W Polsce w zasadzie nie mamy rodzimych producentów samochodów osobowych, jednak w naszym kraju prężnie działają producenci części zamiennych z polskim kapitałem. Jak wynika z raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), w Polsce działa blisko tysiąc producentów części motoryzacyjnych, z czego 115 firm zatrudnia powyżej 250 osób. Niezależni producenci części tworzą blisko 80 proc. miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym.
Inwestycje dla rozwoju
W Polsce fabryki posiadają światowi liderzy produkcji części motoryzacyjnych oraz przedsiębiorstwa z rodzimym kapitałem, jak na przykład Lumag, Asmet, Tomex A.J.C. Tomczyk czy Wuzetem. Polscy producenci inwestują w badania i rozwój, żeby stale ulepszać jakość swoich produktów i móc konkurować na wymagającym rynku. Przykładowo producent układów wydechowych, Asmet z Czerska w województwie pomorskim zainwestował w laboratorium akustyczne, dzięki któremu może uzyskiwać lepsze parametry swoich produktów. Firma jest pewna wysokiej jakości swoich wyrobów i udziela na nie 30-miesięcznej gwarancji i rozważa jej wydłużenie do 36 miesięcy. Warto wspomnieć, że firma ta otworzyła także dwa nowe zakłady produkcyjne w nowej lokalizacji poza Czerskiem. Produkcja w tych zakładach jest skierowana wyłącznie na tzw. pierwszy montaż samochodów.
Głównie na rynek wtórny
Polscy producenci części eksploatacyjnych w większości sprzedają swoje produkty na rynku wtórnym, czyli tak zwanym aftermarkecie. Teoretycznie mogliby częściej być dostawcami na pierwszy montaż do fabryk samochodów, takich części jak filtry, tłumiki czy klocki hamulcowe, jednak odpowiednia jakość nie jest jedynym czynnikiem decydującym o tym, które części trafiają fabrycznie do aut. Zdarza się także, że zagraniczni producenci samochodów, w myśl patriotyzmu gospodarczego, preferują „swoich” dostawców, z którymi globalnie współpracują od lat. Ze względu na relatywnie krótką historię gospodarki rynkowej w Polsce, nasze rodzime firmy (nie dotyczy to tylko branży motoryzacyjnej, ale wszystkich branż) nie miały tak dużo czasu na rozwinięcie skrzydeł i wyrobienia odpowiednich marek, tak jak ich zagraniczni konkurenci. Warto zauważyć, że takie światowe potęgi motoryzacyjne jak ZF czy Monroe istnieją już od ponad 100 lat.
Polskie produkty doceniane za granicą
Samo dostarczanie produktów na pierwszy montaż jest dużym prestiżem, jednak niesie ze sobą dodatkowe wymagania i ograniczenia, dlatego też niektóre firmy wolą skupiać się na rynku posprzedażowym, na którym można wypracować wyższą marżę. I tutaj, na wolnym rynku, gdzie decyduje klient, części „made in Poland” zyskują coraz większe uznanie. Paradoksalnie często zdarza się, że polska jakość jest bardziej doceniana poza granicami naszego kraju. Przykładowo firma Wuzetem, która specjalizuje się w produkcji komponentów do układów wtryskowych silników wysokoprężnych, aż 70 proc. sprzedaży generuje na rynku USA. Natomiast Asmert niemal połowę przychodów generuje dzięki sprzedaży eksportowej, głównie do Niemiec, ale także do Belgii, Holandii, Włoch oraz krajów skandynawskich. Zagraniczni klienci przekonali się, że polski produkt jest tańszy, ale tak samo dobry lub nawet lepszy od konkurencji. U nas, niestety wśród wielu osób wciąż pokutuje stereotypowe przekonanie, że „krajowe” jest gorsze niż „zachodnie”.
Kolejnym przykładem polskiej firmy, której udało się odnieść duży sukces w branży motoryzacyjnej, jest Lumag - producent klocków hamulcowych z Budzynia (woj. wielkopolskie). Ekspansja zagraniczna firmy sięgnęła tak daleko, że dzisiaj sprzedaż krajowa stanowi zaledwie około jedną piątą całości. Producent posiada także swój oddział w Wielkiej Brytanii i - podobnie jak inni polscy producenci - ciągle poszukuje nowych rynków zbytu uczestnicząc w największych targach motoryzacyjnych na całym świecie.
- Takich firm, jak opisane powyżej jest więcej. W samym Stowarzyszeniu Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnym (SDCM) jedna trzecia członków-producentów to firmy z rodzimym kapitałem, które doskonale potrafią odnajdować się na wymagającym rynku -podkreślił Marcin Narewski koordynator Sekcji Polskich Producentów SDCM.
(ik)
Źródło: SDCM, fot. Asmet, Breck