W 2018 r. przychody ze sprzedaży Grupy Oponeo.pl, wyniosły 843 mln zł. Na sprzedaż krajową przypadało 660,4 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 18,6 proc. W 2018 r. sprzedaż na rynkach zagranicznych stanowiła blisko 22 proc. obrotów ogółem. Przychody z działalności zagranicznej wyniosły 182,6 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 20,2 proc.
W minionym roku Grupa Oponeo.pl sprzedała 3,3 mln opon, o 17,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Większość z nich zostało sprzedanych w Polsce - 2,7 mln opon, czyli 81,8 proc. całości wolumenu. Za granicą sprzedano natomiast 595,6 tys. opon (wzrost o 11 proc. w relacji do 2017 r.). Wpływ na poziom przychodów z rynków zagranicznych w ujęciu złotowym miało osłabienie się polskiej waluty w stosunku do euro.
Wzrost podatku dochodowego o 99,2 proc. rok do roku, do 7,6 mln zł wpłynął na spadek zysku netto, który w 2018 r. wyniósł 16,4 mln zł. Zwiększone obciążenie podatkowe związane jest ze wzrostem opodatkowania bieżącego poszczególnych spółek grupy oraz większą wartością podatku odroczonego.
Pozytywne trendy obserwowane w 2018 r. utrzymują się także w roku bieżącym. W okresie styczeń-luty 2019 r. spółka wypracowała 81 mln zł jednostkowych przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost rok do roku o 25 proc.
- Strategia umacniania pozycji lidera internetowej sprzedaży opon w Polsce oraz wzrostu sprzedaży zagranicznej przynosi zamierzone rezultaty - powiedział Dariusz Topolewski, prezes zarządu Oponeo.pl S.A. - Stawiamy na usprawnianie procesów logistycznych, inwestujemy w rozwój systemów IT, podnosząc ich wydajność i bezpieczeństwo. W ramach naszej Grupy Kapitałowej funkcjonuje także m.in. Dadelo S.A., które sprzedaje rowery i części rowerowe w internecie. Myślimy jednak o dalszej dywersyfikacji biznesu. Aktywnie poszukujemy możliwości wejścia na kolejne rynki e-commerce.
Planom rozwoju spółki sprzyja korzystne otoczenie rynkowe. Zgodnie z wyliczeniami Eurostatu, na wszystkich rynkach, gdzie obecna jest Grupa Oponeo.pl, liczba osób dokonujących zakupów w internecie rośnie. Najwyższy odsetek osób, które dokonały transakcji online w ciągu ostatnich 12 miesięcy zaobserwowano w Wielkiej Brytanii (82 proc., wzrost o 25 p.p. w porównaniu z 2008 r., czyli początkiem zbierania danych). Na drugim miejscu uplasowała się Holandia (79 proc., wzrost o 23 p.p. w porównaniu z 2008 r.), a podium zamknęły Niemcy (75 proc., wzrost o 22 p.p. w porównaniu z 2008 r.)(1).
Wartość krajowego rynku e-commerce wyniosła w 2018 r. 50 mld zł, podczas gdy w 2019 roku ma to być 58 mld zł, a w 2020 roku 67 mld zł. Rozwojowi rynku e-commerce w Polsce sprzyjał przede wszystkim rosnący dostęp do szerokopasmowego internetu (2). Wyniki „Raportu E-commerce 2019” wskazują na wzrost zainteresowania zakupami online dokonywanymi przez urządzenia mobilne.
Najczęściej w internecie kupują mieszkańcy miast, a najpopularniejszą formą płatności jest szybki przelew, tzw. Pay-By-Link. Na pierwszym miejscu wśród najchętniej kupowanych kategorii online jest kultura (książki, płyty, filmy) z 25 proc. udziałem. Na samochody i części samochodowe wskazało 10 proc. badanych (3).
Respondenci pytani przez autorów analizy „Jak wygląda polski e-handel?” (4), w 2019 r. zamierzają się koncentrować na rozbudowie oferty produktowej e-sklepów. Na tę pozycję wskazało 59 proc. pytanych przedsiębiorców. Wartym podkreślenia jest fakt, że 14 proc. respondentów rozważa rozwijanie biznesu w oparciu o ekspansję zagraniczną. Rozwój nowoczesnych technologii IT kształtuje także trendy na rynku e-commerce - 6 proc. badanych myśli o wprowadzeniu bota. Sprzyjające działalności Grupy Oponeo.pl tendencje obserwowane są także na rynku motoryzacyjnym. Zgodnie z prognozą IBRM Samar, w 2018 r. zarejestrowano w Polsce 1,6 mln samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony, co oznacza wzrost rok do roku o 8,6 proc. Jest to rekordowa liczba pierwszych rejestracji tego rodzaju samochodów.
Zgodnie z danymi zgromadzonymi przez ETRMA (European Tyre and Rubber Manufacturers' Association) w 2018 r. w Europie sprzedano 207,5 mln sztuk zastępczych opon do samochodów osobowych, co oznacza wzrost rok do roku o 1 proc. W Polsce, w 2018 r. sprzedano 11,5 mln zastępczych opon do samochodów osobowych (w tym SUV-ów i lekkich samochodów dostawczych), czyli o 1,4 proc. mniej niż w poprzednim roku (5).
Dotychczas, w ramach dywidendy, Oponeo.pl wypłaciło akcjonariuszom łącznie 13,8 mln zł. W 2018 r.było to 0,35 zł na akcję. Oponeo.pl chce pozostać spółką dywidendową.
- Ekspozycja na rosnący rynek e-commerce i motoryzacyjny, rozszerzanie portfolio produktów oferowanych drogą online czy rozwój centrum logistycznego pozwalają nam z optymizmem oczekiwać kolejnych kwartałów - dodał D. Topolewski. - Chcemy, aby beneficjentem wzrostu spółki byli także jej akcjonariusze, dlatego jako zarząd będziemy opowiadać się za wypłatą dywidendy z zysku za 2018 rok. Oczywiście ostateczna decyzja w tym zakresie zostanie podjęta podczas walnego zgromadzenia.
1) Eurostat, E-commerce statistics for individuals, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/E-commerce_statistics_for_individuals
2) Obserwator Finansowy, Polacy coraz częściej kupują on-line, https://www.obserwatorfinansowy.pl/forma/rotator/polacy-coraz-czesciej-kupuja-on-line/
3) Izba Gospodarki Elektronicznej, Płatności cyfrowe 2018, https://eizba.pl/kategorie_cbw/badania/
4) Jak wygląda polski e-handel? , Raport 2018: Multiwyzwania, https://www.shoper.pl/serwis-prasowy/jak-wyglada-polski-e-handel-raport-2018-multiwyzwania/
5) ETRMA, ETRMA Members’ Tyre Sales 2018: Overall stability in European tyre replacement sales, http://www.etrma.org/uploads/Modules/Newsroom/20190124---2018-market-apppraisal-final.pdf, PZPO, Sprzedaż opon w 2018 roku, https://pzpo.org.pl/aktualnosci/sprzeda%C5%BC-opon-w-2018-roku.html
(ik)
Źródło i fot. Oponeo