Ciężarówki i busy w Nadarzynie

II edycja Międzynarodowych Targów Transportu Spedycji i Logistyki 2018 to impreza, w której wzięły udział tysiące profesjonalistów związanych z szeroko rozumianą branżą: producenci, dystrybutorzy i importerzy. Odbywające się równolegle targi Warsaw Bus 2018 już po raz trzeci były miejscem spotkań czołowych przedstawicieli instytucji, organizacji i firm zajmujących się transportem publicznym. Wydarzenia odbyły się równolegle w drugiej połowie marca, w Ptak Warsaw Expo, w warszawskim Nadarzynie.

Podczas MTTSiL 2018 swoją ofertę zaprezentowali producenci, dystrybutorzy i importerzy: aut ciężarowych, naczep i przyczep, części zamiennych, wyposażenia, akcesoriów, opon, smarów, płynów eksploatacyjnych, systemów telemetrycznych, sieci serwisów, kart paliwowych i oprogramowania dla transportu, operatorzy giełd ładunków, przewoźnicy drogowi, dostawcy usług prawnych, brokerskich i ubezpieczeniowych, a także centra logistyczne i dystrybucyjne oraz powierzchnie magazynowe. Tegoroczne targi zostały poszerzone o nowe strefy tematyczne i salony branżowe, a swoją ofertę zaprezentowali wystawcy nie tylko z Polski, ale również z Chin, Belgii, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji. Była tam także m.in. nieco zapomniana Tatra. Ciężarówki tej marki jeździły po drogach PRL-u, a teraz czeski producent ponownie chce walczyć o nasz rynek. Dla zwiedzających atrakcją była przejażdżka rajdówką, która przejechała rajd Paryż-Dakar jeszcze w jego „senegalskiej” wersji.

Coś dla oponiarzy

Na targach pokazał się Euromaster - sieć profesjonalnych warsztatów specjalizujących się w serwisie ogumienia i lekkiej mechanice, działająca także na terenie naszego kraju. W Polsce sieć rozwija się od 2008 roku na zasadzie franczyzy i obsługuje pojazdy wszystkich typów. Firma ta zaprezentowała profesjonalnie wyposażone pojazdy serwisowe, które są w stanie świadczyć usługi bezpośrednio w bazie floty lub podczas awarii poza siedzibą firmy.  

W jednym z targowych stoisk prezentowano także kilka opon marki BFGoodrich. Opony tej marki przeznaczone do pojazdów ciężarowych i autobusów (do wszystkich typów zastosowań - transport dalekobieżny, regionalny, mieszany i pasażerski) - do użytku przez cały rok. Jak poinformowano mnie, opony ciężarowe BFGoodrich były dotychczas dostępne na innych kontynentach, zaś do sprzedaży w Europie trafiły na początku 2018 roku. Nowa gama BFGoodrich obejmuje trzy linie opon ciężarowych: BFGoodrich Route Control - zaprojektowana do pojazdów w transporcie zarówno krajowym jak i międzynarodowym drobnicowym; BFGoodrich Cross Control - przeznaczona do transportu mieszanego na placach budowy i drogach dojazdowych; BFGoodrich Urban Control - zaprojektowana do autobusów komunikacji miejskiej. Europejska premiera opon ciężarowych i autobusowych BFGoodrich odbyła się podczas targów transportu Solutrans, podczas których marka zaprezentowała również usługi dodatkowe i wsparcie dla użytkowników.

Ponownie na targach pokazały się agencje personalne oraz agencje pośrednictwa pracy, które pomogały swoją wiedzą w aspekcie doradztwa personalnego oraz prawa pracy zarówno pracodawcom jak i potencjalnym pracownikom. Ostatni dzień imprezy poświęcony był szkołom branżowym o specjalizacji transport, spedycja i logistyka. Swoją ofertę dydaktyczną przedstawiły uczelnie wyższe m.in. Politechnika Warszawska i Wojskowa Akademia Techniczna, a profesjonalni doradcy pomagali napisać CV i list motywacyjny.

Z kolei Targi Warsaw Bus 2018 były miejscem spotkań czołowych przedstawicieli instytucji i organizacji zajmujących się transportem publicznym, producentów pojazdów, części i wyposażenia, systemów biletowych, infrastruktury przystankowej oraz najnowszych systemów informatycznych z przedstawicielami firm poszukującymi najlepszych rozwiązań technologicznych. Można było tam przede wszystkim zobaczyć kilkadziesiąt autobusów prezentowanych przez 15 producentów pojazdów lub ich przedstawicieli.

