Wiosna to dla miłośników jednośladów czas na rozpoczęcie sezonu motocyklowego. Pomimo, że dni stają się coraz dłuższe i bardziej słoneczne, to przed wyruszeniem w podróż warto sprawdzić oświetlenie pojazdu.
Co roku na polskich drogach przybywa motorowerów i motocykli. Powodów tej popularności jest kilka. Coraz częściej w zatłoczonych miastach przy ograniczonej liczbie miejsc parkingowych stają się efektywną alternatywą dla samochodów. Dodatkowo, z możliwości kierowania jednośladami do pojemności 125 cm3 chętnie korzystają posiadacze prawa jazdy kategorii B. Niezależnie od powodu wyboru jednośladów, każdy poświęca czas na jego przygotowanie do sezonu i bieżącą pielęgnację. Obok olejów i smarów eksploatacyjnych ważnym elementem jest oświetlenie zewnętrzne.
- W motocyklach szczególną rolę pełnią przednie reflektory - powiedziała Wioletta Pasionek, menadżer marketingu w regionie Europy Centralnej z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips. - Dzięki nim pozostali uczestnicy ruchu drogowego, przeważnie kierowcy, mają szansę na szybsze dostrzeżenie w lusterku wstecznym zbliżającego się jednośladu. Ułatwia to podjęcie decyzji o wykonaniu manewru. Jednym z najbardziej niebezpiecznych jest skręt samochodu w lewo. W takim starciu motocyklista, który pomimo kasku czy kombinezonu pozostaje niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego, jest bez szans na uniknięcie zderzenia.
Dlatego oprócz dbałości o sprawne technicznie oświetlenie, ważny jest dobór żarówek. Jednym z istotnych parametrów jest wydajność wiązki, w przypadku produktów marki Philips przewyższają one znacznie wymagane prawem minimum. Żarówki halogenowe Vision moto do 30 proc., CityVision moto do 40 proc., a X-tremeVision moto aż do 130 proc. Gwarantują przy tym jasną barwę światła o temperaturze od 3200 do 3500 K i wydatny okres eksploatacji - nawet do 550 godzin ciągłego świecenia.
Topowym produktem jest żarówka halogenowa CrystalVision ultra, której parametry nawiązują do światła lamp ksenonowych. Wysoka temperatura barwowa - 3700 K - zapewnia doskonałą widoczność jednośladu zarówno w pełnym słońcu, jak i po zmierzchu. Z kolei motocyklista zyskuje niezwykle wyraźny kontrast, co jest istotne przy słabszych warunkach pogodowych i w nocy. Dodatkowo efekt, jaki dają światła ksenonu doceniają osoby stawiające na styl i tuning swoich maszyn.
Z uwagi na wysokie osiągi motocykli, żarówki do nich powinny charakteryzować się odpornością na wstrząsy i przeciążenia. Philips w konstrukcjach CityVision moto, X-tremeVision moto i CrystalVision ultra wykorzystuje wzmocniony żarnik, bańkę ze szkła kwarcowego oraz wypełnienie mieszanką gazów pod ciśnieniem 13 barów. Testy potwierdziły ich stabilność na poziomie 10 G.
- Nasi inżynierowie bazują na ponad stuletnich doświadczeniach w konstruowaniu i produkcji oświetlenia do pojazdów mechanicznych - dodała W. Pasionek. - Dziś oferujemy pełną paletę żarówek do jednośladów, samochodów osobowych, pojazdów ciężarowych i autobusów oraz maszyn budowlanych i rolniczych. Bardzo często raz zastosowane rozwiązania powielane są w produktach do pozostałych grup pojazdów. Tak właśnie jest w przypadku żarówek CrystalVision ultra o efekcie lamp ksenonowych. Podobnie z gwarancją wysokiej odporności konstrukcji na wstrząsy i przeciążenia, gdzie genezą były pojazdy ciężarowe i maszyny budowlane.
(ik)
Źródło i fot. Philips