2017-05-19

Eksport motobranży poza UE

 

Polska zdecydowaną większość produkcji motoryzacyjnej w 2016 r. wyeksportowała do krajów Unii Europejskiej (86 proc.), jednak biorąc pod uwagę dynamikę, wzrosła sprzedaż na rynki pozaunijne. Wartość eksportu do Unii Europejskiej wzrosła w ubiegłym roku o 9 proc., natomiast poza nią aż o 26 proc.1. Eksperci Exact Systems, polskiej firmy kontrolującej części m.in. w Chinach, podkreślają, że na rozwój globalnej wymiany międzynarodowej w branży wpływają przede wszystkim coraz większa liczba inwestycji motoryzacyjnych w krajach Ameryki Łacińskiej oraz wyższa produkcja i sprzedaż aut w Chinach.

Motoryzacja w Polsce jest jedną z nielicznych branż, która coraz odważniej wychodzi z eksportem poza kraje UE i przeciera szlaki innym branżom. Z geograficznej analizy wymiany handlowej w 2016 r. wynika, że wciąż największym odbiorcą produkowanych w Polsce aut i części do nich są kraje UE, ale zdecydowanie wyższa dynamika eksportu została odnotowana na pozaunijnych rynkach zbytu. Eksperci Exact Systems podkreślają, że „z motoryzacją jedziemy” tam, gdzie potencjał ludnościowy jest ogromny, a w związku z tym również popyt wewnętrzny na samochody.

Daleko na zachód: Meksyk

Brazylia, jeden z rynków wschodzących BRIC (obok Rosji, Indii i Chin), to dla wielu firm znad Wisły często brama do Ameryki Południowej. Szczególnie w przypadku automotive, gdyż Brazylia jest największym na kontynencie oraz czwartym na świecie rynkiem motoryzacyjnym. Jednak w związku z recesją gospodarczą, która dotknęła również produkcję i sprzedaż samochodów, eksperci Exact Systems zwracają uwagę na większe zainteresowanie polskich producentów Meksykiem, drugim największym rynkiem motoryzacyjnym w Ameryce Łacińskiej. Swoje fabryki ma tutaj aż kilkunastu producentów samochodów, w tym General Motors, Ford, Toyota, BMW i Volkswagen. Bardzo rozwinięta jest mapa producentów części i wyposażenia pojazdów (m.in. Honeywell, Delphi, Yazaki), działają też fabryki silników diesla2.

Chiny na Dalekim Wschodzie

Branża motoryzacyjna od kilku lat jest dynamiczną lokomotywą całej chińskiej gospodarki. Obecność wszystkich globalnych koncernów oraz duża liczba firm rodzimych powoduje, że na motoryzacyjnej mapie Chin możemy zaznaczyć ponad osiemdziesięciu producentów samochodów oraz kilkuset dostawców części i podzespołów. W rezultacie Chiny są największym samochodowym rynkiem świata ze sprzedażą aut na poziomie ponad 28 mln sztuk w 2016 r.3.  Eksperci Exact Systems spodziewają się dalszej rosnącej sprzedaży, a w związku z tym wzrostu produkcji, gdyż niemal połowę całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w Chinach stanowią marki rodzime.

Eksport do UE: Czechy zastąpiły Wielką Brytanię na podium

Jak wynika z danych AutomotiveSuppliers.pl, w 2016 r., podobnie jak przed rokiem, odbiorcą numer 1 polskiej produkcji motoryzacyjnej byli Niemcy. Dystans, jaki dzieli ten kraj z kolejnymi rynkami jest na razie dosyć spory - udział naszego zachodniego sąsiada w eksporcie automotive wynosi 30 proc., podczas gdy na żadnym z innych rynków sprzedaż nie przekroczyła 10 proc. Na uwagę zasługuje jednak wzrost zamówień ze strony obiorców z Czech (+9 proc. r/r) i „wskoczenie” do trójki najważniejszych rynków zbytu. Wyższa lokata Czech wynika z rosnącej produkcji aut oraz powstania nowych zakładów części i podzespołów samochodowych. Przedstawiciele instytucji płatniczej Akcenta zwracają dodatkowo uwagę na bieżącą sytuację geopolityczną.

- Eksport branży motoryzacyjnej odzwierciedla trendy, jakie obserwujemy w całej wymianie handlowej Polski - powiedział Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty. - Brexit, silne wahania kursu funta brytyjskiego i niepewność związana z nową formułą współpracy handlowej między Wielką Brytanią a UE sprawiły, że Czechy zastąpiły Zjednoczone Królestwo na trzeciej pozycji na liście najważniejszych kierunków polskiego wywozu ogółem oraz eksportu automotive. Brexit i jego dotychczasowe skutki pokazują, jak istotna dla handlu jest dywersyfikacja. Dobrze, że branża motoryzacyjna już to dostrzega i realizuje.

W przypadku samych części i akcesoriów, nasz południowy sąsiad jest drugim najważniejszym partnerem Polski - części i akcesoria stanowiły niemal połowę polskiego eksportu przemysłu motoryzacyjnego do tego kraju (912 mln, +11 proc. r/r). Rosnący udział Czech w branży motoryzacyjnej potwierdzają także wyniki sprzedaży Exact Systems, który w ubiegłym roku skontrolował tam o ponad jedną piątą więcej części niż w 2015 r.

Kolejny rekord w 2017 r.

Z danych AutomotiveSuppliers.pl. wynika, że bieżący rok rozpoczął się dla motobranży bardzo obiecująco. W samym styczniu wartość eksportu wzrosła o blisko 18 proc. w stosunku do tego samego miesiąca 2016 r. - W całym 2017 r. prognozujemy, że eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski przekroczy po raz pierwszy w historii poziom ponad 25,5 mld euro - powiedział Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.


1) Źródło: AutomotiveSuppliers.pl

2) Źródło: Notatka informacyjna o polsko-meksykańskich stosunkach gospodarczych, Ministerstwo Rozwoju

3) Źródło: China Association of Automobile Manufacturers

(ik)

Źródło: Exact Systems, fot. Delphi

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń