Rajd Szwecji oznacza początek tegorocznych zmagań w Rajdowych Mistrzostwach Świata Juniorów, w ramach których najbardziej obiecujący młodzi kierowcy rajdowi rywalizują w identycznych, nowych Fordach Fiesta R2T, przygotowanymi przez M-Sport. Auta zostały wyposażone w opony Pirelli.
Szwecja to pierwsza z pięciu rund cyklu Junior WRC, a każda z nich ma inną charakterystykę i na różne sposoby sprawdza umiejętności kierowców. W jedynym całkowicie zimowym rajdzie sezonu Pirelli zaopatruje w słynne opony Sottozero Ice również wielu czołowych kierowców kategorii WRC-2, z nadziejami na powtórkę mocnego występu sprzed 12 miesięcy.
Rajd Szwecji trwa od czwartku 14 lutego do niedzieli 17 lutego i składa się z 19 odcinków specjalnych o łącznej długości 316,8 kilometra. Większość piątkowych odcinków zaplanowano w sąsiedniej Norwegii.
Wyzwanie dla młodych
Odcinki specjalne Rajdu Szwecji wytyczono na szutrowych drogach pokrytych śniegiem i lodem. To także jedne z najszybszych tras w całym sezonie. Odpowiednią przyczepność mają zapewnić opony wyposażone w kolce, które wgryzają się w nawierzchnię.
Kto wystartuje?
Trzynastu kierowców zgłosiło się do inauguracyjnej rundy cyklu Junior WRC, na czele z ubiegłorocznym wicemistrzem Denisem Radstromem, który w zeszłym sezonie zwyciężył w Szwecji i pochodzi z Torsby - miejscowości, w której zlokalizowano bazę rajdu. Kolejny rok w stawce zaliczą także Estończyk Ken Torn (protegowany Otta Tanaka, startującego w WRC byłego laureata programu Pirelli Star Driver), Niemiec Julius Tannert, Brytyjczyk Tom Williams oraz Włoch Enrico Oldrati. Wśród debiutantów są Martins Sesks (Łotwa) i Tom Kristensson (Szwecja), którzy w zeszłym roku zajęli pierwsze i drugie miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Europy „Do lat 27”, także na oponach Pirelli. Stawkę uzupełniają Roland Poom (Estonia), Jan Solans (Hiszpania), Raul Badiu (Rumunia), Nico Knacker (Niemcy), Fabrizio Zaldivar (Paragwaj) i Sean Johnston (Stany Zjednoczone).
Pozostali kierowcy Pirelli
Uczestnicy cyklu Junior WRC chcą pójść w ślady mistrza z sezonu 2018: Emil Bergkvist awansuje do WRC-2 w swoim domowym rajdzie i w ramach nagrody wystartuje Fordem Fiestą R5 z pakietem opon Pirelli. Fiestą R5 pojedzie także Takamoto Katsuta - japoński protegowany Toyoty, który przed rokiem odniósł zaskakujący triumf w WRC-2 na oponach tej samej marki, w rywalizacji z mocnymi lokalnymi rywalami. W Skodach Fabiach R5 pojawią się Eerik Pietarinen i Nikołaj Griazin, którzy w zeszłym sezonie na oponach Pirelli wygrali odpowiednio mistrzostwa Finlandii i Rajdowe Mistrzostwa Europy „Do lat 28”. Na trasy wraca także szwedzki mistrz w rallycrossie, Johan Kristoffersson, który przed rokiem wygrywał odcinki specjalne i teraz wystartuje nowym Volkswagenem Polo.
Jakie opony?
Podczas Rajdu Szwecji w użyciu będzie jeden rodzaj ogumienia dla każdej kategorii. Samochody Junior WRC wyposażone będą w wersję Sottozero Ice WJ, z 360 kolcami w każdej oponie. Kierowcy WRC-2 dostaną do dyspozycji ogumienie Sottozero Ice J1A - ewolucję zeszłorocznego modelu, który zwyciężył w Rajdzie Szwecji - z 384 kolcami w każdej oponie. Unikalny proces wulkanizacji Pirelli sprawia, że kolce utrzymują się w ogumieniu nawet jeśli na odcinkach specjalnych pojawia się szuter.
- Rajd Szwecji wyznacza początek rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata Juniorów i jednocześnie jest jedną z najbardziej wyjątkowych rund w kalendarzu - powiedział Terenzio Testoni, menedżer aktywności rajdowych Pirelli. - Mamy ekscytujący skład nowych zawodników oraz zupełnie świeży samochód w Junior WRC, ale nasza filozofia promowania karier wschodzących, młodych talentów pozostaje bez zmian. Poza kilkoma naszymi aktualnymi mistrzami, witamy z powrotem Johana Kristofferssona, który w ostatnim czasie zdominował Mistrzostwa Świata Rallycross i zaprezentował obiecującą postawę w rajdach.
(ik)
Źródło i fot. Agencja Społem