Mimo trudnej sytuacji na rynku w minionym roku Grupa Michelin wypracowała 2,775 mld euro zysku operacyjnego przy stałych kursach wymiany walut, czyli o 304 mln euro więcej niż w 2017 r., co stanowi poprawę o 11 proc. Jednocześnie na nadchodzące 12 miesięcy spółka zapowiedziała dalszy trwały wzrost zysku operacyjnego, nawet przy dodatkowych nakładach na przejęcia.
Dyrektor zarządzający Grupy Michelin Jean Dominique Senard w komunikacie przedstawiającym wyniki finansowe poinformował, że w 2018 r. działając w trudnym środowisku gospodarczym, spółce udało się poprawić zysk operacyjny w segmentach biznesowych i utrzymać tendencję wzrostową w generowaniu wolnych środków pieniężnych. Po spadku w pierwszym kwartale Grupa Michelin ostatecznie osiągnęła wzrost wolumenów sprzedaży o 0,9 proc. w ujęciu całorocznym, a także wypracowała 4,1 proc. wzrost sprzedaży netto przy założeniu stałych kursów wymiany walut.
W ubiegłym roku spółka dokonała również kilku znaczących przejęć. W struktury Grupy Michelin włączona została firma Fenner, światowy lider w dziedzinie produkcji ciężkich taśm przenośnikowych, wzmacnianych polimerów i strategiczny gracz w dziedzinie zaawansowanych technologicznie materiałów. Jednocześnie dzięki przejęciu Camso spółka stała się światowym liderem w dziedzinie rozwiązań mobilności poza ruchem ulicznym.
Jednocześnie firma przedstawiła perspektywy na rok 2019:
(W MILIONACH EURO) |
2018 |
2017 |
SPRZEDAŻ NETTO |
22 028 |
21 960 |
ZYSK OPERACYJNY SEGMENTÓW(1) |
2 775 |
2 742 |
MARŻA OPERACYJNA SEGMENTÓW |
12,6% |
12,5% |
SAMOCHODOWY WRAZ Z DYSTRYBUCJĄ |
11,6% |
12,3% |
TRANSPORT DROGOWY WRAZ Z DYSTRYBUCJĄ |
8,8% |
8,1% |
DZIAŁALNOŚĆ SPECJALISTYCZNA WRAZ Z DYSTRYBUCJĄ |
19,6% |
19,6% |
ZYSK NETTO |
1 660 |
1 693 |
NAKŁADY INWESTYCYJNE (Z WYŁĄCZENIEM PRZEJĘĆ) |
1 669 |
1 771 |
ZADŁUŻENIE NETTO |
3 719 |
716 |
ZADŁUŻENIE NETTO/KAPITAŁ WŁASNY |
31% |
6% |
WOLNE ŚRODKI PIENIĘŻNE(2) |
- 2 011 |
+662 |
(1) Zysk operacyjny segmentów, dotychczas zwany zyskiem operacyjnym z działalności bieżącej, jest wskaźnikiem efektywności segmentów sprawozdawczych. Wskaźnik obliczany się przed amortyzacją marek i list klientów uznanych w wyniku przejęć spółek.
(2) Wolne środki pieniężne: środki pieniężne netto z działalności operacyjnej minus środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej i minus środki pieniężne netto z innych krótkoterminowych aktywów finansowych przed dystrybucją.
(ik)
Źródło i graf. Weber Shandwick