2017-05-17

Dobór opon rolniczych

 

W 2016 r. sprzedano w Polsce blisko 114 tys. opon rolniczych. Ich wymiana w ciągniku to znaczny koszt, dlatego dobór odpowiednich opon jest istotny. Właściwy typ ogumienia do ciągnika pozwala na redukcję kosztów eksploatacji pojazdu.

Dla przykładu użycie opon radialnych zamiast diagonalnych może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o kilkanaście procent. Duża część energii uzyskanej ze spalania paliwa w maszynach rolniczych zużywana jest na przemieszczanie po polu - kluczowe jest, aby energię tę wykorzystać jak najefektywniej. Źle dobrane bądź nieprawidłowo eksploatowane ogumienie może skutkować utratą przyczepności i sprawi, że pojazd będzie się ślizgać po miękkim podłożu. Taki sam efekt powoduje nieodpowiednie ciśnienie w kołach - co dodatkowo wpływa na ich szybsze zużywanie.

Jak wynika z badań1, po przekroczeniu 50 procent zużycia klocków na oponie pojawiają się największe spadki sił trakcyjnych - wartość ta jest także uznawana za graniczną, jeżeli chodzi o żywotność ogumienia w maszynach rolniczych. Dalsze ścieranie bieżnika negatywnie wpływa na ekonomię jazdy - zarówno po miękkim gruncie, jak i po utwardzonych drogach. Zużyta opona skutkuje wzrostem uślizgu i niepotrzebnym zużyciem paliwa, które nie przekłada się na efektywne przemieszczanie po polu. Również na asfalcie - z powodu wzrostu tarcia o podłoże - brak bieżnika powoduje większe spalanie.

Ciśnienie to kolejny ważny parametr w kołach, który wpływa na spalanie w trakcie jazdy po nieutwardzonym terenie. W tym przypadku niższe ciśnienie pozwala uzyskać optymalną przyczepność pojazdu i zredukować poślizg. Idealnie nadają się do tego opony radialne - ich budowa powoduje, że odkształcają się w odpowiedni i kontrolowany sposób, zwiększając tym samym pole odcisku w glebie. Dzięki temu powierzchnia, po której porusza się pojazd z takim ogumieniem ugniatana jest w mniejszym stopniu, a właściwości trakcyjne opony wzrastają.

- Właściwe opony w ciągniku - na przykład użycie opon radialnych zamiast diagonalnych – pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o 3-12 proc.2, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji pojazdu - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). - Oczywiście sam typ ogumienia to nie wszystko, równie ważna jest jego właściwa eksploatacja, czyli odpowiednia konserwacja, optymalny rozkład ciężaru czy właściwe ciśnienie w kole. Szczególnie ten ostatni parametr jest często nieprawidłowo ustawiany. Nagminne jest stosowanie zbyt dużego ciśnienia przy pracy w polu, a najczęściej wystarczy do tego od 1 do 1,6 bara. Producenci opon w specyfikacji produktu dokładnie opisują parametry jego użytkowania, które uwzględniają wiele czynników, takich jak rodzaj pracy, masa traktora czy jego prędkość. Dlatego w interesie użytkowników jest dokładne zapoznanie się ze wskazaniami oraz ich stosowanie.

Do najważniejszych przyczyn, które wpływają na szybsze zużywanie się bieżnika w oponach rolniczych, należą:

  • nieprawidłowa zbieżność - zła geometria kół przyspiesza ścieranie się opon, szczególnie przednich;
  • luzy na drążkach/zużyte łożyska zwrotnic - skutkuje to niewłaściwym nachyleniem kół w stosunku do podłoża zła geometria kół przyspiesza ścieranie się opon, szczególnie przednich;
  • źle dobrane ciśnienie - dobrane powinno być do typu podłoża, aby uzyskać optymalną przyczepność, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.

1) Źródło: ”Ocena zużycia występów bieżnika opon w aspekcie zdolności trakcyjnych”, Instytut Inżynierii Rolniczej, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, 2010

2) Żródło: red. R.C. Fluck, „Energy in Agriculture”, tom 6. “Energy in Farm Production”, Elsevier, Amsterdam-London-New York-Tokyo 1992, s. 174

(ik)

Źródło i fot. PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń