2019-03-28

Mobilność w przyszłości

Digitalizacja, gwałtownie postępująca urbanizacja i konieczność zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery to główne trendy, które kształtują przyszłość mobilności. Prof. dr Burkhard Wies, vice President R&D PLT Replacement worldwide w firmie Continental (na zdjęcu poniżej) jest zdania, że będą one napędzały rozwój inteligentnych opon, automatyzacji jazdy, pojazdów elektrycznych, technologii łączności pojazdów z otoczeniem i carsharing’u.

Według raportu ONZ do 2050 r. ponad dwie trzecie ludności świata będzie mieszkać w miastach. Urbanizacja może wiązać się z obniżeniem komfortu życia mieszkańców oraz znacznym obciążeniem infrastruktury transportowej i środowiska. Nowe technologie, rozwiązania oraz usługi w obszarze mobilności muszą rozwiązywać problemy pojawiające się w aglomeracjach. Już teraz obserwujemy wzrost popularności współdzielenia aut czy rosnącą sprzedaż samochodów z napędem alternatywnym. Istotny wpływ na budowę nowego ekosystemu mobilności mają także ekologiczne, efektywne i ekonomiczne rozwiązania stosowane w projektowaniu, produkcji i procesie użytkowania opon.

- Dzisiejsze opony posiadają wyjątkowe właściwości - dopasowują się do podłoża, są zdolne do jazdy nawet po przebiciu, znacznie skracają drogę hamowania czy zmniejszają opory toczenia - powiedział B. Wies. - W Continental nieustannie rozwijamy nowe rozwiązania, które pomagają zmniejszyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery oraz poprawiają efektywność paliwową. Naszym najnowszym produktem jest opona EcoContact™ 6, która jest odpowiedzią zarówno na surowe wymagania w zakresie bezpieczeństwa, jak i coraz ostrzejsze normy środowiskowe. Nasze ambicje sięgają jednak znacznie dalej. Priorytetem jest odpowiadanie na coraz bardziej wymagające oczekiwania rynku i wyzwania mobilności przyszłości, w tym te związane z autonomiczną jazdą. W Continental od lat pracujemy nad rozwojem inteligentnego ogumienia. Jednym z efektów naszej pracy jest opona koncepcyjna, która ma automatycznie reagować na dane zebrane przez czujniki - bez potrzeby ingerencji ze strony kierowcy. Model został wyposażony w dwie innowacyjne technologie ContiSense i ContiAdapt.

Kontrola bieżnika z ContiSense

Technologia ContiSense opiera się na wykorzystaniu specjalnej gumy o właściwościach przekaźnika elektrycznego i czujnika znajdującego się w oponie. Jego zadaniem jest mierzenie temperatury oraz głębokości bieżnika - jeśli wartości parametrów przekraczają bezpieczny poziom, czujnik natychmiast wysyła sygnał ostrzegawczy do kierowcy. Co więcej, czujnik może rozpoznać mechaniczne uszkodzenia opony, jak również ośnieżenie lub oblodzenie drogi.

ContiAdapt - zmienne ciśnienie i szerokość koła

Natomiast ContiAdapt wykorzystuje mikroprocesory, które mają wpływ na zmianę ciśnienia oraz zwiększają lub zmniejszają szerokość powierzchni jezdnej opony. Umożliwia to dostosowanie ogumienia do rodzaju nawierzchni oraz pogody - w trudnych warunkach atmosferycznych ogumienie automatycznie dostosowuje swoją szerokość, zapewniając lepszą przyczepność.

Choć Continental poczynił już pierwsze kroki w kierunku rozwoju inteligentnego ogumienia, droga do wprowadzenia takich rozwiązań na rynek jest jeszcze długa.

Continental architektem

Większość osób kojarzy Continental z oponami, tymczasem to tylko część jej działalności. Firma projektuje i produkuje też mi.in. elektronikę samochodową, zintegrowane rozwiązania w zakresie automatyzacji jazdy, zaawansowane systemy bezpieczeństwa czy układy napędowe. Jest jednym z niewielu dostawców, którzy są w stanie zaoferować pełną elektryfikację układu przeniesienia napędu z jednego źródła. Co więcej, oferuje obecnie kompleksowe rozwiązanie zapewniające łączność samochodu z otoczeniem - od anteny po wyświetlacz, od oprogramowania bezpieczeństwa do elektrycznego modułu sterującego. Dzięki wykorzystaniu przez koncern technologii łączności komórkowej 5G następna generacja pojazdów będzie dysponowała szybkim i praktycznym łączem o przepustowości 10 Gb/s. Prowadząc badania w zakresie 5G na skalę globalną, firma utorowała drogę do tego, aby samochody mogły szybko i płynnie komunikować się między sobą, a także z infrastrukturą wokół nich. Continental otrzymał już zamówienie na produkcję swojego rozwiązania w dziedzinie łączności 5G na szeroką skalę.

- Autonomiczna jazda, elektromobilność oraz łączność samochodów z otoczeniem - te trzy kluczowe elementy sprawiają, że Continental jest architektem ekosystemu bezpiecznej, ekologicznej i inteligentnej mobilności - dodał B. Wies. - Opracowujemy i dostarczamy technologie, które inni wciąż testują. Już teraz cztery na każde pięć samochodów poruszających się po światowych drogach posiada nasze rozwiązania, części oraz systemy zwiększające poziom komfortu i bezpieczeństwa

Firma stale inwestuje w przyszłościowe rozwiązania technologiczne. W samym 2018 r. wydatki kapitałowe oraz nakłady na badania, rozwój oraz rozbudowę zakładów produkcyjnych i zwiększenie ich wydajności przekroczyły 6,3 mld euro. Obecnie około 49 tys. inżynierów w Continental zajmuje się nowymi trendami i technologiami, a niemal jedna trzecia z nich ma doświadczenie związane z oprogramowaniem. Do końca 2022 r. koncern planuje zwiększyć liczbę zatrudnianych ekspertów ds. oprogramowania oraz IT o 30 proc. - z obecnych 19 tys. do 25 tys. specjalistów.

(ik)

Źródło i fot. ConTrust Communication

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń