Fiński magazyn „Test World” przeprowadził badanie opon w rozmiarze 225/45 R17. Test ten miał nieco inny charakter niż te dotychczas przez nas publikowane, bo oceniano w nim, oprócz obiektywnych wyników, były również te subiektywne.
Choć subiektywne odczucia w zakresie właściwości jezdnych trudno określić ilościowo, testerzy określili skalę od 1 do 10 punktów, zarówno w próbach na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Jak podkreślili żurnaliści, subiektywna ocena jest szczególnie interesująca dla osób, które nie martwią się najszybszym czasem okrążenia, ale większą wagę przywiązują do takich właściwości jak wyczucie skrętu, równowaga samochodu, czy przewidywalność na drodze.
Test obejmował szesnaście wzorów opon UHP w rozmiarze 225/45 R17, które założone zostały na Audi A3. Podobne rozmiary można spotkać w takich autach jak BMW serii 3, VW Passacie czy Toyocie Avensis.
Do prób przystąpiły: Michelin Pilot Sport 4,Vredestein Ultrac Vorti, Hankook Ventus S1 evo2, Continental Premium Contact 6, Nokian Hakka Black 2, Falken Azenis FK510, Dunlop SportMaxx RT 2, Yokohama Advan Sport V105, Pirelli CINTURATO P7, Goodyear Eagle F1 Asymmetric, Bridgestone Turanza T005, Kumho Ecsta PS71, Cooper Zeon CS8, Nankang Sportnex AS2 Plus, Triangle Sportex TSH11 oraz Gislaved Ultra Speed.
Na suchym
Na suchej nawierzchni najlepiej hamowały: Michelin, Vredestein oraz Hankook. Potrzebowały one poniżej 32 metrów na zatrzymanie się ze 100 km/h. Najsłabiej zaprezentowały się: Nankang, Triangle i Gislaved. Te potrzebowały ponad 35 metrów drogi hamowania. W teście subiektywnym właściwości jezdnych najwyżej oceniony został Continental zdobywając 10 punktów. Gislaved ponownie uplasował się na końcu uzyskując notę 3.
Na mokrym
W hamowaniu z 80 km/h na mokrej nawierzchni, najkrótszą drogę uzyskały Michelin oraz Falken. Było to niespełna 27 metrów. Nie popisały się za to Nankang oraz Yokohama, która potrzebowała ponad 29 metrów, żeby się zatrzymać.
Michelin, Nokian oraz Bridgestone uzyskały po 10 „subiektywnych” punktów za prowadzenie. Najniżej ponownie oceniony został Gislaved.
Opory toczenia
Badacze postanowili sprawdzić również opory toczenia. W nich bezsprzecznie wygrał Bridgestone i posłużył jako opona referencyjna. Drugie uplasowało się Pirelli z 2,6 proc. większym zużyciem paliwa.
Pod względem hałasu, najcichszy okazał się Cooper z niespełna 62 dB a najsłabszy był model Nankanga z ponad 63 dB.
W ogólnej klasyfikacji zwyciężył Michelin, drugi był Nokian, a trzeci Falken.
Tekst: Krzysztof Krusiński