Autobusowe premiery

Jednym z najważniejszych wydarzeń tych targów była premiera minibusu MAN TGE z zabudową firmy Mercus o pojemności pasażerskiej 16+1. To pierwszy w Europie - jak i na świecie - autobus na bazie modelu TGE, co świadczy o pozycji polskich firm nadwoziowych. Pojazd docelowo trafi do klienta w Holandii.

Wydarzeniem było również pojawienie się na stoisku Iveco Poland litewskiej zabudowy Daily od firmy Forveda. To ciekawy ruch polskiego przedstawicielstwa, która stawia na konkurencję firm zabudowujących pod szyldem marki Iveco.

Interesująca była również premiera autobusu elektrycznego TAM Vero (z Tovarna Avtomobilov Maribor), który został sprowadzony do Polski przez multi-autobusowego dilera - firmę GSP Bus & Coach. Na tym samym stoisku można było też zobaczyć po raz pierwszy w naszym kraju ukraińskie autobusy międzymiastowe Etalon Tulpan" A08430 (Chernihivskyi Avtobusnyi Zavod) na podwoziach DAF oraz hiszpański "rodzynek" - turystyczny midibus Indcar Next L9 z położonym z przodu silnikiem DAF.

Zadebiutował w Polsce również synchroniczny silnik elektryczny Actia. Francuska firma do tej pory specjalizowała się w zakresie miejsca pracy i elektronicznej architektury pojazdów. Teraz stawia na napędy elektryczne, w tym dwu zwojowe silniki, pełną gamę baterii oraz systemy zarządzające nimi.

Kolejną ciekawą premierą był Autokar Irizar i8 z układem siedzeń 2+1. Hiszpański producent wyrasta na specjalistę od autobusów spełniających najbardziej wymyślne wymagania klientów, a rosnąca liczba piłkarskich autokarów oraz poznański projekt Platinum jest tego najlepszym dowodem.

Wydarzeniem targów był też debiut marki Van Hool w Polsce z trzema autokarami - dwuosiowym TX16M oraz trzyosiowymi TX16 Astron i TX16 Acron. Ta firma stworzyła kategorię Esquicity - autobusów wyglądających jak tramwaje. Te właśnie autobusy mają napęd alternatywny - hybrydowy, elektryczny, wodorowy. Jak na razie belgijski producent rozpoznaje polski rynek, jednak dzięki polityce taborowej PolskiegoBusa ta marka jest już doskonale znana krajowym przewoźnikom.

Warto także odnotować ciekawy pomysł firmy przewozowej Żak z Augustowa, która sprowadza z Turcji minibusy, wyposażane pod kątem polskiego klienta. Jak widać rynek minibusów w Polsce świetnie się rozwija i nie widać końca jego potencjału.

Konferencje i edukacja

Ciekawe były konferencje towarzyszące Targom. Jedna z nich starała się odpowiedzieć na pytanie: „Seniorzy w ruchu drogowym - czy system jest gotowy?”. Starzenie się społeczeństwa to naturalny i nieunikniony proces występujący w każdej wysoko rozwiniętej gospodarce. Jest to wyzwanie, z którym zmaga się obecnie cała Europa Zachodnia i do którego także Polska musi się odpowiednio przygotować. Odpowiedzi na to pytanie nie były zbyt optymistyczne. Pokazywały, jak wiele w tej kwestii mamy do zrobienia.

Na targach było także coś dla najmłodszych. Prawie 1000 dzieci - uczniów podwarszawskich szkół podstawowych w wieku od 7 do 10 lat - w Miasteczku Bezpieczeństwa Drogowego uczyło się zasad bezpiecznej podróży i poruszania się po drodze. Już po raz drugi Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Ptak Warsaw Expo zorganizowali wspólnie to wydarzenie edukacyjne. Jak bezpiecznie poruszać się na rowerze, dlaczego warto nosić kask, jak bezpiecznie podróżować w komunikacji miejskiej, jak udzielić pierwszej pomocy, czy też jak ograniczone pole widzenia ma kierowca dużego auta - tego wszystkiego dowiedzieli się uczniowie podczas trzygodzinnych warsztatów edukacyjnych z udziałem specjalistów z Policji, Instytutu Transportu Samochodowego, warszawskiej Straży Miejskiej, Automobilklubu Polski, Tramwajów Warszawskich, a także firmy Volvo. Celem organizatorów było stworzenie miejsca, gdzie nauka zasad bezpieczeństwa będzie wypełniona zabawą i praktycznymi zajęciami. Dodajmy, że patronat honorowy nad tym wydarzeniem objęła Minister Edukacji Narodowej.

Tekst i zdjęcia: Bogumił Husejnow

Polecamy również relację z targów w kwietniowym wydaniu Przeglądu Oponiarskiego.   

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń