Gacha to pierwszy na świecie autonomiczny autobus odporny na każde warunki pogodowe. Oznacza to, że może funkcjonować również zimą, kiedy mamy do czynienia z ograniczoną widocznością, opadami deszczu i śniegu, a na drodze może pojawić się błoto pośniegowe. Zamontowane w autobusie opony zimowe Nokian Hakkapeliitta zapewniają pasażerom bezpieczeństwo i komfort podróży nawet w ekstremalnych warunkach.
Dotychczas, największą przeszkodą w funkcjonowaniu pojazdów autonomicznych produkowanych i testowanych głównie w ciepłym klimacie były trudne warunki pogodowe. Gacha korzysta jednak z zupełnie nowego oprogramowania sterującego, którego niezawodność sprawdzona została w arktycznych warunkach Laponii, co zapewnia mu konkurencyjną przewagę nad innymi autonomicznymi pojazdami. Gacha to stylowy, rewolucyjny autobus nowej generacji będący owocem współpracy fińskiej firmy Sensible 4 i japońskiego MUJI.
- Przede wszystkim chcieliśmy stworzyć autonomiczny autobus, który byłby odporny nawet na najgorszą pogodę - powiedział Harri Santamala, prezes Sensible 4. - Jednak trudne warunki to także wysokie wymagania stawiane oponom, które są jedynym punktem styku pomiędzy pojazdem a drogą. Z tego właśnie względu naturalnym wyborem były dla nas opony zimowe Nokian Hakkapeliitta stanowiące doskonałe uzupełnienie naszego systemu.
Ogumienie Nokian Hakkapeliitta to wynik wieloletniego doświadczenia w trudnych, zmiennych warunkach. Opony te opracowane zostały z myślą o kierowcach podróżujących w regionach, gdzie nagłe zmiany pogody są codziennością. Ich odpowiednie właściwości potwierdziły kompleksowe testy na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym przeprowadzone w White Hell (Białe Piekło), największym na świecie ośrodku testowym opon zimowych. Ponad 200 mroźnych dni w ciągu roku sprawia, że panujące tam trudne warunki idealne nadają się do projektowania i testowania bezpiecznego ogumienia na zimę.
Opony to jedyny punkt styku samochodu z drogą, dlatego też mają one ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa - dotyczy to także pojazdów autonomicznych. Według ostatniego badania przeprowadzonego przez Nokian Tyres w Europie, niemal 60 proc. kierowców uważa opony zimowe za kluczowe dla bezpieczeństwa zimą.
Jakich opon będą potrzebować pojazdy przyszłości?
- W przyszłości w przemyśle motoryzacyjnym z pewnością wiele się zmieni - powiedział Jukka Kasi, starszy wiceprezes ds. produktów i technologii w Nokian Tyres. - Technologia ruchu drogowego będzie nadal prężnie się rozwijać, a autonomiczne pojazdy staną się codziennością. Systemy sterowania w pojazdach samojeżdżących wymagają zarówno zaawansowanych technologicznie opon, jak i kompleksowych danych dotyczących ich funkcjonowania, aby zapewnić proaktywną i bezpieczną jazdę w każdych warunkach. Rozwój nowych rodzajów usług oraz ogumienia wykorzystującego inteligentne technologie pozwoli nam odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby ruchu drogowego i klientów.
Autobus Gacha wyposażony w bezkolcowe opony zimowe Nokian Hakkapeliitta R3 został publicznie zaprezentowany w marcu 2019 r. Wiosną ma on zostać wprowadzony do regularnego ruchu pasażerskiego w trzech fińskich miastach. Docelowo Sensible 4 i MUJI chcą stworzyć samojeżdżące minibusy do publicznego użytku i oferować konsumentom usługi transportowe już w 2021 r.
(ik)
Źródło i fot. Nokian