Opony w rozmiarze 205/55 R16 pod lupą magazynu Auto Bild
Można powiedzieć, że zimy w ciągu kilku ostatnich lat są coraz mniej zimowe (przynajmniej te w Polsce). W tym roku poza kilkudniowymi wyjątkami sytuacja jest podobna. Siarczystych mrozów nie doświadczamy, a nocny i poranny śnieg, w ciągu dnia szybko się rozpływa. Nie dziwi więc, że coraz więcej kupujących decyduje się na opony całoroczne.
Jeszcze kilkanaście lat temu mówiło się o nich źle, bo faktycznie nie zapewniały dobrych właściwości jezdnych, zarówno w lecie jak i w warunkach zimowych. Jednak najnowsze produkty czołowych producentów sprawdzają się dobrze na suchej, mokrej i ośnieżonej drodze.
Pod koniec 2017 roku niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Bild przetestował 10 opon całorocznych w popularnym rozmiarze 205/55 R16. Na zimowe próby dziennikarze wybrali się do Nowej Zelandii, gdzie na wysokości 1650 metrów nad poziomem morza sprawdzili ogumienie. Natomiast testy na suchej oraz mokrej nawierzchni odbywały się na torze testowym w Niemczech.
Choć początkowo do testów zakupiono 25 opon różnych producentów, to po pierwszym teście, czyli hamowaniu na mokrej nawierzchni, odrzucili 15 z nich i w głównych testach udział wzięło 10 pozostałych opon.
Samochodem testowym był VW Golf, a żurnaliści przebadali opony w kilku kategoriach: na suchej, mokrej oraz zaśnieżonej nawierzchni. Po raz pierwszy w testach udział wziął Continental AllSeasonContact. Testerzy byli bardzo ciekawi, jak poradzi sobie ze znanymi już konkurentami - oponami Goodyear Vector 4Season Gen-2 i Michelin CrossClimate+.
Oprócz nich w teście udział wzięły: Apollo Alnac 4G All Season, BFGoodrich g-Grip All Season 2, Hankook Kinergy 4S, Kleber Quadraxer 2, Nexen N Blue 4 Season, Pirelli Cinturato AllSeason, Vredestein Quatrac 5.
Na suchym
W tej kategorii najlepszy i bezkonkurencyjny okazał się Michelin CrossClimate+, który zwyciężył zarówno w hamowaniu, jak i właściwościach jezdnych. Tuż za nim uplasował się Continental AllSeasonContact, któremu niewiele brakowało do lidera. Na najniższym stopniu podium znalazł się Goodyear Vector 4Seasons Gen-2.
Na mokrym
Na mokrej nawierzchni nowa opona Continentala zaprezentowała się bardzo dobrze. Uzyskała najszybszą ogólną prędkość, była druga podczas hamowania oraz zapewniła najlepszą odporność na aquaplaning. Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 wygrał próbę hamowania i zdobył drugie miejsca w kategoriach jazdy na mokrej nawierzchni oraz aquaplaningu. Michelin CrossClimate+ zakończył „mokre” testy na trzecim miejscu.
Na śniegu
Ponownie, tym razem na ośnieżonej drodze, nowy Continental AllSeasonContact pokazał, że jest oponą również zimową. Zwyciężył w testach hamowania oraz jeździe po śniegu. Drugie miejsce przypadło Goodyearowi, a trzecie ponownie Michelinowi.
Stosunek cena/zużycie
Świetnie spisujący się do tej pory Continental zanotował sporą wpadkę dotyczącą zużycia. Według testerów Dekry, którzy przebadali wszystkie opony, przewidywalne zużycie AllSeasonContact jest o 17 tys. km krótsze niż najlepszej opony w tym teście, co w połączeniu z wysoką ceną zakupu, w kategorii wartości uczyniło ten model najdroższą oponą testową. Nie przeszkodziło to jednak w zajęciu miejsca na podium w klasyfikacji ogólnej.
Podsumowanie
Jak podkreślili badający, obecnie opony całoroczne zapewniają wystarczające właściwości, aby móc poruszać się na nich zarówno w lecie, jak i w zimie. Opony te zdecydowanie polecane są kierowcom, którzy nie robią dużych przebiegów i poruszają się głównie w mieście.
Klasyfikacja końcowa - najniższa nota oznacza najlepszą ocenę
Model |
Śnieg |
Mokro |
Sucho |
Ocena |
---|---|---|---|---|
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 |
1- |
1- |
2 |
wzorowa |
Michelin CrossClimate + |
2 |
2+ |
2+ |
wzorowa |
Continental AllSeasonContact |
1- |
2- |
2- |
wzorowa |
Kleber Quadraxer 2 |
2+ |
2- |
2- |
dobra |
BF Goodrich g-Grip All Season 2 |
2+ |
2- |
2- |
dobra |
Nexen N’blue 4Season |
2+ |
2 |
2- |
zadowalająca |
Pirelli Cinturato AllSeason |
2 |
2 |
2- |
zadowalająca |
Vredestein Quatrac 5 |
3+ |
2 |
2 |
zadowalająca |
Hankook Kinergy 4S |
2- |
2- |
2- |
zadowalająca |
Apollo Alnac 4G All Season |
3 |
2- |
2- |
poniżej oczekiwań |
Krzysztof Krusiński
Fot. Materiały prasowe producentów