Według danych IMM, w 2018 roku największy budżet na reklamy w mediach przeznaczyła branża farmaceutyczna, której wydatki miały 35 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża handlowa, jednak różnica była nieznaczna i nie wpłynęła na udział procentowy (także 35 proc.). Na trzecim miejscu z dziesięcioprocentowymi udziałami ex aequo znalazły się branża finansowa , motoryzacyjna i telekomunikacja.
Branża |
Wydatki reklamowe |
I kwartał |
II kwartał |
III kwartał |
IV kwartał |
Farmacja |
4,2 mld |
1,2 mld |
861 mln |
851 mln |
1,2 mld |
Handel |
4,2 mld |
843 mln |
1,1 mld |
921 mln |
1,2 mld |
Finanse |
1,2 mld |
263 mln |
362 mln |
269 mln |
360 mln |
Motoryzacja |
1,2 mld |
285 mln |
326 mln |
242 mln |
348 mln |
Telekomunikacja |
1,1 mld |
227 mln |
332 mln |
264 mln |
346 mln |
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W badanym 2018 roku w pierwszej piątce marek motoryzacyjnych na czele znalazł się Volkswagen (ponad 91 mln zł), następnie Skoda (prawie 84 mln), Opel (82 mln), Toyota (prawie 72 mln) oraz Hyundai (ponad 66 mln).
Motoryzacja: marki, które zainwestowały najwięcej na reklamę w danym miesiącu
W branży motoryzacyjnej w skali miesięcznej 2018 roku występowało większe zróżnicowanie liderów reklamy, w porównaniu do innych branży. Tutaj inwestowały marki takie jak – Toyta (ponad 19 mln), Volkswagen (ponad 26 mln), Opel ( ponad 25 mln), Mercedes-Benz (8 mln), Skoda (ponad 22 mln), Ford (16 mln) oraz Huyndai (15 mln).
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
W 2018 roku w branży motoryzacyjnej w reklamach największe udziały mają samochody osobowe (72 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, autoryzowanych dealerów oraz samochodów dostawczych.
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.
źródło i graf: Instytut Monitorowania Mediów