Floty ciężarowe mają szczególny wpływ i odpowiedzialność w obszarze transportu, ale także bezpieczeństwa na drogach - w 2015 r. w Polsce poruszało się prawie 2,6 mln ciężarówek1, a w 2016 r. zarejestrowano 26628 nowych pojazdów tego typu2. Ponadto jak wynika z danych PZPO, sprzedaż opon do aut ciężarowych w naszym kraju w I kwartale 2017 osiągnęła poziom ponad 211 tysięcy sztuk, wliczając oficjalnych dystrybutorów i indywidualnych importerów opon niskiej jakości. Wzrost na rynku europejskim - aż o 15-proc. - spowodowany jest docenieniem przez floty ciężarowe jakości opon renomowanych producentów i ich wytrzymałości gwarantującej bezpieczeństwo transportu.
Zgodnie z polskim prawem minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm - poniżej tej granicy droga hamowania pojazdu wydłuża się nawet o 10 metrów3. Warto pamiętać, że dla autokarów przepisy określają wymaganą głębokość bieżnika na poziomie 3 mm.
Duża masa samochodu ciężarowego wraz z naczepą powoduje, że dystans potrzebny do zatrzymania pojazdu jest znacznie dłuższy niż w przypadku aut osobowych. Zakup markowego ogumienia to opłacalna inwestycja, zarówno ze względu na bezpieczeństwo poruszania się po drogach, jak i wymierne korzyści finansowe. Wartość opon ciężarowych to zaledwie 5 proc. kosztów firmy transportowej, ale w długookresowej perspektywie wpływa na 40 proc. jej kosztów operacyjnych - za sprawą utrzymywania prawidłowego ciśnienia w oponach można zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 0,3 l na 100 km, a bieżnik ściera się równomiernie. Warto pamiętać również, że zaniedbanie wyważenia kół powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia pojazdu.
- Regularna kontrola ogumienia w pojazdach o dużych gabarytach to kwestia bezpieczeństwa i pewność zrealizowania dostaw w zmiennych warunkach atmosferycznych - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.- Odpowiednia wysokość bieżnika ma bardzo duży wpływ na kierowanie pojazdem, a co za tym idzie na bezpieczeństwo jazdy. Wszyscy użytkownicy polskich dróg, szczególnie kierowcy autokarów i samochodów ciężarowych, których przeciętna masa po załadowaniu wynosi 44 tony powinni wiedzieć, jaka jest minimalna dopuszczalna wysokość bieżnika i ciśnienie w oponach. Producenci na całym świecie w czytelny sposób oznaczają miejsca, w których znajdują się wskaźniki zużycia bieżnika - TWI (Tread Wear Indicator) - dlatego ważne jest, aby kierowcy i zarządcy flot korzystali z nich w praktyce.
Jednym ze sposobów na wydłużenie czasu użytkowania opon jest ich bieżnikowanie. Proces ten polega na nałożeniu nowej warstwy gumy w miejsce zużytego bieżnika. Czynność ta zwiększa przebieg ogumienia, co w bezpośredni sposób przekłada się na oszczędności przedsiębiorców branży logistycznej. Taką możliwość dają jednak tylko opony klasy premium - karkas (szkielet opony) niskiej jakości nie jest wystarczająco wytrzymały, aby nałożyć na niego nową warstwę gumy. Bieżnikowanie ma także pozytywny wpływ na środowisko naturalne - regeneracja ogranicza ilość zużytych opon.
- Zdecydowana większość polskiej wymiany handlowej odbywa się z wykorzystaniem samochodów ciężarowych - powiedział Maciej Wroński, prezes związku pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. - W 2015 r. po polskich drogach poruszało się 2,6 mln pojazdów tego typu. Ze względu na skalę operacji transportowych bardzo ważne jest, aby przedsiębiorcy zwracali uwagę na stan techniczny pojazdów - w tym na ogumienie, ponieważ w znacznym stopniu to od niego zależy bezpieczeństwo na drogach. Dbałość o stan techniczny floty transportowej jest jednym z wyznaczników odpowiedzialnego społecznie biznesu.
1) Raport „Branża motoryzacyjna 2016”,Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego
2) Raport kwartalny KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna”, Edycja Q2/2017
3) Materiały edukacyjne PZPO
(ik)
Źródło i fot. PZPO