DUNLOP
SP 244
Jest to opona nowej generacji do przyczep, która pozwala obniżyć koszty eksploatacji w przeliczeniu na kilometr, a przeznaczona jest do różnych zastosowań. Charakteryzuje ją wysoka jakość wykorzystanych materiałów, specjalnie dopasowana rzeźba bieżnika i wytrzymały korpus, co zapewnia długi przebieg i niskie koszty. Nowa opona uzupełni doskonale sprzedające się opony SP 344 na oś sterującą i SP 444 na oś napędową. W połączeniu z nimi zagwarantuje firmom transportowym niskie koszty, niezawodność i przebieg dłuższy o 20 proc. w stosunku do poprzedniego modelu tej opony. Zadaniem stojącym przed projektantami Dunlopa było stworzenie opony do przyczep, która sprosta rosnącemu zapotrzebowaniu firm transportowych na ogumienie do różnych zastosowań, takich jak transport lokalny, międzymiastowy, dalekobieżny i regionalny oraz rynek wypożyczalni przyczep. Jako że operatorom flot - z powodu rosnących cen paliw - coraz trudniej jest ograniczać koszty w przeliczeniu na kilometr, pierwszoplanowe znaczenie miało zapewnienie niższych oporów toczenia i dłuższej żywotności opony. SP 244 ma o 20 proc. dłuższą żywotność niż jej poprzedniczka, SP 242. Wynika to z zastosowania wyjątkowo szerokiej powierzchni styku (ilość gumy zwiększono o 15 proc.) i redukcji tarcia. Na zwiększenie wytrzymałości opony wpłynął również sztywny wzór 5-żebrowego bieżnika o gładkich zaokrąglonych rowkach, udoskonalona konstrukcja ścian bocznych i stopki oraz pasy z kordów wykonanych ze stali o najwyższej odporności na zrywanie mechaniczne. Nowa konstrukcja opony oznacza wydłużoną żywotność, zmniejszenie podatności na uszkodzenia i sprawia, że opony lepiej nadają się do ponownego bieżnikowania. Opona jest także lżejsza i łatwiejsza w montażu. Nowy model SP 244 zastąpi opony do przyczep SP 242 i SP SP 252. Kształt rzeźby bieżnika modelu SP 244 ma także inne zalety: technologia Multi Radius Tread (MRT) zmniejsza zużycie bieżnika i wydłuża jego żywotność. Wzmocnione żebra boczne spowalniają zużycie opony i zapewniają lepszą przyczepność podczas wchodzenia w zakręt. 5-żebrowa konstrukcja bieżnika pozwala na równomierne jego zużycie, a co za tym idzie na wyższe przebiegi i niższe opory toczenia. Trójwymiarowe rowki w kształcie zygzaka dają lepsze hamowanie na mokrej nawierzchni i chronią przed zatrzymywaniem kamieni. Lepszy rozkład ciśnienia w oponie - wynikający z zastosowania technologii MRT - pozwala na jej jednolite, zmniejszone zużycie. Rozmieszczenie kanałów poprzecznych pozytywnie wpływa na przyczepność na mokrej nawierzchni i zmniejsza poziom hałasu. W porównaniu do poprzednich modeli, SP 244 ma o 20 proc. dłuższe przebiegi, niższe o 5 proc. opory toczenia oraz o 2 proc. lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni Oznacza to niższe koszty eksploatacji i większe bezpieczeństwo. Początkowo opona SP 244 będzie oferowany w dwóch rozmiarach: 385/65R22.5 160K (158L) oraz 385/55R22.5 160K (158L). Inne rozmiary dostępne będą na początku 2011 r.
Opony bieżnikowane
ATB TRUCK S.A.
Ecco EC2
EC2 to opona przeznaczona na osie napędowe pojazdów ciężarowych. Gwarantuje dobrą przyczepność na śniegu, lodzie i w niskich temperaturach. Bieżnik ma doskonałe parametry zarówno na długich, jak i średnich trasach. Opony z EC 2 z wzorcem M+S mogą być używane przez cały rok. Bieżnik umożliwia bardzo dobre odprowadzanie wody oraz samooczyszczanie się rowków z błota. Jego dodatkową zaletą jest cichobieżność. Opona dostępna jest w rozmiarach: 295/80 R22,5; 315/80 R22,5; 315/70 R22,5; 315/60 R22,5 oraz 11 R22,5; 12 R22,5 i 13 R 22,5. Podobnie jak inne produkty z linii ECCO, objęta jest półroczną gwarancją. Więcej informacji na stronie producenta ATB TRUCK S.A. - www.atbtruck.com.pl .
Zobacz cały numer PO 12/79 (Grudzień 2010)
ATB TRUCK S.A.
ECCO EC 1
EC 1 to rzeźba bieżnika przeznaczona na osie napędowe pojazdów ciężarowych wykorzystywanych na trasach długich oraz regionalnych. Charakteryzuje się doskonałą trakcją zarówno na suchych, jak i mokrych nawierzchniach. Bieżnik ten posiada również dobre właściwości do warunków zimowych, dzięki czemu śmiało można powiedzieć, iż może on być wykorzystywany przez cały rok. Opony z zastosowanym bieżnikiem EC 1 zapewniają osiąganie wysokich przebiegów, przede wszystkim dzięki zminimalizowaniu zjawiska poślizgu klocków. Budowa bieżnika charakteryzuje się zamkniętymi barkami, co zapewnia spójność całej konstrukcji, dzięki czemu opony mogą być stosowane także w autobusach. Dodatkowym plusem jest ich cichobieżność. Opony dostępne są w rozmiarach: 295/80 R22,5, 315/80 R22,5, 315/70 R22,5, 315/60 R22,5 oraz 295/60 R22,5. Produkty z linii ECCO objęte są półroczną gwarancją. Bieżnikowanie opon ECCO na terenie Polski wykonuje spółka ATB TRUCK S.A. Więcej informacji można uzyskać na stronie: www.atbtruck.com.pl .
Zobacz cały numer PO 11/78 (Listopad 2010)
CONTINENTAL
HSL 2 ECO-PLUS XL
Nowa długodystansowa opona Continentala pozwoli na większe obciążenia przednich osi ciężarówek, które w niedalekiej przyszłości będą przewozić na tych osiach coraz więcej towarów. Charakteryzuje się dużymi przebiegami i wytrzymałością. Zoptymalizowany opór jej toczenia widocznie obniża spalanie. Zwiększając indeks nośności, miano m. in. na uwadze rygorystyczne normy emisji Euro 6, które zaczną obowiązywać od 2013 r. Normy te wymagają od producentów budowy nowych silników z bardziej zaawansowanymi technologiami redukcji spalin. Katalizatory, zawory EGR, filtry cząstek stałych i znacznie większe systemy chłodzenia w dużym stopniu zwiększają obciążenie na przedniej osi. Mając o 500 kilogramów większą nośność, HSL 2 ECO-PLUS XL nadaje się nawet do transporterów, cystern, silosów oraz aut przewożących kontenery i karoserie. Aby uzyskać nośność godną oznaczenia XL powiększoną o dwa indeksy po ok. 500 kilogramów masy na jednokołową oś, inżynierowie z Continentala zastosowali nakładaną na karkas, specjalną mieszankę. Kordy z bardzo wytrzymałej, specjalnej stali oraz zmieniona struktura karkasu sprawiają, że energia wytwarzana w związku z dodatkowym obciążeniem oraz rosnące temperatury są idealnie absorbowane. Mieszanka, która dłużej pozostaje chłodna, gwarantuje niski opór toczenia nawet pod dużym obciążeniem. Opona HSL 2 ECO-PLUS XL występuje w rozmiarach 315/60 R22.5 o indeksie nośności (LI) 154 i nośności na oś równej 7,5 tony oraz 315/70 R22.5 o indeksie nośności (LI) 156 i nośności na oś równej 8 ton.