FCA Poland S.A. (dawniej Fiat Auto Poland S.A. ) 25 lat temu pojawił się na gospodarczej mapie Polski. 28 maja 1992 r., w obecności prezesa Grupy Fiat, Giovanni Agnelli, oraz premiera RP, Jana Olszewskiego zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa RP, Fabryką Samochodów Małolitrażowych S.A. (FSM) i Fiatem Auto S.p.A, w wyniku której 16 pazdziernika 1992 r. powstały trzy włosko-polskie spółki akcyjne: FCA Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland. Po 25 latach FCA Poland jest liderem w produkcji samochodów w Polsce i jedną z najbardziej istotnych dla polskiej gospodarki firm.
Trochę historii
W 1921 r. w Warszawie położono kamień węgielny pod budowę pierwszej poza granicami Włoch fabryki Fiata. Od tego momentu datuje się obecność włoskiej marki w Polsce. 71 lat później, w maju 1992 r. nastąpił przełomowy moment, który rozpoczął historię jednej z największych w Polsce inwestycji z udziałem kapitału zagranicznego: zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa RP, Fabryką Samochodów Małolitrażowych S.A. (FSM) i Fiatem Auto S.p.A. o zawiązaniu na bazie przejętego kompleksu przemysłowego FSM, trzech włosko-polskich spółek akcyjnych: Fiat Auto Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland, działających w sektorach samochodowym, komponentów samochodowych i odlewniczym. Polska zyskała dostęp do zagranicznych rynków, na których działał Fiat.
Od chwili utworzenia, spółka Fiat Auto Poland kontynuowała, rozpoczętą jeszcze w 1973 r. w bielskim FSM, produkcję modelu Fiat 126p, dokonując w latach dziewięćdziesiątych restylingu auta. Równolegle w tyskim zakładzie produkowano także Cinquecento. Ostatni, żółty Fiat 126p „Maluch Happy End” o numerze 3.318.674 opuścił linię produkcyjną bielskiej fabryki w dniu 22 września 2000 r. Historia produkcji malucha to 27 lat sukcesów i wielu barwnych rekordów.
Nowe inwestycje i nowe modele
W latach 2003-2008 firma intensywnie inwestowała w tyski zakład, w którym pojawiło się nowoczesne, światowej klasy wyposażenie linii produkcyjnych. Powstała też nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażu samochodów.
Z biegiem lat Fiat w Bielsku-Białej i Tychach rozszerzał gamę pojazdów wytwarzanych w polskich fabrykach, uruchamiając produkcję samochodów Uno oraz należące do rodziny world car modele Siena i Palio Weekend. Na początku 1998 r. zadebiutował następca Cinquecento - Fiat Seicento, produkowany wyłącznie w Polsce i eksportowany na rynki europejskie. We wrześniu 2003 r. spółka wprowadziła na rynek Fiata Pandę. W 2007 r. koncern uruchomił produkcję nowego Fiata 500. W kolejnym roku na tyskich liniach produkcyjnych pojawił się Abarth 500, także w wersji cabrio. Rok 2008 przynosi także ważne wydarzenie w europejskiej motoryzacji - w tyskim zakładzie Fiata Ford lokuje na wyłączność produkcję nowego Forda KA. W maju 2011 r. z linii produkcyjnych Fiat Auto Poland zaczynają zjeżdżać nowe Lancie Ypsilon. To czwarty nowy model, którego seryjna produkcja została uruchomiona przez Fiat Auto Poland w ciągu pięciu lat.
Nie tylko produkcja
Warto dodać, że FCA Poland działa również na rzecz społeczeństwa, kultury, gospodarki i środowiska i nauki. W myśl wartości wyznawanych przez grupę FCA Poland od wielu lat wspiera działalność kulturalną, sportową, a także inicjatywy charytatywne, angażując się w wiele znaczących przedsięwzięć lokalnych, a także o zasięgu międzynarodowym. Spółka jest m.in. głównym sponsorem Biegu Fiata, który odbywa się nieprzerwanie od 1993 r. w Bielsku-Białej i stanowi jedną z najbardziej prestiżowych imprez biegowych w regionie.
Powstanie Fiat Auto Poland S.A. przyczyniło się do rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Spowodowało napływ wykwalifikowanej kadry zarządzającej i pracowników, a także, najnowocześniejszych technologii. Podczas ćwierćwiecza działalności firma wyprodukowała w Polsce 8 mln samochodów, z czego wyeksportowała 6 mln 600 tys. sztuk. Fabryka otrzymała też liczne nagrody i wyróżnienia w tym m.in. Polską Nagrodę Jakości (2004 r.) i Certyfikat ISO 9001.
(ik)
Źródło i fot. FCA Poland