MICHELIN
Power Pure
Jest najlżejszą dwukomponentową oponą sportową posiadającą homologację drogową. Oferowana jest w dwóch rozmiarach w wersji przedniej i czterech w wersji tylnej, aby można ją było zastosować do jak największej liczby sportowych jednośladów obecnych na rynku. Dzięki niedużej wadze, Power Pure zapewnia jadącemu motocyklowi bardzo dużą zrywność. Gwarantuje też niezwykle wysoki poziom sterowności i ogromną przyjemność prowadzenia. Zmniejszenie o 1 kg wagi opony Power Pure pozwala bowiem na zmniejszenie bezwładności opon o około 10 proc. (Średnia różnica bezwładności między oponą przednią 120/70 ZR 17 a tylną 190/50 ZR 17 Michelin Power Pure względem opon o takich samych wymiarach produkowanych przez konkurencję). To z kolei umożliwia poprawę sterowności motocykla. Dzięki temu łatwiejsze staje się obranie idealnej trajektorii, zaś zmiana kąta odbywa się naturalnie, a wysiłek z tym związany zostaje ograniczony do minimum. Zredukowany kilogram jest istotny dla tych części motocykla, które nie są podtrzymywane przez zawieszenie: chodzi o słynną masę niezawieszoną. Im niższa jest ta masa, tym skuteczniejsze jest zawieszenie, co umożliwia lepsze wykorzystanie właściwości przyczepnych opony. Do tych zalet Michelin dodaje dwie kolejne: bezpieczeństwo i potencjał przebiegu. Pierwszą zapewnia technologia opony dwukomponentowej 2CT drugiej generacji, opracowanej wyłącznie na potrzeby opony Power Pure. Powierzchnia miękkiej gumy na bokach opony została poszerzona, co przy pochyleniu motocykla pod kątem pozwala błyskawicznie uzyskać przyczepność do nawierzchni asfaltowej. Drugą zaletą jest wysoki potencjał przebiegu. W przypadku Power Pure zachowana została grubość warstwy ścieralnej na poziomie opon starszej generacji. Gruba warstwa gumy i mały ciężar to cechy technologii Michelin LTT (Light Tire Technology). Zasadą firmy jest bowiem niewprowadzanie nowych udoskonaleń kosztem innych. Poszczególne parametry ulepszane są kompleksowo. Wbrew powszechnemu mniemaniu, w pojeździe kilogram kilogramowi jest nierówny. Są kilogramy, które…ważą więcej od innych. Przy zmniejszeniu o 1 kg masy zestawu opon sytuacja kierowcy zmienia się tak, jak gdyby nacisk masy na koła spadł o 3 kg (a jest to inwestycja nieporównywalna z zakupem felg aluminiowych, kutych czy magnezowych) lub o 4 kg na tarczach hamulcowych. Dzięki takiej kuracji odchudzającej, opona zapewnia większą przyjemność jazdy, a przede wszystkim skuteczność prowadzenia. Motocykl jest bowiem bardziej zrywny i reaguje na najdrobniejszy ruch kierowcy.
PIRELLI
Diablo Rosso Corsa
Opona powstała na bazie doświadczeń zgromadzonych w seriach wyścigów motocyklowych rozgrywanych na całym świecie. Przy jej produkcji wykorzystano najnowocześniejsze technologie, opracowane z myślą o zapewnieniu wysokiego poziomu osiągów i bezpieczeństwa zarówno w warunkach drogowych, jak i na torze wyścigowym. Mieszanka zastosowana w przedniej oponie została opracowana przez wybitnych specjalistów, którzy wzięli pod uwagę doświadczenia zawodników motocyklowej serii Superbike World Championship (WSBK). Ich wskazówki pozwoliły na opracowanie mieszanki, która gwarantuje największą możliwą przyczepność bez utraty sztywności bieżnika, dzięki czemu opona zachowuje stabilność podczas ostrego hamowania i szybkiego wychodzenia z zakrętów. Trójstrefowa mieszanka zastosowana w oponie tylnej jest idealnym rozwiązaniem gwarantującym najlepsze osiągi w każdych warunkach (drogowych i torowych). Zróżnicowanie mieszanki między barkami opony, a jej strefą środkową okazało się doskonałym zabiegiem, bo zapewnia wysokie osiągi na torze i wydłużoną trwałość w warunkach eksploatacji drogowej. Dłuższa żywotność ogumienia to konsekwencja użycia w strefie centralnej opony materiałów o wysokiej odporności mechanicznej, czyli specjalnych żywic i środków uplastyczniających. Dało to najlepsze wyważenie przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni. Nowy proces utwardzania, opracowany specjalnie z myślą o Diablo Rosso Corsa, podniósł odporność opony na zużycie, wydłużając tym samym jej żywotność. W szerokich barkach opony zastosowano nową mieszankę o wysokich właściwościach histeretycznych, którą wykorzystuje się w wyścigach serii Word Bike. Sztywność karbonowej mieszanki, szczególnie w średnich i niskich temperaturach, pozwala na błyskawiczne dogrzewanie opony i zmniejsza różnice temperatur na jej powierzchni w miejscach przechodzenia jednej mieszanki w drugą. W oponie zastosowano te same żywice, które wykorzystuje się w wyścigowym modelu Diablo Supercorsa. Doskonale sprawdzają się one w bardzo wysokich temperaturach i przy dużym obciążeniu, a więc w warunkach dynamicznej jazdy na torze. Szeroka strefa barku opony zapewnia przyczepność już od najmniejszych kątów wychylenia. Motocyklista może zatem w każdej chwili wykorzystać pełen potencjał opony. Rzeźba bieżnika Diablo Rosso Corsa została zaprojektowana z wykorzystaniem technologii FGD (Functional Groove Design), która wykorzystuje połączenie powierzchni zbliżonej do slicków z barkami opony tylnej ze skoncentrowanymi, agresywnymi nacięciami bieżnika, co pozwala na szybkie dogrzanie opony na torze wyścigowym, a także na efektywne odprowadzanie wody. Gładka strefa na czele opony zwiększa ilość gumy wchodzącej w kontakt z asfaltem, maksymalizując tym samym trakcję i stabilność motocykla. Stopce opony, która jest odpowiedzialna za jej osadzenie na feldze, nadano kształt litery H. Zastosowany rodzaj odrutowania wewnątrz stopki umożliwił jednolity rozkład ciśnienia na oponę i felgę, co podnosi sztywność opony zarówno w zakrętach, jak i podczas jazdy na wprost, oraz zmniejsza ryzyko uślizgu opony w warunkach agresywnej jazdy na torze. Natomiast zmniejszenie gęstości rozkładu stalowego odrutowania przełożyło się na obniżenie wagi opony. Stalowe opasanie opony zbudowano z jednego kordu (nowy patent - High Performance Single Cord), by uzyskać zróżnicowaną strukturę opasania w koronie opony i na jej barkach. Centralna część opasania została opracowana z myślą o zastosowaniu drogowym, natomiast opasanie barków opony zaprojektowano w celu uzyskania jak najlepszych osiągów.
Zobacz cały numer PO 6/74 (Czerwiec 2010)
BRIDGESTONE
Bettlax BT-023 Sport Touring
Sezon motocyklowy zbliża się wielkimi krokami, a więc warto przygotować sprzęt. Aby motocykl miał imponujące osiągi przy maksymalnym bezpieczeństwie trzeba postawić na solidne opony. Koncern Bridgestone wprowadził na rynek ogumienie, które jest optymalnym rozwiązaniem zarówno dla miłośników jazdy turystycznej, jak i tych o sportowym zacięciu. To nowość sezonu 2010 - opona Bettlax BT-023. Nowa, zaawansowana opona BT-023 jako następczyni Bridgestone Battlax BT021, gwarantuje zdecydowanie lepsze osiągi, wysoką wytrzymałość oraz wzmocnioną odporność na zużycie, a przy tym spełnia oczekiwania najbardziej wymagających kierowców sportowych. Zarówno przednia, jak i tylna opona zostały zaprojektowane przy użyciu sprawdzonej technologii Bridgestone Mono Spiral Belt (MSB), zapewniającej najwyższy poziom przyczepności, tłumienie wstrząsów i stabilność podczas szybkiej jazdy. Premiera Battlax BT-023 ma ogromne znaczenie dla Bridgestone. Opony sportowo-turystyczne tworzą największy sektor rynku. Battlax BT-023 zostanie wprowadzona w 5 rozmiarach na przód (profile od 60 do 80) oraz 7 na tył (profile od 50 do 70). Opcjonalna specyfikacja będzie również dostępna dla ciężkich motocykli, takich jak BMW K1300GT (120/70ZR17 i 180/55ZR17). Wyróżni ją specjalny wzór oraz konstrukcja skrzyżowanego opasania z przodu, w połączeniu z MSB oraz konstrukcją jednego pasa z tyłu tak, aby zapewnić ciężkim motocyklom lekkie prowadzenie, ostre hamowanie oraz długą żywotność.
MICHELIN
Scorcher™ „31”
Opona jest oryginalnym wyposażeniem motocykli 2010 Harley-Davidson® Dyna® Super Glide®, Super Glide® Custom, Street Bob® i Low Rider® oraz gamy modeli 2006-2009 Dyna®. Michelin oferuje opony dla motocykli Harley-Davidson® od 2007 roku, kiedy opony Michelin Commander® and Macadam® 50 zostały jako pierwsze przetestowane i zatwierdzone przez Harley-Davidson dla szerokiej gamy motocykli Sportster®, Dyna®, Softail® i Touring®. Scorcher™ odznacza się głęboko wyciętymi kanałami bieżnika, co poprawia przyczepność i panowanie nad pojazdem oraz lepiej ewakuuje wodę. Dodatkowo, przyczepność na mokrych nawierzchniach wzmacnia specjalna mieszanka gumowa, przy produkcji której użyto syntetycznych polimerów Michelin najnowszej generacji. Maksymalną pewność prowadzenia maszyny osiągnięto dzięki zastosowaniu specjalnych pasów z cięgnami aramidowymi, które stabilizują powierzchnię kontaktu opony z podłożem. Aby zapewnić jej jak największą trwałość, Michelin opracował mieszankę o niestosowanej wcześniej jednorodności. Polimerowe warstwy karkasu zapewniają niezwykły komfort jazdy.