2018-12-31

BCC a zmiany w VAT

Zdaniem Business Centre Club projekt zmian w ustawie o podatku od towarów i usług bez wątpienia zawiera propozycje, które wpłyną pozytywnie na system stawek VAT w Polsce. Z dużym prawdopodobieństwem zaproponowane regulacje zrealizują stawiane im cele, w szczególności takie jak zapewnienie podatnikom efektywnego mechanizmu ochrony w odniesieniu do klasyfikacji towaru/usługi oraz wyeliminują szereg funkcjonujących obecnie niekonsekwencji w opodatkowaniu wybranych grup produktów. W tym kontekście, na szczególną uwagę zasługuje przede wszystkim wprowadzana projektem nowa instytucja Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS) – dokumentu, mającego formalnie potwierdzać prawidłowość stosowanej stawki VAT.

 

Poniżej przedstawiamy uwagi BCC do wybranych szczegółowych rozwiązań przyjętych w zakresie WIS, zmierzające do udoskonalenia tego instrumentu z perspektywy podatników chcących zabezpieczyć swoją pozycję podatkową. Stworzenie nowego systemu stawek VAT niewątpliwie stanowi fundament dla możliwości prawidłowego i efektywnego prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

 

PRZEPIS USTAWY O VAT (W BRZMIENIU NADANYM

PRZEZ PROJEKT)

ZAGADNIENIE

OPIS

Art. 41a ust. 1 ustawy o VAT

WIS a eksport i WDT

Zgodnie ze wskazanym przepisem WIS będzie decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania VAT dostawy towarów, importu towarów oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Należy zwrócić uwagę, że wśród enumeratywnie wymienionych w projektowanym przepisie czynności opodatkowanych brakuje eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Wyłączenie tych czynności z zakresu WIS jest niezrozumiałe i nie zostało w żaden sposób wyjaśnione w uzasadnieniu projektu.

Przede wszystkim, należy zauważyć, że eksport i WDT nie zawsze opodatkowany jest 0% stawką VAT. W sytuacji, gdy podatnik nie spełni wymogów dla zastosowania stawki zerowej, wówczas musi zastosować do eksportu i WDT stawkę krajową. Można sobie wyobrazić sytuację, w której podatnik pomimo posiadania WIS na dany towar, nie posiada stosownej ochrony w przypadku dokonania eksportu lub WDT tego towaru, w przypadku nie spełniania warunków dla zastosowania stawki 0%, podczas gdy ochrona taka dotyczyłaby już dostawy krajowej tego samego towaru.

W związku z tym, BCC proponuje uzupełnić wskazany przepis o eksport i WDT, tak by w przypadku niespełnienia warunków do zastosowania stawki 0%, podatnik posiadał stosowną ochronę z WIS.

Art. 41a ust. 4 ustawy o VAT

Możliwość objęcia wnioskiem o WIS tylko jednego

towaru lub usługi

Wskazany przepis zakłada, że wniosek o WIS będzie mógł dotyczyć tylko jednego towaru albo usługi. Taka regulacja budzi wątpliwości w zakresie:

  1. potwierdzania stawki VAT dla świadczeń kompleksowych/zestawów;

  2. potwierdzania stawki VAT dla produktów o podobnej recepturze/ składzie.

Ad. 1. W Projekcie brak jest unormowania, które regulowałoby kwestię możliwości potwierdzania w WIS kompleksowości w rozumieniu przepisów o VAT. Na chwilę obecną literalne brzmienie przepisu może rodzić wątpliwości, czy WIS będzie mógł dotyczyć usług kompleksowych/ dostaw kompleksowych/ zestawów.

 

 

 

Kwestia ta powinna zostać przez projektodawcę rozstrzygnięta, tak, żeby podatnicy wiedzieli w jaki sposób powinni potwierdzać stawkę VAT na usługi kompleksowe/ dostawy kompleksowe/ zestawy, w przypadku wejścia w życie nowych regulacji.

BCC proponuje, aby projektodawca wprost wskazał, czy kwestia kompleksowości będzie rozstrzygana bezpośrednio w WIS czy też uzyskanie ochrony przez podatnika w takim przypadku będzie dwuetapowe

(I) najpierw podatnik będzie potwierdzał kompleksowy charakter świadczeń w drodze interpretacji; (II) a następnie występował z wnioskiem o WIS w celu potwierdzenia stawki (przy założeniu, że taka kolejność jest właściwa).

Ad. 2. Ponadto, wskazany przepis może okazać się problematyczny dla przedsiębiorców posiadających dużą bazę towarową. Przykładowo, w przypadku gdy przedsiębiorca będzie chciał uzyskać WIS na soki o różnych smakach, będzie musiał wystąpić z oddzielnym wnioskiem o WIS na każdy sok o danym smaku. Będzie to rodziło dużo formalności po stronie podatników, którzy często będą musieli uczestniczyć równolegle w nawet kilkudziesięciu postępowaniach w sprawie WIS.

