Grupa Bosch ma za sobą udany początek roku. W pierwszym kwartale obroty koncernu wzrosły o ok. 12 proc., z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 11 proc. Wszystkie sektory i regiony odnotowały wzrost w pierwszych trzech miesiącach 2017 r. Pomimo umiarkowanych prognoz dotyczących koniunktury oraz niepewnej sytuacji geopolitycznej, Bosch w bieżącym roku planuje osiągnąć wzrost obrotów w przedziale od 3 do 5 proc. Firma podsumowała też 2016 r. i przedstawiła swoje plany na przyszłość.
Rok finansowy 2016
Obroty Grupy Bosch wzrosły w 2016 r. do 73,1 mld euro. Odpowiada to wzrostowi w wysokości 3,6 proc., z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut 5,5 proc. Obciążenia związane z negatywnymi efektami różnic kursowych wyniosły w ubiegłym roku ogółem 1,3 mld euro. Operacyjny dochód przed odliczeniem podatków i odsetek (operacyjny EBIT) wyniósł 4,3 mld euro, a operacyjny zysk EBIT osiągnął 5,8 proc. W dochodzie za rok 2016 widoczny jest wpływ inwestycji związanych z zabezpieczeniem przyszłości koncernu. W 2016 r. Bosch zwiększył nakłady na działalność badawczo-rozwojową o prawie 10 proc., do 7 mld euro. W 2016 r. EBIT, na który negatywnie wpłynęły efekty specjalne, wyniósł 3,3 mld euro.
Nowa wizja mobilności
Dr Volkmar Denner, prezes zarządu spółki Robert Bosch podkreślił, że firma pracuje nad nowym rodzajem mobilności, która będzie bezemisyjna, bezstresowa i bezwypadkowa. Poprawę jakości powietrza w miastach, które do 2050 będzie zamieszkiwać 70 proc. ludzi na świecie, prezes Bosch określił mianem wspólnego zadania dla przemysłu, polityki i społeczeństwa. Odnosząc się do aktualnych dyskusji na temat zakazów jazdy dla aut z silnikami diesla, prezes firmy podkreślił, że zarówno cele, jak i środki prowadzące do poprawy jakości powietrza muszą być neutralne z technologicznego punktu widzenia, a kreatywność konstruktorów nie może być ograniczana z powodów politycznych. Według V. Dennera dużą szansą jest dalsza optymalizacja silników spalinowych. Obowiązujące od jesieni 2017 r. procedury testowe RDE (real driving emissions) przyczynią się do dalszej redukcji emisji tlenków azotu przez pojazdy. Bosch realizuje obecnie około 300 projektów badawczo-rozwojowych związanych z RDE. Również w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi spółka od dłuższego czasu opowiada się za powszechnym stosowaniem filtrów cząstek stałych. Ponadto integracja transportu w sieci może przyczynić się do poprawy jakości powietrza. Dla aglomeracji Stuttgartu Bosch stworzył asystenta transportu intermodalnego. W 2018 r. do produkcji seryjnej w pojazdach wejdzie funkcja parkowania społecznościowego (Community-based Parking).
Elektryfikacja w mobilności
Firma inwestuje m.in. w rozwój napędów elektrycznych. Nowa jednostka organizacyjna odpowiedzialna za elektromobilność konsoliduje wszystkie działania w tym obszarze. Oprócz inwestycji w dalszy rozwój technologii silników spalinowych, spółka inwestuje rocznie około 400 mln euro w elektromobilność. Prace koncentrują się na rozwoju aktualnych i przyszłych technologii ogniw. Koncern zrealizował już ponad 30 projektów z zakresu elektromobilności przewidzianych do produkcji seryjnej. W 2016 r. tylko w Chinach, które są największym na świecie rynkiem elektromobilności, zrealizowano 11 kolejnych projektów. Od początku 2018 r. nowy dział branżowy Powertrain Solutions zatrudniający 88 tys. pracowników będzie oferował z jednego źródła wszystkie technologie napędowe.
Postęp w zakresie automatycznej jazdy
W 2016 r. firma po raz pierwszy przekroczyła próg jednego miliona euro ze sprzedaży układów wspomagających jazdę i pozyskało zamówienia o wartości 3,5 mld eruo. W sumie Bosch dąży do osiągnięcia w 2017 r. wzrostu w tym segmencie powyżej rynku, którego wzrost jest szacowany na 30 proc. W firmie nad autonomiczną jazdą pracuje już prawie 3 tys. konstruktorów. Wspólnie z Daimlerem koncern pracuje nad koncepcją półautonomicznych i autonomicznych samochodów poruszających się w środowisku miejskim. Celem tych działań jest wprowadzenie autonomicznych pojazdów w miastach już na początku przyszłej dekady. Kluczowym elementem dla tej technologii jest komputer pokładowy Bosch AI, wyposażony w sztuczną inteligencję. Jeszcze w tym dziesięcioleciu koncern stworzy dokładną mapę cyfrową uwzględniającą sygnały czujników radarowych montowanych w pojazdach. Taka mapa jest niezbędnym elementem koncepcji autonomicznej jazdy. Ponadto w partnerstwach utworzonych z Vodafone, Telekom, Huawei i Nokią, Bosch pracuje nad infrastrukturą dla autonomicznego i zintegrowanego w sieci transportu, m.in. prowadzi testy komunikacji pomiędzy samochodami za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej.
Wyniki za rok 2016 w podziale na regiony
W Europie Bosch osiągnął w 2016 r. obroty w wysokości 38,6 mld euro. W porównaniu do roku 2015 obroty wzrosły o 3,4 proc. (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 4,8 proc.). Obroty koncernu w Ameryce Północnej zmalały w 2016 r. o 2,2 proc., do 12,3 mld euro, z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut spadek wyniósł 1,8 proc. W Ameryce Południowej obroty Grupy z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrosły o 2,4 proc. Nominalnie obroty w tym regionie spadły jednak o 5 proc., do 1,4 mld euro. W regionie Azji i Pacyfiku Bosch odnotował wyraźny wzrost obrotów o 8,3 proc., do 20,8 mld euro (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 12 proc.). Region Azji i Pacyfiku ma już blisko 30-procentowy udział w całkowitych obrotach Grupy Bosch.
Spośród wszystkich czterech sektorów (Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods i Energy and Building Technology) najsilniejszy wzrost w 2016 r. odnotował dział Mobility Solutions. Obroty tego sektora zwiększyły się o 5,5 proc., do 43,9 mld euro (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 6,9 proc.)
Na dzień 31 grudnia 2016 r. Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie około 390 tys. pracowników. W ubiegłym roku liczba zatrudnionych zwiększyła się o 14 500 osób. Struktura zatrudnienia w poszczególnych regionach nie uległa znaczącym zmianom.
(ik)
Źródło i fot. Bosch