Ze świata
• Opony Bridgestone Dueler H/P Sport zostały wybrane na oryginalne wyposażenie do modelu Alfa Romeo Stelvio, który w 2018 r. będzie oferowany na rynku Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Północnej. Wybrane przez producenta opony zapewniają komfort, trwałość oraz wyjątkową przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni. Ogumienie powstało z wykorzystaniem technologii run-flat, która umożliwi kontynuację jazdy także po przebiciu opony na dystansie do 80 km z prędkością 80 km/h. Na potrzeby pierwszego SUV-a włoskiej marki Bridgestone dostarczy ogumienie w rozmiarze 235/60 R18 103V. Współpraca obu koncernów w zakresie oryginalnego wyposażenia trwa już blisko 25 lat. Bridgestone dostarczał w przeszłości swoje opony na potrzeby modeli Alfa Romeo 147, 156 oraz 159. Od niedawna japoński koncern dostarcza także swoje opony do Alfy Romeo Giulii. (Źródło: Bridgestone)
• Pod koniec marca br. Continental oficjalnie zapoczątkował budowę nowego zakładu produkcji opon do samochodów osobowych i dostawczych w regionie Azja-Pacyfik. Fabryka powstaje w prowincji Rayong w Tajlandii i rozpocznie działalność w 2019 r. Wybrana lokalizacja oferuje dobrą infrastrukturę oraz znajduje się blisko docelowych rynków i kluczowych klientów - fabryka będzie oddalona tylko 140 km od Bangkoku oraz 60 km od portu głębokowodnego w Lem Chabang. Docelowo w zakładzie będzie powstawać około 4 mln opon rocznie. Teren objęty inwestycją ma powierzchnię ok. 750 tys. m kw, co pozwoli na rozbudowę fabryki w przyszłości oraz potencjalnie umożliwi zwiększenie zdolności produkcyjnych. Ceremonia, podczas której zapoczątkowano budowę nowego obiektu, została zorganizowana zgodnie z tajlandzką kulturą. Na terenie inwestycyjnym odbyły się tradycyjne obrzędy, które mają przynieść sukces całemu projektowi, firmie budowlanej i wszystkim zaangażowanym w budowę stronom.
(Źródło: Tire Technology International)
• Goodyear rozbudował swoje Centrum Innowacji w Colmar-Berg, w Luksemburgu o nowe laboratorium do testowania ogumienia. Zakład wyposażono w zaawansowane technologie i urządzenia, które umożliwią przeprowadzanie w jednym miejscu badań szerokiego asortymentu opon - osobowych, dostawczych i ciężarowych. Laboratorium będzie badać osiągi opon już w trakcie ich projektowania. W ramach realizowanych doświadczeń wszystkie produkty będą weryfikowane pod kątem spełnienia określonych kryteriów sprawności. Nowe laboratorium będzie również prowadzić testy regulacyjne i homologacyjne, potwierdzające zgodność produktów z licznymi normami międzynarodowymi, a także monitorować wydajność produkcji i kontrolować jakość ogumienia. W inauguracji nowego laboratorium, która miała miejsce pod koniec kwietnia br., udział wzięli przedstawiciele koncernu, w tym Jean Claude Kihn - prezes firmy Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce oraz Carlos Cipollitti - dyrektor generalny Centrum Innowacji w Luksemburgu, a także przedstawiciele lokalnych władz, m.in. Gast Jacobs - burmistrz Colmar-Berg. (Źródło: Goodyear)
• Zaledwie w kilka tygodni po tym, jak Metzeler został wybrany najlepszą marką, Best Brand w kategorii opon na 2017 r. przez magazyn Motorrad, osiągnął on kolejny ważny sukces. Tym razem wygrał konkurs czytelników magazynu PS liczbą 62,4 proc. głosów, wyprzedzając Pirelli oraz Michelin. To kolejny ważny sukces z długiej listy wyróżnień marki oznaczonej niebieskim słoniem. Szczególne osiągnięcia notuje model Sportec ™ M7 RR, stworzony w 2014 r. z doświadczeń marki w zakresie wyścigów drogowych. W trzecim numerze niemieckiego magazynu, z datą z czerwca 2017 r., Sportec ™ M7 RR został porównany z Pirelli Diablo Rosso ™ III, Continental Sport Attack 3, Bridgestone Battlax Hypersport S21, Dunlop SportSmart2 Max i obiecującym Power RS zaprezentowanym na rynku przez Michelin w 2017 r. (Źródło: Pirelli Polska, PR Kwadrat)
• Na początku maja br., w mieście Baoding, w Chinach, rozpoczęła działalność fabryka Webasto. Inwestycja ta ma strategiczne znaczenie dla niemieckiego producenta systemów dachowych. Oficjalne otwarcie fabryki w Baoding, w prowincji Hebei miało miejsce 5 maja. Jest to kolejny etap ekspansji sieci zakładów produkujących systemy dachowe Webasto w Chinach. Firma chce w ten sposób zwiększyć swoje możliwości produkcyjne na największym rynku, odpowiadając na stały wzrost zapotrzebowania na szyberdachy i dachy panoramiczne. W tym celu producent systemów dachowych zainwestował w 2016 i 2017 r. około 8 milionów euro. Nowa fabryka ma powierzchnię ponad 20 tys. m kw. Produkowane w Baoding systemy dachowe będą dostarczanie przede wszystkim firmie Great Wall Motors, której główna siedziba mieści się w najbliższym sąsiedztwie nowej fabryki. Wśród odbiorców znajdują się także Changan Motors, Foton-Borgward oraz FAW-Volkswagen. (Źródło: Webasto)
• 11 maja br. Uniwheels Holding (Malta) Ltd. złożyło, w odpowiedzi na wezwanie ogłoszone przez Superior Industries International Germany AG („Superior”) 23 marca 2017 r., zapis na sprzedaż akcji posiadanych w Uniwheels AG („Uniwheels”). Uniwheels Holding (Malta) Ltd. zgodziło się złożyć zapis w wezwaniu, po tym jak Superior wyłonił się jako główny oferent w konkurencyjnym procesie aukcyjnym. Posiadany przez Uniwheels Holding (Malta) Ltd. pakiet ok. 61,3 proc. akcji w Uniwheels AG zostanie przeniesiony, jeżeli dojdzie do rozliczenia wezwania, co jest uzależnione od złożenia zapisów na co najmniej 75 proc. akcji Uniwheels. Zarząd Uniwheels zarekomendował akcjonariuszom złożenie zapisów na sprzedaż w ogłoszonym przez Superior wezwaniu i jest zdania, że zaoferowana cena odzwierciedla godziwą wartość rynkową Uniwheels. (Źródło: Uniwheels)
Z kraju
• Inter Cars został jednym z dwóch autoryzowanych dystrybutorów programu Dystrybucja VIP firmy Bridgestone. Ten dodatkowy program japoński producent uruchomił wraz z początkiem 2017 r.Mogą z niego skorzystać członkowie, należącej do firmy, sieci serwisów First Stop oraz Bridgestone Partnerzy - podmioty, które podpisały z producentem umowę dystrybucyjną. Inter Cars został jednym z dwóch autoryzowanych dystrybutorów programu. Aby serwis mógł do niego przystąpić, wystarczy, że podpisze z firmą Bridgestone umowę precyzującą zasady współpracy. Następnie będzie zamawiał opony osobowe, 4x4 i dostawcze marki Bridgestone lub Firestone u autoryzowanych dystrybutorów programu lub/oraz w Bridgestone. W zamian producent wypłaci mu rabat posprzedażowy, którego wysokość uzależniona będzie od liczby zakupionych opon. Po podpisaniu umowy całkowite zakupy będą rejestrowane przez Bridgestone automatycznie, bez konieczności dodatkowych raportów ze strony klienta. Wypłata rabatu nastąpi dwa razy w roku po zakończeniu każdego sezonu (wartości premii, ilości zakupów i szczegóły rozliczenia zawarte są w umowie o współpracy). (Źródło: Inter Cars)
