Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego poinformował, że sprzedaż opon samochodowych w Polsce wzrosła w pierwszym kwartale tego roku o 14 proc. Największa dynamika nastąpiła w segmencie SUV i VAN. Również wybrane firmy z branży motoryzacyjnej podsumowały pierwsze miesiące 2017 r. Swoje wyniki za I kwartał opublikowały: Bosch, Hankook, Oponeo.pl, Grupa Recykl oraz Uniwheels.
Sprzedaż producentów i importerów opon w Polsce nadal rośnie. W I kw. 2017 PZPO odnotował wzrost w segmencie samochodów osobowych do ponad 4 mln sztuk, czyli o 14 proc. w porównaniu z I kw. 2016. Największą dynamikę wzrostu odnotowano w segmencie SUV - o 21 proc. oraz VAN - o 9 proc. Jeśli chodzi o podział na sezonowość, to w tym okresie we wszystkich grupach nastąpiły wzrosty względem I kw. 2016 - opony letnie o 12 proc., zimowe o 43 proc., a całoroczne o 25 proc. Sprzedaż opon do samochodów ciężarowych nieznacznie się zmniejszyła - wyniosła 1 proc.
- Producenci oraz importerzy opon samochodowych mają za sobą dobry kwartał - skomentował Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. - Istotne dynamiki odnośnie opon do SUV i VAN są powiązane z liczbą sprzedawanych samochodów tego typu. Polacy kupują coraz więcej aut. W pierwszym kwartale 2017 zarejestrowano ponad 125 tys. nowych pojazdów, co przekłada się na zwiększony popyt w segmencie opon. Dynamika wzrostów dowodzi, że rynek ten nadal posiada potencjał do rozwoju.
Analizując dane z Europy, widać nieco inny obraz dynamiki sprzedaży opon osobowych. Dużo bardziej optymistycznie wygląda europejski rynek opon ciężarowych. Dynamiczny wzrost w tym ostatnim segmencie spowodowany jest docenieniem przez floty ciężarowe jakości opon renomowanych producentów i ich wytrzymałości gwarantującej bezpieczeństwo transportu.
- Sytuacja na europejskim rynku opon poprawiła się, a odnotowane poziomy sprzedaży są zgodne, niekiedy nawet lepsze niż przewidywane nasze szacunki - powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna ETRMA. - Prognozy na nadchodzące miesiące nie przewidują dużych odchyleń od obecnych wartości. Mogą one oscylować wokół kilku procent. Jedyne wahania, których się spodziewamy, to tradycyjne sezonowe skoki związane ze wzrostem popularności spowodowanej zmianą warunków atmosferycznych.
W I kw. 2017 r. obroty Grupy Bosch wzrosły o ok. 12 proc., z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 11 proc. Wszystkie sektory i regiony odnotowały wzrost w pierwszych trzech miesiącach br. Pomimo umiarkowanych prognoz dotyczących koniunktury i niepewnej sytuacji geopolitycznej, Bosch w tym roku planuje osiągnąć wzrost obrotów w przedziale 3-5 proc. Udany początek 2017 to kontynuacja dobrej passy z 2016, kiedy obroty koncernu wzrosły do 73,1 mld euro. Odpowiada to wzrostowi 3,6 proc., pomijając efekt różnic kursów walut 5,5 proc.
Firma Hankook Tire także opublikowała swoje globalne wyniki finansowe za I kw. Skonsolidowana sprzedaż wyniosła 1,639 bln KRW (1,333 mld euro), natomiast zysk operacyjny osiągnął poziom 231 mld KRW (187,88 mln euro). Prężny rozwój przypisywany jest głównie wynikom sprzedaży opon UHPT (Ultra High Performance Tire) oraz ogólnemu wzrostowi w poszczególnych regionach.
Sprzedaż ogumienia UHPT wzrosła o 1,4 proc. w ujęciu rok do roku. Odpowiada to 36,7 proc. łącznej sprzedaży w pierwszym kwartale. Największy wzrost w tym segmencie zanotowano w Europie i Chinach. Wyniósł on odpowiednio o 11 i 26 proc. w skali rok do roku. Ten znaczący przyrost w obu regionach wynika przede wszystkim ze zwiększenia dostaw opon montowanych jako oryginalne wyposażenie (OET) oraz dalszej sprzedaży opon zapasowych (RET).
Firma planuje rozszerzenie sprzedaży ogumienia UHPT i opon o większych rozmiarach (powyżej 17 cali) z uwagi na spodziewany, przyszły wzrost popytu. Hankook Tire zamierza kontynuować promowanie wartości globalnej marki i zwiększać przewagę konkurencyjną w segmencie opon premium.
Od stycznia do marca br. Grupa Oponeo.pl sprzedała w sumie 0,56 mln opon, czyli o 51 proc. więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. Dzięki wzrostowi sprzedaży firma wypracowała 49-proc. wzrost przychodów ze sprzedaży, które ukształtowały się na poziomie 134,7 mln zł wobec 90,7 mln zł w I kw. 2016. Wzrost ten został zrealizowany przy jednoczesnym zwiększeniu marży o 2,6 p.p.
Przychody z zamówień krajowych wyniosły 105,8 mln zł i wzrosły o 72 proc. w stosunku do I kw. 2016 r. Ich udział
w przychodach ogółem za I kwartał 2017 r. wzrósł o 11 p.p. Przychody ze sprzedaży zagranicznej stanowiły 21 proc. przychodów ogółem i wyniosły 28,8 mln zł.
Dominującym elementem przychodów firmy były wpływy ze sprzedaży opon, które w I kw. 2017 r. wyniosły 124,5 mln zł. Stanowiły one 92 proc. całości przychodów ze sprzedaży towarów. Wzrosła również sprzedaż felg, których w I kw. 2017 r. Oponeo sprzedało o 49 proc. więcej niż przed rokiem.
Wynik finansowy netto Grupy Oponeo.pl wyniósł 0,9 mln zł wobec 4,6 mln zł zysku netto w I kw. 2016 r. Wpływ na różnicę w wyniku w stosunku do analogicznego okresu ub.r. miało jednorazowe zdarzenie w I kw. 2016 r., tj. transakcja sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa Elektroda.pl. Uzyskany na transakcji wynik w 2016 r. wyniósł 12,5 mln zł, co oznacza, że skonsolidowany wynik netto za I kw. 2017 r. jest znacząco lepszy w relacji do wyniku za I kw. ub. roku.
Początek roku był również udany dla Grupy Recykl. Firma, prowadząca działalność w zakresie gospodarowania odpadami poużytkowymi, jak zużyte opony, uzyskała 26-procentowy wzrost przychodów - do 11,2 mln zł. Recykl osiągnął też podwojenie zysku na sprzedaży do 1,4 mln zł i wzrost EBITDA do 2,7 mln zł (+34 proc.). Na wysokie wyniki wpłynęły m.in. wyższe wolumeny i ceny kordu stalowego, nowe, nieobecne w 2016 r., perspektywiczne źródła przychodów oraz dyscyplina kosztowa - niższa dynamika wzrostu kosztów w relacji do sprzedaży.
Od stycznia do marca 2017 r., przy wzroście przychodów o 26 proc., koszty działalności operacyjnej były wyższe o 19 proc. Utrzymane zostały niskie koszty jednostkowe wytworzonych produktów i usług, m.in. dzięki wzrostowi skali produkcji (nowa linia w Krośnie Odrzańskim). Takie aspekty wpłynęły pozytywnie na marże - rentowność sprzedaży wyniosła w tym okresie 12,4 proc. (vs. 7,9 proc. rok wcześniej), marża EBIT - 15,3 proc. (vs. 11,1 proc.), a marża netto - 9,5 proc. (vs. 5,2 proc.). Sprzedaż GRC wyniosła 11,19 mln zł (vs. 8,91 mln zł rok wcześniej ), EBIT 1,72 mln zł vs. 0,99 mln zł), EBITDA 2,70 mln zł (vs. 2,02 mln zł), a zysk netto 1,06 (vs. 0,46 mln zł).
Sprzedaż produktów z przerobu opon w I kw. 2017 r. stanowiła 45,20 proc. (58,11 proc. w 2016) i wyniosła 5,06 mln zł (-2,4 proc. r/r). Skala usług odzysku i recyklingu opon w relacji do I kw. 2016 r. wzrosła o 65,75 proc. do 1,83 mln zł. Znaczący przyrost odnotowano w segmencie „Pozostała sprzedaż” (1,51 mln zł wobec 0,23 mln zł rok wcześniej).
W pierwszym kwartale firma Uniwheels sprzedała 2436 tys. felg w obu segmentach: OEM oraz akcesoriów (łączny wzrost sprzedaży o 16,7 proc. w porównaniu do I kw. 2016). W segmencie OEM grupa sprzedała w tym okresie 2055 tys. felg (+15,3 proc. r/r), a w segmencie akcesoriów 381 tys. felg (wzrost o 24,9 proc. r/r).
W I kw. br. firma zanotowała 131,6 mln euro przychodów, co oznacza wzrost o 20,6 proc. r/r, głównie dzięki zwiększeniu wolumenu sprzedaży felg (+16,7 proc. r/r), lepszemu miksowi produktowemu oraz cokwartalnemu dostosowywaniu cen felg w oparciu o rynkowe ceny aluminium. W segmencie OEM przychody wzrosły o 19,1 proc. r/r, a w segmencie akcesoriów wzrost przychodów wyniósł 21,3 proc. r/r. Zysk EBITDA wzrósł o 27 proc. do poziomu 17,9 mln euro. Pomimo podwyżek płac i wzrostu kosztów materiałowych rentowność EBITDA wzrosła do 13,6 proc. Zysk netto firmy zwiększył się do 16,4 mln euro (+56,2 proc. r/r), a na jego poziom w I kw. 2017 wpłynęła pozytywnie wycena instrumentów finansowych w wysokości 3,7 mln euro.
Opr.(ik),(pm)
Źródło: PZPO, Bosch, Hankook, Oponeo, InnerValue Investor Relations, Uniwheels