Już po raz 16. rozstrzygnięto konkurs, którego celem jest promowanie wysokich standardów obsługi klienta oraz tworzenie profesjonalnych i życzliwych relacji między administracją skarbową a przedsiębiorcą. Organizatorem przedsięwzięcia jest Business Centre Club przy współudziale Ministerstwa Finansów.
W tegorocznej edycji tytuł „Urzędu Skarbowego Przyjaznego Przedsiębiorcy" otrzymały 72 urzędy wskazane przez przedsiębiorców - najwięcej w województwie mazowieckim (13), śląskim (8), zachodniopomorskim (7).
- Relacje między administracją skarbową, a biznesem powinny być profesjonalne, oparte na zaufaniu i dobrej komunikacji - powiedział w trakcie uroczystości w BCC Marian Banaś, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej. - Jako Szef Krajowej Administracji Skarbowej i były przedsiębiorca chciałbym podkreślić, że założeniem programowym KAS jest ochrona uczciwego biznesu i zapewnienie zdrowej konkurencji w relacjach gospodarczych. Wspieramy legalnie działających przedsiębiorców i mamy pewność, że w ten sposób zabezpieczmy budżet państwa bo uczciwe firmy nie uchylają się od płacenia podatków i innych danin publicznych.
W tym roku, przedsiębiorcy wypełnili ponad 30 tys. ankiet. Ocenie ankietowanych podlegały: jakość obsługi podatnika przez urząd, łatwość komunikacji z urzędem oraz kompetencje pracowników.
- Wypełniając ankiety, przedsiębiorcy wskazali, co ich zdaniem można poprawić - powiedział Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club. Oto najważniejsze propozycje przedsiębiorców do skarbówki, które przytoczył na spotkaniu szef BCC:
BCC proponuje również:
1. Zmodyfikować opresyjność prawa wobec obywateli działających w zaufaniu do organów skarbowych, wydawanych przez nich interpretacji i zgodnie z zasadą, że co nie jest zakazane jest dozwolone.
2. Zmodyfikować opresyjność prawa wobec przedsiębiorców, którym zarzuca się optymalizacje podatkowe rozumiane jako minimalizowanie ciężarów podatkowych.
3. Zmodyfikować zapisy projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej w zakresie tzw. interpretacji grupowych w odniesieniu do już wydanych interpretacji, ponieważ nie sprzyjają one realizacji zasady pewności prawa.
Przedsiębiorcy zapytani o ich spostrzeżenia dotyczące reformy Krajowej Administracji Skarbowej. W większości przypadków uznali reformę za potrzebną, wskazywali jednak na takie mankamenty jak słabe nagłośnienie obowiązków organów, nałożenie na przedsiębiorców dodatkowych obowiązków, wzrost czasochłonności eksportowych odpraw celnych, czy wydłużenie czasu oczekiwania na otrzymanie zaświadczeń.
Ankiety oceniające urzędy były przesyłane do Kanclerzy Lóż Regionalnych BCC, którzy koordynowali konkurs na szczeblu regionalnym. Podobnie jak w latach ubiegłych, urzędy skarbowe oceniane były na podstawie sumy punktów przyznanych przez przedsiębiorców w wypełnionej ankiecie konkursowej.
Wyróżnione urzędy skarbowe otrzymują tytuł „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy - 2018". Prawo używania tytułu przysługuje przez rok, do czasu rozstrzygnięcia następnej edycji konkursu.
(pm)
Źródło: BCC