2019-02-27

Korzyści z bieżnikowania

Bandag, marka należąca do koncernu Bridgestone, dostarcza klientom bieżnikowane opony klasy premium. Jak przekonują jej przedstawiciele, ogumienie bieżnikowane tej marki zapewnia bezpieczeństwo użytkownikom i generuje oszczędności, a jednocześnie niesie za sobą korzyści dla środowiska naturalnego.

Korzyści ekologiczne

Oprócz zmniejszenia kosztu eksploatacji w przeliczeniu na kilometr opony Bandag zapewniają także zmniejszenie oddziaływania na środowisko naturalne, wychodząc naprzeciw obawom o przyszłe niedobory surowców naturalnych oraz zapewniając ich wydajne wykorzystanie. Bieżnikowanie to jeden z przykładów recyklingu, w ramach którego zużyta opona jest odzyskiwana, zamiast stać się odpadem.

Warto podkreślić, że proces wytwarzania opon bieżnikowanych wymaga użycia zaledwie 30 proc. ropy zużywanej podczas produkcji nowej opony. Co więcej, w tym procesie zużycie energii jest również mniejsze, czemu towarzyszy nawet o 80 proc. mniejsza emisja związków węgla. Poprzez ponowne wykorzystanie karkasów, opony bieżnikowane składają się w nawet 75 proc. z ponownie użytych materiałów, co przynosi dodatkowe korzyści środowisku naturalnemu i stanowi krok w stronę ekonomii cyrkularnej. Pod pojęciem tym rozumiany jest odnawialny i samoregenerujący się system, mający za zadanie zredukować (i docelowo wyeliminować) ilość powstających w gospodarce niewykorzystanych odpadów i nieużytków. Celem jest ich ponowne „zaangażowanie” do cyklu w sposób efektywny, niekoniecznie w tej samej roli, oraz budowanie społecznego, ekonomicznego i naturalnego kapitału.

Utarte przekonania

Warto zaznaczyć, że nowe opony premium są wytwarzane z myślą o bieżnikowaniu. Choć nie wszyscy są przekonani o bezpieczeństwie tych produktów, firma zaznacza, że temu procesowi poddaje się wyłącznie karkasy, które zostały poddane wnikliwej kontroli. Bieżnikowanie jest procesem nadzorowanym i przeprowadzanym z użyciem zaawansowanych urządzeń, a zakłady zajmujące się tym podlegają corocznej homologacji (ECE109), która obejmuje testy wytrzymałości analogiczne do homologacji nowych opon.

Wśród kierowców funkcjonuje też przekonanie, że pozostałości gumy widoczne na autostradach pochodzą z opon bieżnikowanych. Tymczasem te odpady są często skutkiem usterki karkasu, a nie defektu bieżnika. Zazwyczaj powstają podczas rozerwania opony, które jest skutkiem przegrzania w efekcie zbyt niskiego ciśnienia lub nadmiernego obciążenia. Fragmenty te często zawierają stalowe druty, które nie są częścią bieżnika. Podobnie jak w nowych oponach bieżnik jest mocowany do karkasu w procesie wulkanizacji, a nie „klejony”. Łączenie to jest jednym z najbardziej wytrzymałych elementów opony.

Realne oszczędności

Tym, co jednak może najbardziej przekonać kierowców, są oszczędności. Do zmniejszenia kosztów może przyczynić się wydłużenie żywotności opon. W związku z tym koncepcja Total Tyre Life Bridgestone zakłada wydłużenie okresu eksploatacji ogumienia, co powoduje znaczące obniżenie całkowitego kosztu żywotności opony. Według przedstawicieli marki Bandag, opony bieżnikowane mogą zapewnić o około 30 proc. niższy koszt przejechanego kilometra niż nowe ogumienie. Aby ułatwić podjęcie decyzji użytkownikom, firma posiada na swojej stronie internetowej specjalny kalkulator online. Po wprowadzeniu niezbędnych danych narzędzie to pokazuje w przybliżeniu, jakie korzyści może przynieść bieżnikowanie opon w danym przypadku.

(ik)

Źródło: Bandag, Forbes, fot. Bandag, Bridgestone

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń