2017-09-06

Felga w motosporcie

Zazwyczaj, gdy dyskutujemy o felgach, porównujemy wady i zalety popularnych stalówek z produktami ze stopów aluminiowych. Często posługujemy się mitem o ‘miękkiej’ feldze aluminiowej i mylnym przekonaniem o trwałości stalówki. Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo i estetykę, gwarantowane przez obręcze ze stopów aluminiowych. Błędne przekonania wielu z nas o felgach weryfikuje motosport.

Wbrew mylnemu powszechnemu przeświadczeniu, tradycyjne stalówki są bardziej miękkie i podatne na uszkodzenia niż alufelgi. Oczywiście nie ulega wątpliwości, że tańszy i łatwiejszy jest proces ich regeneracji - niejednokrotnie bywają prostowane za pomocą zwykłego młotka. Jednakże bezsporna swoista „plastyczność” felg aluminiowych sprawia, że na przykład podczas kolizji felga co najwyżej odkształca się, ale nie pęka. To gwarantuje zwiększone bezpieczeństwo i niweluje możliwość nagłej zmiany toru jazdy. To oczywiste. Musimy też pamiętać, że za felgami renomowanych producentów przemawia jakość poparta m.in. licznymi badaniami wytrzymałościowymi. Certyfikaty TUV czy PIMOT pozwalają być nam spokojnymi o wartość i renomę produktu.

 

Ciężar i wytrzymałość

Te dwa parametry są dla wszystkich ścigających się sportach motorowych priorytetowe. Ciężar, gdyż każdy dąży do zminimalizowania liczby zbędnych kilogramów oraz wytrzymałość, ponieważ felgi narażone są w ekstremalnych warunkach motosportu na działanie zwielokrotnionych sił oraz na uszkodzenia mechaniczne. Co ciekawe, proces produkcji i wymogi konstrukcyjne felgi aluminiowej sprawiają, że zawiera ona znacznie większe ilości materiału od felgi stalowej, a w efekcie może się okazać, że waży nieco więcej niż stalówka. Co więc sprawia, że to mimo wszystko aluminium staje się wyborem motorsportu? Przede wszystkim to, że felgi ze stopów aluminiowych są trwałe, a ich budowa i materiał sprzyjają wentylowaniu układu hamulcowego. Konstrukcja obręczy sprzyja znacznie intensywniejszemu przepływowi powietrza wokół tarcz i bębnów hamulcowych, a charakterystyka materiału lepszemu przewodnictwu cieplnemu. Chłodzenie staje się bardziej efektywne, tym samym hamulce wolniej się zużywają. W porównaniu do stalowych odpowiedników alufelgi są też sztywniejsze. Wykazują mniejszą tendencję do wyginania się na boki podczas szybkich manewrów, co dodatkowo poprawia bezpieczeństwo jazdy. Ponadto felgi aluminiowe zupełnie inaczej przenoszą drgania. Poprawia to odczuwalnie komfort przy wyższych prędkościach.

 

Rodzaj felg i produkcja

W Polsce felgi aluminiowe produkuje się głównie metodą niskiego ciśnienia ze względu na wydajność i szybkość wykonania. To najtańsza forma produkcji tzw. „alusów’. Do stworzenia najwyższej jakości obręczy aluminiowych wykorzystuje się natomiast technologię Flow-Forming, która polega na operacji walcowania kół po ich odlaniu. Dzięki temu możliwe staje się osiągnięcie nie tylko niewielkiej wagi obręczy, ale też podwyższonej wytrzymałości konstrukcji, jednak ze względów technologicznych i kosztów produkty te są rzadko spotykane na naszym rynku. Oczywiście najlżejsze i najmocniejsze felgi powstają w procesie odkuwania. Są one jednak znacznie droższe od tradycyjnych obręczy odlewanych i niewiele osób może sobie na nie pozwolić.

Warto zauważyć, że podczas najwyższej rangi imprez motosportowych, zrezygnowano już ze względów regulaminowych z zastosowania felg kutych. Obecnie na porządku dziennym są felgi tzw. magnezowe. Charakteryzują się niezwykłą trwałością i lekkością. Jednak z uwagi na materiał, są to felgi tzw. jednokrotnego użytku. Gdy ulegną uszkodzeniu, nie oddaje się ich do naprawy, a wyrzuca. Odkształcone nie nadają się do ponownej eksploatacji. A trzeba przyznać, że ich cena nie jest na portfel zwykłego Kowalskiego.

Dlatego też w rajdach amatorskich powszechnie stosuje się odlewane felgi aluminiowe. Felgi DISLA są wyjątkowe ze względu na stosowany stop aluminium oraz największą dostępną liczbę wzorów (20) i kolorów (12). Jednym z najistotniejszych faktów jest to, że do stopu aluminium dodawany jest składnik Aluminium-Tytan-Bor (AlTi5B1), przez co znacząco zmienia się struktura stopu - staje się on drobnoziarnisty. Metoda ta zwiększa wytrzymałość oraz właściwości plastyczne gotowej felgi. Dlatego tak doskonale sprawdzają się one zarówno w motosporcie, jak i na co dzień.

W ofercie felgi aluminiowe DISLA dostępne są w kolorze białym we wszystkich wzorach. To dość istotne, gdyż biel jest zarezerwowana przede wszystkim dla motosportu (przykładowe indeksy 715W5X112/1207.5X174272, 719W5X1147.5X174267.1, 501W4X1006.5X153567 czy 720W5X1147.5X174067). Przyjęło się stosowanie białych felg z uwagi na fakt, iż doskonale widoczne były na nich najdrobniejsze nawet uszkodzenia i zmęczenie materiału, co pozwalało na szybką reakcję. Obecnie jednak odchodzi się od tej tradycji i stosuje obręcze we wszelkiej kolorystyce. Również złotej - 819GB5X1128.0X184072 czy 816G5X1208X182072.6.

(kk)

źródło:intercars fot. zajawka. pixabay.com

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń