2019-03-06
Aero Goodyeara w Genewie
Podczas Międzynarodowych Targow Motoryzacyjnych w Genewie firma Goodyear zaprezentuje swoją najnowszą oponę koncepcyjną pod nazwą Aero. Model został zaprojektowany z myślą o autonomicznych, latających samochodach przyszłości. Koncepcyjny produkt sprawdziłby się zarówno jako ogumienie do jazdy, jak i śmigło do latania.
- Przez ponad 120 lat Goodyear nieustanne dąży do innowacji i tworzy nowe wynalazki we współpracy z pionierami zmian i odkryć w transporcie - powiedział Chris Helsel, dyrektor techniczny Goodyear. - Firmy z branży mobilności patrzą w niebo, szukając odpowiedzi na wyzwania transportu miejskiego i korków. Nasze prace nad zaawansowaną architekturą opon i materiałami doprowadziły do pomysłu koła, które mogłoby służyć zarówno jako tradycyjna opona drogowa, jak i system napędu powietrznego.

Koncepcja Aero obejmuje szereg innowacyjnych właściwości:
- konstrukcja wielofunkcyjna - Aero wykorzystuje wielofunkcyjną koncepcję odchylanego wirnika. W tradycyjnym zastosowaniu ma on służyć jako układ napędowy do przenoszenia i pochłaniania sił z drogi, a w alternatywnym ustawieniu jako system napędowy statku powietrznego. Zastosowany w odpowiednich pojazdach, koncept mógłby zapewnić przyszłym pasażerom swobodę poruszania się, zarówno na drodze, jak i w powietrzu;
- struktura bez pneumatyki - szprychy koncepcyjnego ogumienia utrzymują ciężar pojazdu, a jednocześnie mogą pełnić funkcję śmigieł zapewniających siłę wznoszącą, gdy opona znajdzie się w położeniu do lotu. Projekt wyróżnia też wyjątkowa struktura bez elementów pneumatycznych, która jest jednocześnie wystarczająco elastyczna, by amortyzować wstrząsy podczas jazdy i wystarczająco mocna, aby obracać się na tyle szybko, by śmigła wytworzyły siłę wznoszącą;
- napęd magnetyczny - w założeniu Aero ma wykorzystywać siłę magnetyczną do zapewnienia napędu bez tarcia. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie wysokich prędkości obrotowych, niezbędnych do poruszania się pojazdu po drogach, a także - po zmianie pozycji koła - do wyniesienia pojazdu w powietrze i zapewnienia napędu w kierunku lotu;
- czujniki optyczne - Aero będzie monitorować warunki drogowe, stan zużycia i integralność strukturalną samej opony przy pomocy światłowodowych czujników;
- sztuczna inteligencja - zadaniem wbudowanego procesora sztucznej inteligencji będzie łączenie informacji z czujników umieszczonych w oponach, z danymi pozyskanymi z komunikacji między pojazdami oraz między pojazdami a infrastrukturą. Następnie procesor SI analizowałby strumienie danych, by rekomendować określone działania - umożliwiając pojazdowi samodzielne przejście do trybu latania lub jazdy - oraz identyfikowałby i rozwiązywał potencjalne problemy z oponą zanim te wystąpią.
Aero jest projektem całkowicie koncepcyjnym, jednak niektóre zastosowane w nim technologie, takie jak struktura bez elementów pneumatycznych i funkcje sztucznej inteligencji, są już dziś rozwijane przez Goodyeara. Inne mogą stać się podstawą nowych pomysłów i potencjalnie nowych produktów w przyszłości.
- Koncepcyjne produkty Goodyear mają za zadanie wywołać debatę na temat opon i technologii transportowych dla nowego ekosystemu transportowego - wyjaśnił Chris Helsel.
(ik)
Źródło i fot. Goodyear
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz