Czujniki ciśnienia to w branży oponiarskiej żadna nowość. Od kilku lat montowane są już obowiązkowo w każdym aucie osobowym wyjeżdżającym z fabryki. W oponach ciężarowych również wielu producentów je oferuje. Połączone z bazą systemów monitorowania dają dużą wiedzę na temat całej floty. TPMS-y zaczynają się również pojawiać się w oponach przemysłowych. Jak zaznaczają producenci, pomagają one w utrzymaniu opon w dobrym stanie w często bardzo wymagających warunkach.
Continental
Niemiecki producent podczas odbywającej się w hiszpańskiej Maladze prezentacji „Continental Construction Innovation Day” zaprezentował kompleksową ofertę rozwiązań do pojazdów i maszyn budowlanych. Wśród nowości znalazły się opony do samochodów ciężarowych Conti CrossTrac, ogumienie terenowe ContiEarth oraz usługi cyfrowe umożliwiające monitorowanie ciśnienia i temperatury w oponach.
- Prognozowany rozwój branży budowlanej przyczyni się do wzrostu zapotrzebowania na maszyny budowlane, a w rezultacie również na specjalistyczne opony – przewiduje Constantin Batsch, wiceprezes działu opon ciężarowych w regionie EMEA. - Nasza nowa seria Conti CrossTrac stanowi doskonałe uzupełnienie szerokiej oferty opon do zastosowań w trudnych warunkach panujących na placu budowy. Została opracowana w celu zapewnienia bezpiecznej, produktywnej, wydajnej i zrównoważonej logistyki budowlanej.
ContiEarth to opona terenowa dostosowana do różnych rodzajów nawierzchni, takich jak błoto, piasek, skały i drogi nieutwardzone. Seria ContiEarth obejmuje dwie linie opon: EM-Master i RDT-Master. Są one fabrycznie wyposażone w zintegrowane czujniki gotowe do współpracy z systemami monitorowania ciśnienia w oponach ContiPressureCheck i ContiConnect.
Dlaczego tak ważne są systemy monitorowania? Otóż dlatego, że jedną z głównych przyczyn awarii pojazdów budowlanych jest niedopompowanie opon. Rozwiązaniem tego problemu są opracowane przez Continental cyfrowe systemy monitorowania ciśnienia w oponach: ContiPressureCheck dla indywidualnych użytkowników pojazdów oraz ContiConnect dla flot. Inteligentne czujniki przez cały czas mierzą temperaturę i ciśnienie od wewnątrz opony oraz przekazują dane, które wyświetlane są na pulpicie - na urządzeniu podręcznym, w kabinie kierowcy lub w portalu internetowym dostępnym dla nadzorujących flotę. Ponadto firma oferuje ContiFleetCheck, czyli system monitorujący oprócz ciśnienia w oponach również głębokość bieżnika, przebieg, a także uszkodzenia ogumienia i stopień zużycia. Dopełnieniem oferty jest system ContiFleetReporting, który zapewnia pełną analizę parametrów użytkowych opon całej floty.
Bridgestone
Bridgestone dwa lata temu wprowadził na rynek nową generację oprogramowania do zarządzania oponami i obręczami terenowymi (OTR), TreadStat. Natomiast w tym roku na rynku pojawił się PressureStat - najnowocześniejszy system monitorowania ciśnienia (TPMS) do opon OTR w budownictwie, kamieniołomach i portach.
Według Roba Seiberta, dyrektora działu marketingu opon terenowych, PressureStat oferuje klientom z tych branż atrakcyjną ofertę opon OTR.
- System zapewnia natychmiastowy dostęp do ważnych danych dotyczących ciśnienia i temperatury w oponach, umożliwiając klientom dokładne zarządzanie ciśnieniem w oponach w czasie rzeczywistym. System PressureStat nie tylko poprawia osiągi opon, ale także zwiększa bezpieczeństwo na placu budowy i skraca nieplanowane przestoje.
Głównymi cechami PressureStat są:
- wbudowane alarmy umożliwiające kierowcom dostrzeżenie potencjalnych problemów z ciśnieniem w oponach, zanim wpłyną one na ich działanie;
- łączność Bluetooth, zapewniająca aktualizację ciśnienia w urządzeniach mobilnych w czasie rzeczywistym; raporty z natychmiastowych kontroli dostępne są na urządzeniach stacjonarnych lub przenośnych dla całej floty;
- usprawnione prognozowanie i analiza - w połączeniu z TreadStat umożliwiają użytkownikom raportowanie stanu opon i obręczy z dowolnego urządzenia na świecie.
Dzięki PressureStat klienci mogą zapewnić równomierne rozłożenie ciężaru swoich pojazdów, zapobiegając nierównomiernemu zużyciu opon i zwiększając ich osiągi.
System PressureStat uzupełnia również istniejącą technologię Bridgestone Intelligent Tag (B-TAG), opracowaną specjalnie z myślą o oponach górniczych. B-TAG umożliwia monitorowanie ciśnienia i temperatury w oponach w czasie rzeczywistym poprzez czujniki, które dostarczają jasnych i użytecznych informacji na tabletach i smartfonach komputerowych.
Goodyear
Również Goodyear stawia na cyfryzację w tej branży, stosując system monitorowania ciśnienia w oponie - TPMS Heavy Duty. Jest on oferowany w ramach usługi Goodyear Proactive Solutions. Rozwiązanie to oparte jest na bazie danych umożliwiającej precyzyjne monitorowanie opon w czasie rzeczywistym.
System pomaga flotom OTR optymalizować osiągi opon, skracać przestoje i obniżać całkowite koszty utrzymania. TPMS Heavy Duty zapobiega incydentom związanym z ogumieniem, co przekłada się na skrócenie przestojów pojazdów, mniejsze koszty awarii i wydłużenie żywotności opon nawet o 15 proc. w przeliczeniu na godziny robocze dzięki utrzymaniu prawidłowego ciśnienia. Oznacza to nawet o 85 proc. mniej incydentów związanych z oponami.
Goodyear wprowadza również ulepszoną wersję systemu monitorowania osiągów opon OTR pod nazwą EMTrack, który umożliwia szybsze i bardziej precyzyjne zbieranie kluczowych danych o stanie opony, takich jak głębokość bieżnika, poziom ciśnienia i inne parametry. Dane pomagają optymalizować okres eksploatacji, a także usprawniają zarządzanie oponami OTR.
- Rozwój łączności elektronicznej pozwala nam wspierać klientów w optymalizacji użytkowania opon i ograniczaniu kosztów. Pojazdy OTR pracują w najtrudniejszych warunkach, a opony stanowią bardzo ważny element eksploatacyjny. Goodyear Proactive Solutions TPMS Heavy Duty pomaga zapobiegać utracie ciśnienia w oponach, co jest bardzo częstym zjawiskiem. Spadek ciśnienia w oponie o 50 proc. skraca jej żywotność o 72 proc. - wyjaśnił David Anckaert, wiceprezes Goodyeara ds. opon użytkowych w Europie.
Michelin
Francuski producent oferuje system MEMS (Michelin Earthmover Managment System) Evolution3. Stosowany jest on w oponach przeznaczonych na przykład do użytku w górnictwie.
System MEMS Evolution3 zapewnia przesyłanie w czasie rzeczywistym informacji dotyczących warunków temperatury i ciśnienia eksploatacyjnego opon, co umożliwia następnie przekazywanie operatorom zawiadomień za pośrednictwem różnych dostępnych środków komunikacyjnych, takich jak sieć Internet, e-mail, czy wiadomości SMS. Dzięki innowacjom wprowadzonym przez dział Inżynierii Lądowej Michelina, możliwe jest również zwiększenie wydajności eksploatacji maszyn w zakresie działalności wydobywczej.
System MEMS Evolution3 oferuje wodoszczelny czujnik do opon zawierających ciecze. Wysoka prędkość transmisji danych możliwa jest za pośrednictwem instalacji 3G, przy zachowaniu możliwości transmisji sieciowej poprzez Ethernet. W przypadku przegrzania lub niedostatecznego bądź nadmiernego ciśnienia w oponach, system wysyła powiadomienia w czasie rzeczywistym przez e-mail lub SMS.
Krzysztof Krusiński
Fot. Continental, Goodyear
PS O tym, jak wygląda zastosowanie systemu TPMS u innych producentów opon OTR, napiszemy w wakacyjnym wydaniu Przeglądu (7-8 lipiec-sierpień 2018)
Zobacz cały numer PO 6/157 (Czerwiec 2018)