• Pronar sp. z o.o., producent m.in. przyczep i kół do maszyn rolniczych, został wyróżniony w prestiżowym plebiscycie Podlaska Marka. Nagrody zostały wręczone pod koniec kwietnia w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Podlaska Marka to konkurs organizowany nieprzerwanie od 10 lat, cieszący się dużym zainteresowaniem regionalnych producentów i konsumentów. Firma Pronar została doceniona w kategorii Inwestycja za rozbudowę fabryk w Narewce i Siemiatyczach i ukończenie budowy fabryki w Hajnówce. W powiększonej niedawno hali w Narewce produkowane są m.in. przyczepy gabarytowe i tarcze do kół. Rozbudowa zakładu ma usprawnić produkcję i zwiększyć liczbę wytwarzanych maszyn. W Hajnówce powstał natomiast obiekt o powierzchni 18 tys. m kw., gdzie wytwarzane są osie, przekładnie, układy jezdne i układy przeniesienia napędu. Trzecia fabryka, położona w Siemiatyczach, zajmuje 2 hektary. W zakładzie produkowane są maszyny i komponenty recyclingowe do 40 ton. (Źródło: Pronar)
• Członkowie Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) zostali beneficjentami konkursu „Innomoto”. Jego zadaniem było wsparcie finansowe przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej, zainteresowanych inwestycjami w innowacje i rozwój. Przedsiębiorcy złożyli łącznie 87 wniosków, do pierwszego etapu oceny merytorycznej przeszły 84 wnioski, a do drugiego - oceny panelowej - 54 wnioski. Ostatecznie w konkursie zostało nagrodzonych 47 projektów, czyli więcej niż połowa początkowej puli. Wśród firm - członków SDCM, które mogą liczyć na dofinansowanie znalazły się Valero oraz Wesem. Pieniądze, które trafią do przedsiębiorców działających na polskim rynku to dopiero pierwsza transza projektu. Konkurs „Innomoto” będzie miał kolejne edycje mające na celu wspieranie tworzenia innowacyjnych rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, a w efekcie wzrost konkurencyjności polskiego sektora motoryzacyjnego w perspektywie 2026 r. (Źródło: SDCM)
• Był Statoil, teraz będzie Circle K (wymawia się: sirkel kej). Znana sieć stacji paliw zmienia nazwę i wystrój. To decyzja kanadyjskiego właściciela, firmy Alimentation Couche-Tard. Stacje paliw Statoil od pięciu lat nie są już norweskie, tylko właśnie kanadyjskie. Alimentation Couche-Tard posiada w ponad 20 państwach około 12.500 sklepów i stacji paliw pod wieloma markami. Po globalnym rebrandingu wszystkie otrzymają nazwę Circle K, w Polsce powinno to zakończyć się w marcu 2018. W naszym kraju pierwsza z nowymi barwami była stacja w Opolu (pilotażowa), potem dwie przy autostradzie A1 oraz w Warszawie przy ul. Puławskiej 86, czyli przy siedzibie Circle K Polska. Poza nazwą i wyglądem nic się nie zmienia, takie są obietnice menadżerów. Przypomnijmy, że sieć Statoil uczestniczyła w ogólnopolskiej akcji Michelin „Ciśnienie pod kontrolą”. Liczba stacji wynosi 352, a zatrudnienie w Circle K Polska ma ponad 2000 ludzi. (inf. własna)
• W Zakopanem (woj. małopolskie) odbyła się trzydniowa, XIII Konferencja Stacje Kontroli Pojazdów. Właściciele stacji z całego kraju dyskutowali m.in. o roli diagnosty i rzeczoznawcy samochodowego w systemie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Inny ważny temat to Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK) w wersji 2.0. Organizatorem była Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), zaś honorowym patronem Ministerstwo Cyfryzacji. Więcej w lipcowo-sierpniowym numerze Przeglądu. (inf. własna)
(ik), JD, (seg)
fot. Bridgestone, Goodyear, Webasto, Circle K