Biorąc pod uwagę stopień ogólności załączników odnoszących się do możliwości stosowania preferencyjnych stawek VAT, mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz odpowiedzialności solidarnej, zasadne wydaje się umożliwienie przedsiębiorcom występowanie z jednym wnioskiem o WIS w stosunku do kilku towarów, w których różnice w składzie na tyle minimalne, że nie będą wpływać na klasyfikację niezbędną dla celów VAT (zasadniczo projektodawca zatrzymał się na poziomie 2 lub 4 cyfr CN, dlatego też rozstrzyganie o detalach towarów w wielu przypadkach nie będzie konieczne). Podobnie powinno być w przypadku usług, których zakresy nie będą istotnie się różniły. W tym przypadku BCC również proponuje aby umożliwić podatnikom wystąpienie z wnioskiem o WIS dla kilku usług.

Z perspektywy administracyjnej, nie wydaje się celowe ograniczanie możliwości poruszania w jednym wniosku o WIS materii związanej jedynie z jednym towarem podlegającym klasyfikacji.

Art. 41d ust.1 ustawy o VAT

Związanie organów podatkowych WIS

Zgodnie ze wskazanym przepisem, organy podatkowe

mają być związane wydawanymi Wiążącymi Informacjami Stawkowymi. Opiniowana regulacja w

 

 

istocie nakłada na organy obowiązek egzekwowania stawki VAT wynikającej z WIS.

W projekcie brakuje jednak unormowania, które eliminowałoby związanie organów WIS, w chwili gdy stała się ona prawomocna, lecz została jednocześnie zaskarżona w postępowaniu sądowo- administracyjnym.

Należy się zatem spodziewać, że nawet jeśli podatnicy zaskarżą WIS, będą się do niej stosować do momentu uzyskania korzystnego wyroku sądowego. Nie oznacza to jednak, iż w każdym przypadku będą mogli odzyskać nadpłacony podatek VAT.

Zwrot podatku nadpłaconego w związku z błędną WIS mogą uniemożliwiać przepisy dotyczące instytucji tzw. bezpodstawnego wzbogacenia.

W konsekwencji, wyłącznie podatnik będzie ponosił niekorzystne następstwa błędu organu wydającego WIS.

Taka konstrukcja przepisów może zostać uznana za pułapkę legislacyjną – w praktyce uniemożliwiającą podatnikom efektywne i rzeczywiste dochodzenie swoich praw.

BCC proponuje wprowadzenie regulacji zabezpieczających podatnika w powyższym zakresie.

Art. 47f oraz 47g ustawy o VAT

Termin na zlecenie badań lub analiz przez organ podatkowy w ramach procedury wydawania WIS oraz termin przeprowadzenia

tych badań lub analiz

Projektowany przepis reguluje kwestie związane z możliwością przeprowadzenia w ramach procedury wydawania WIS badań i analiz przez wskazane w przepisie laboratoria i instytuty. Przepis ten dokładnie opisuje procedurę związaną z koniecznością uiszczenia przez wnioskodawcę opłaty z tytułu przeprowadzonych badań i analiz oraz tryb jej zwrotu.

Przepis nie wskazuje jednak terminu na:

  1. zlecenie badań lub analiz przez organ podatkowy,

  2. przeprowadzenie badań lub analiz przez stosowne laboratoria lub instytuty.

Zgodnie z projektowanym brzmieniem art. 41g WIS będzie wydawany bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku o wydanie WIS. Jednak w przypadku gdy, rozpatrzenie wniosku o WIS będzie wymagało przeprowadzenia badań lub analiz laboratoryjnych, wówczas 3-

miesięczny termin na wydanie WIS zacznie biec

 

 

dopiero od dnia otrzymania wyników tych badań.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że projektodawca powinien wyznaczyć organowi termin na decyzję czy rozpatrzenie wniosku o Wiążącą Informację Stawkową wymaga przeprowadzenia badań. Obecnie taki termin nie został wyznaczony. Wobec tego, można wyobrazić sobie sytuację, w której organ podatkowy dopiero w trzecim miesiącu od złożenia wniosku będzie decydował o konieczności przeprowadzenia badań. Takie działanie organu znacząco wpłynie na termin wydania WIS, który w takim przypadku zostanie znacznie wydłużony. Wydaje się, że rozsądne jest wyznaczenie organom podatkowym 1-miesięcznego terminu na podjęcie decyzji o konieczności przeprowadzenia badań lub analiz laboratoryjnych.

Ponadto, w celu ograniczenia możliwości przedłużania procesu wydania WIS, w projekcie powinien zostać zakreślony termin na przeprowadzenie badań i analiz.

źródło: Business Centre Club, fot. pixabay

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń