2017-06-21

Ciężarowe technologie Yokohamy

 

W pojazdach ciężarowych opony odpowiadają za 30 proc. zużywanego w trakcie jazdy paliwa. Od ich właściwości, zastosowanych technologii produkcji i warunków użytkowania zależy, czy wartość ta będzie jak najniższa.

Mniejsze zużycie paliwa

Największe koncerny oponiarskie prześcigają się w opracowywaniu technologii zmniejszających opór toczenia ogumienia do aut ciężarowych przy zachowaniu pozostałych osiągów, takich jak droga hamowania czy odporność na zniszczenie i uszkodzenia. W tym celu Yokohama wykorzystała w produkcji opon ciężarowych technologię BluEarth -  od kilku lat stosowaną w kilku modelach opon do pojazdów osobowych i sportowych. Jej elementem jest innowacyjny skład mieszanki gumy, w której oprócz polimeru i drobnej krzemionki wykorzystano olejek ze skórki pomarańczy. Efektem jego zastosowania w bieżniku jest większa elastyczność gumy, a co za tym idzie większa powierzchnia styku opony z nawierzchnią. Wykorzystanie technologii BluEarth w mieszance gumy zmniejsza opór toczenia opony o 20 proc. w porównaniu z tradycyjną mieszanką, gwarantując jednocześnie doskonałą przyczepność i odporność opony na zużycie.

Pierwszą oponą ciężarową, w której Yokohama wykorzystała elementy tej przyjaznej środowisku technologii, jest nowa opona dalekobieżna BluEarth 110L. Ogumienie przeznaczone jest na oś kierowaną pojazdów ciężarowych, poruszających się po autostradach. Opona BluEarth spełnia wymagania osi prowadzących, które często są poddawane licznym, zmiennym naciskom, zapewniając bardzo dobrą przyczepność pojazdu, skracając drogę hamowania i zwiększając sterowalność, także na mokrej drodze. W modelu 110L producent zastosował też nową technologię konstrukcyjną Spiraloop - perfekcyjnie równe, bezzłączeniowe opasanie, które zwiększa sztywność barku opony zapobiegając nadmiernym odkształceniom bieżnika, wytwarzającym ciepło i w efekcie zwiększającym opór toczenia.

Oszczędna eksploatacja

Na efektywność paliwową ogumienia ciężarowego składa się wiele czynników, takich jak właściwy dobór ogumienia, odpowiednie wyważenie czy poziom ciśnienia, mający kluczowy wpływ na uzyskane oszczędności i trwałość opony. Zbyt niski poziom ciśnienia powietrza w oponach ciężarowych skutkuje ich przegrzewaniem się i nieprawidłowym ugięciom konstrukcji. Dla optymalnego oporu toczenia ważne jest dostosowanie wagi ładunku do obciążenia poszczególnych osi, a także właściwy montaż na osiach - zgodnie z wytycznymi producenta. Szczególnie istotna jest prawidłowa zbieżność osi, jej brak generuje wzrost oporu toczenia, większe spalanie i prowadzi do szybszego zużycia opon. Wpływ na ilość zużywanej benzyny ma także zarówno rodzaj nawierzchni, jak i nawyki dotyczące eksploatacji - nadmierne obciążanie pojazdu ładunkiem, stan techniczny pojazdu czy technika jazdy.

(ik)

Źródło: Effective Public Relations

fot. Yokohama

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń