwione kierowanie i lepsza reakcja, zwłaszcza podczas skręcania, zapewniają kierowcom Hypersport maksimum pewności podczas przechodzenia na wyższy poziom jazdy.
Wyniki prób wskazują na poprawę wszystkich aspektów, przy możliwości pokonywania zakrętów z 15 proc. większą prędkością na suchej nawierzchni, o 1,2 proc. szybszymi czasami okrążeń na suchej i o 5 proc. na mokrej nawierzchni (1).
Doskonała przyczepność i nie tylko
Podczas produkcji opony firma wykorzystała strukturę o złożonym składzie. Twardsze mieszanki na środku, bardziej miękkie na powierzchniach trakcyjnych oraz najbardziej miękkie na krawędziach, umożliwiają uzyskanie optymalnej równowagi pomiędzy przyczepnością i komfortem pokonywania zakrętów. Ta oryginalna receptura składa się ze zoptymalizowanej mieszanki żywic na powierzchni trakcyjnej opony, podczas gdy w obszarze środkowym zwiększono ilość drobin dwutlenku krzemu o 25 proc. w celu poprawienia styczności z nawierzchnią drogi (2). Pomimo poprawy wymienionych parametrów, nie uznano kompromisów jeśli chodzi o zużycie opon przednich i tylnych.
Mieszanka związków użyta do produkcji opony została zaprojektowana w taki sposób, aby dobrze współdziałać ze wzorem bieżnika. Oba elementy zostały dopasowane do siebie, zwłaszcza w okolicy krawędzi obszaru styku, przez co osiągnięto lepszą przyczepność i zredukowano poślizg. Poprawa osiągów na mokrej nawierzchni była możliwa dzięki zastosowaniu ulepszonego wzoru bieżnika, który zapewni skuteczne odprowadzanie wody i większą kontrolę w warunkach granicznych, a także poprawi współczynnik nacięć (ang. sea-to-land ratio) w obszarze barku opony.
Kąt i układ rowków zoptymalizowano w taki sposób, aby siły robocze działające na oponę zapewniły najlepszą wydajność przy skręcaniu i na prostych odcinkach, zarówno na suchych, jak i mokrych nawierzchniach.
Firma Bridgestone wykorzystała też konstrukcję MS-Belt oraz technologię High Tensile Penetration Cord celem zapewnienia kierowcom doświadczenia lekkości podczas kierowania oraz poczucia pewności, że opona zachowa stabilność przy dużych prędkościach. Powiązano to z trójwymiarowym kształtem krawędzi rowka przedniej opony, mającym krytyczne znaczenie dla optymalnej sztywności opony. W wyniku tych działań powstał model zoptymalizowany pod kątem najlepszym parametrów w każdym obszarze.
Nowe opony Battlax Hypersport S22 są dostępne w kilku rozmiarach od stycznia 2019 r., kolejne rozmiary będą wprowadzanie na rynek do styczniu 2020 r.
1) Względem wersji poprzedniej (Battlax Hypersport S21). Próby wewnętrzne: BMW S1000RR, Tor Autopolis w Japonii, Poligon testowy Bridgestone w Japonii, rozmiary 120/70, 190/55.
2) Proporcja zawartości drobin dwutlenku krzemu stykającego się z nawierzchnią jest o 25% większa niż w przypadku S21.
(ik)
Źródło i fot. Media Forum