Grupa Autodis planuje sprzedaż swojej spółki zależnej Autodistribution Polska (AD Polska), będącej jej częścią od roku 2006, Grupie Rhiag, należącej do amerykańskiej LKQ Corporation.
W ciągu kilku ostatnich lat Grupa Autodis oraz Autodistribution Polska znacząco rozwinęły biznes AD Polska poprzez wzmocnienie fundamentów ekonomiczno-finansowych firmy. Jednak ze względu na swoje położenie geograficzne, odległe od głównych rynków na których działa spółka-matka (Francja, Benelux), AD Polska nie mogła w pełni korzystać tak z inwestycji, jak i z synergii biznesowej generowanej przez Grupę Autodis. AD Polska rozpocznie teraz nowy rozdział, korzystając ze wsparcia i doświadczenia Grupy Rhiag, której celem jest budowanie silnej pozycji w Europie Środkowej i Wschodniej.
Akwizycja AD Polska jest częścią strategii rozwoju LKQ Corporation oraz Grupy Rhiag, polegającej na stworzeniu w Centralnej i Wschodniej Europie silnej grupy sprzedażowo-dystrybucyjnej. Celem Grupy Rhiag jest zatem wykorzystanie pojawiających się synergii logistycznych i zakupowych. Niedawne przejęcie przez LKQ Corporation Grupy Mekonomen, działającej na rynku skandynawskim, jest dobitnym potwierdzeniem procesu realizacji tej strategii.
Transakcja zostanie sfinalizowana po otrzymaniu zgody właściwych organów administracji państwowej (UOKiK). AD Polska opuści także struktury grupy zakupowej AD International zgodnie z odpowiednimi zapisami umowy pomiędzy AD Polska i ADI. Szczegóły finansowe planowanej transakcji nie zostały ujawnione.
O Grupie Rhiag
Rhiag jest kluczowym graczem na europejskim rynku dystrybucji części oraz niezależnych usług naprawczych. Grupa działa w dziesięciu krajach: Włochy, Szwajcaria, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Polska, Ukraina, Bułgaria oraz Hiszpania - poprzez bezpośrednią dystrybucję prowadzoną z własnych centrów logistycznych (ponad 300 centrów, ok. 500 tys. SKUs). Poprzez swoje spółki Rhiag eksportuje swoje towary do ponad 70 krajów świata. Firma dystrybuuje ponad 200 marek premium oraz rozwinęła dwie marki własne: Era i Starline. W ramach holdingu Grupy działają:
O Grupie Autodis
Grupa Autodis jest jednym z głównych graczy na europejskim rynku motoryzacyjnym dystrybucji części zamiennych oraz niezależnej obsługi samochodów i lekkich pojazdów dostawczych, wspierając spółki z grupy w osiąganiu wiodącej pozycji na rynkach krajowych. Firma specjalizuje się w czterech segmentach rynku europejskiego: zakup/sprzedaż części zamiennych, magazynowanie, dystrybucja oraz świadczenie usług i wsparcia biznesowego. Grupa zatrudnia 5500 pracowników we Francji oraz 370 w krajach Beneluxu. We Francji posiada wiodąca sieć dystrybutorów działających pod wspólnym logo Autodistribution, liczącą 54 spółek-córek, wspieraną przez 53 niezależnych dystrybutorów.
Grupa prowadzi także firmę dystrybucyjną Doyen Auto (168 filii we Francji i krajach Beneluksu) oraz sieć Mondial Pare-Brise, specjalizującą się w naprawach blacharsko-lakierniczych (290 centrów obsługi technicznej).
We Włoszech firma działa poprzez własną spółkę (150 pracowników), w połączeniu z trzema wiodącymi dystrybutorami na rynku włoskim: OVAM (8 centrów dystrybucyjnych i 120 tys. SKU w północnych i centralnych Włoszech) oraz Ricauto i Top Car (odpowiednio po 90 tys. i 75 tys. SKU, w północno-wschodniej części kraju).
Prowadzi także wiodącą sieć niezależnych francuskich warsztatów naprawczych i blacharsko-lakierniczych (2000 puntków) pod wspólną marką AD oraz kolejnych prawie 1100 warsztatów pod marką Auto Primo.
Firma AD Polska, spółka zależna Autodis, zatrudnia obecnie 774 pracowników. W 2016 r. osiągnęła przychody w wysokości 113 mln euro.
(ik)
Źródło i fot. Proautomotive