Dobre na lato i zimę

Opony w rozmiarze 205/55 R16 pod lupą magazynu Auto Bild

Można powiedzieć, że zimy w ciągu kilku ostatnich lat są coraz mniej zimowe (przynajmniej te w Polsce). W tym roku poza kilkudniowymi wyjątkami sytuacja jest podobna. Siarczystych mrozów nie doświadczamy, a nocny i poranny śnieg, w ciągu dnia szybko się rozpływa. Nie dziwi więc, że coraz więcej kupujących decyduje się na opony całoroczne.

Jeszcze kilkanaście lat temu mówiło się o nich źle, bo faktycznie nie zapewniały dobrych właściwości jezdnych, zarówno w lecie jak i w warunkach zimowych. Jednak najnowsze produkty czołowych producentów sprawdzają się dobrze na suchej, mokrej i ośnieżonej drodze.

Pod koniec 2017 roku niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Bild przetestował 10 opon całorocznych w popularnym rozmiarze 205/55 R16. Na zimowe próby dziennikarze wybrali się do Nowej Zelandii, gdzie na wysokości 1650 metrów nad poziomem morza sprawdzili ogumienie. Natomiast testy na suchej oraz mokrej nawierzchni odbywały się na torze testowym w Niemczech.

Choć początkowo do testów zakupiono 25 opon różnych producentów, to po pierwszym teście, czyli hamowaniu na mokrej nawierzchni, odrzucili 15 z nich i w głównych testach udział wzięło 10 pozostałych opon.

Samochodem testowym był VW Golf, a żurnaliści przebadali opony w kilku kategoriach: na suchej, mokrej oraz zaśnieżonej nawierzchni. Po raz pierwszy w testach udział wziął Continental AllSeasonContact. Testerzy byli bardzo ciekawi, jak poradzi sobie ze znanymi już konkurentami - oponami Goodyear Vector 4Season Gen-2Michelin CrossClimate+.

Oprócz nich w teście udział wzięły: Apollo Alnac 4G All Season,  BFGoodrich g-Grip All Season 2, Hankook Kinergy 4S, Kleber Quadraxer 2, Nexen N Blue 4 Season, Pirelli Cinturato AllSeason, Vredestein Quatrac 5.

 

Na suchym

W tej kategorii najlepszy i bezkonkurencyjny okazał się Michelin CrossClimate+, który zwyciężył zarówno w hamowaniu, jak i właściwościach jezdnych. Tuż za nim uplasował się Continental AllSeasonContact, któremu niewiele brakowało do lidera. Na najniższym stopniu podium znalazł się Goodyear Vector 4Seasons Gen-2.

Na mokrym

Na mokrej nawierzchni nowa opona Continentala zaprezentowała się bardzo dobrze. Uzyskała najszybszą ogólną prędkość, była druga podczas hamowania oraz zapewniła najlepszą odporność na aquaplaning. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 wygrał próbę hamowania i zdobył drugie miejsca w kategoriach jazdy na mokrej nawierzchni oraz aquaplaningu. Michelin CrossClimate+ zakończył „mokre” testy na trzecim miejscu.

Na śniegu

Ponownie, tym razem na ośnieżonej drodze, nowy Continental AllSeasonContact pokazał, że jest oponą również zimową. Zwyciężył w testach hamowania oraz jeździe po śniegu. Drugie miejsce przypadło  Goodyearowi, a trzecie ponownie Michelinowi.

Stosunek cena/zużycie

Świetnie spisujący się do tej pory Continental zanotował sporą wpadkę dotyczącą zużycia. Według testerów Dekry, którzy przebadali wszystkie opony, przewidywalne zużycie AllSeasonContact jest o 17 tys. km krótsze niż najlepszej opony w tym teście, co w połączeniu z wysoką ceną zakupu, w kategorii wartości uczyniło ten model najdroższą oponą testową. Nie przeszkodziło to jednak w zajęciu miejsca na podium w klasyfikacji ogólnej.

Podsumowanie

Jak podkreślili badający, obecnie opony całoroczne zapewniają wystarczające właściwości, aby móc poruszać się na nich zarówno w lecie, jak i w zimie. Opony te zdecydowanie polecane są kierowcom, którzy nie robią dużych przebiegów i poruszają się głównie w mieście.

 

Klasyfikacja końcowa - najniższa nota oznacza najlepszą ocenę

 

Model

Śnieg

Mokro

Sucho

Ocena

Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

1-

1-

2

wzorowa

Michelin

CrossClimate +

2

2+

2+

wzorowa

Continental AllSeasonContact

1-

2-

2-

wzorowa

Kleber Quadraxer 2

2+

2-

2-

dobra

BF Goodrich g-Grip All Season 2

2+

2-

2-

dobra

Nexen N’blue 4Season

2+

2

2-

zadowalająca

Pirelli Cinturato AllSeason

2

2

2-

zadowalająca

Vredestein Quatrac 5

3+

2

2

zadowalająca

Hankook Kinergy 4S

2-

2-

2-

zadowalająca

Apollo Alnac 4G All Season

3

2-

2-

poniżej oczekiwań

 

Krzysztof Krusiński

Fot. Materiały prasowe producentów

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń