Bosch i holenderski dostawca map oraz informacji o ruchu drogowym TomTom osiągnęli przełom w opracowaniu map o wysokiej rozdzielczości do pojazdów autonomicznych. Firmie Bosch udało się stworzyć warstwę lokalizacyjną wykorzystującą sygnały radarowe, które będą niezbędne w takich mapach. Do tej pory wykorzystywano do tego celu dane z kamer.
Radarowa sygnatura* drogi, nazywana „Radar Road Signature“, składa się z miliardów pojedynczych punktów refleksyjnych. Powstają one wszędzie tam, gdzie występują sygnały radarowe, np. na barierach lub znakach drogowych i w ten sposób odtwarzają przebieg drogi. Dzięki temu pojazdy autonomiczne mogą określać swoją lokalizację na pasie ruchu z dokładnością do kilku centymetrów.
- Sygnatura radarowa stanowi krok milowy na drodze do autonomicznej jazdy - powiedział dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Bosch. - Umożliwi to pojazdom dokładne i niezawodne lokalizowanie położenia w każdej chwili.
Istotną zaletą „Radar Road Signature“ jest jej solidność - w przeciwieństwie do map, które opierają się wyłącznie na danych z kamer w celu zlokalizowania pojazdu. Sygnatura radarowa działa również w nocy i w warunkach słabej widoczności. Ponadto transmituje tylko pięć kilobajtów danych do chmury na kilometr drogi - ta liczba danych jest dwukrotnie wyższa przy użyciu map opartych na wideo. Oczekuje się, że najpóźniej do 2020 r. pierwsze pojazdy dostarczą dane dla „Radar Road Signature“ w Europie i USA.
Milion pojazdów będzie na bieżąco aktualizować mapy
Mapy o wysokiej rozdzielczości są niezbędne do automatyzacji jazdy i dostarczają informacji wykraczających poza obszar, który czujniki są w stanie monitorować. W przeciwieństwie do map dzisiejszych urządzeń nawigacyjnych, składają się one z kilku nakładających się warstw:
Każda z tych warstw mapy o wysokiej rozdzielczości, przeznaczona do automatyzacji jazdy, musi być regularnie aktualizowana - dynamiczna warstwa nawet w czasie rzeczywistym.
- Obecnie spodziewamy się, że będziemy potrzebować na autostradach w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji i Pacyfiku flot liczących około miliona pojazdów, aby aktualizować mapę o wysokiej rozdzielczości - dodał D. Hoheisel.
Aktualne dane dla każdej z warstw zostaną wygenerowane przez czujniki pokładowe, podczas prowadzenia pojazdu. Boksy komunikacyjne, takie jak Connectivity Control Unit Bosch, będą przesyłać dane z czujników radarowych w pojazdach poprzez chmury producentów do Bosch IoT Cloud. Koncern wykorzysta je do stworzenia sygnatury radarowej, która jest zgodna ze wszystkimi konwencjonalnymi formatami map. Do obowiązków TomTom należy integracja sygnatury radarowej z całą mapą i rozpowszechnienie jej.
*) sygnatura radarowa - przebieg odbitego echa radarowego; sygnatury radarowe mogą służyć do identyfikacji lub rozróżnienia przedmiotów, np. celów w wojsku, takich jak samoloty, wozy bojowe, pociski
(ik)
Źródło i fot. Bosch