W BRANŻY: Wiosenna konferencja Eurowarsztatu

Samochód przyszłości

 

W tym roku sieć Eurowarsztat zacznie wprowadzać własny system telematyczny, takie są plany. To najważniejsza informacja z ogólnopolskiej konferencji tej sieci, którą zorganizowano w Toruniu, 21-22 kwietnia, pod hasłem „kierunki rozwoju motoryzacji”. Podczas prelekcji była też mowa o systemach związanych z jazdą autonomiczną, które już są stosowane w seryjnych autach.

Co ciekawe, międzynarodowa organizacja Groupauto International z siedzibą we Francji (należy do niej Eurowarsztat) zdecydowała się na swoją telematykę. Rzecz jasna, urządzenie wpinane do gniazdka OBD w samochodzie wykona wyspecjalizowany producent. Jak wyjaśniał na konferencji Amerykanin Robert Stevens, dyrektor telematyki Groupauto International, takie rozwiązanie jest najlepsze pod względem kosztowym. Wybór dostawcy systemu zaczął się od 40 firm, potem okazało się, że 10 z nich może spełnić wymagania Groupauto, a tylko trzy mogą zrobić dokładnie to, czego Groupauto potrzebuje. Dostosowanie parametrów systemu do szczegółowych wymagań Groupauto było bardzo istotnym kryterium. Na koniec menedżerowie Groupauto doszli do wniosku, że ich organizacja może być dostawcą usług telematycznych dla samej siebie.

System będzie wykorzystywał kartę SIM, która stwarza mniej eksploatacyjnych problemów niż bluetooth. Schemat wygląda tak. Urządzenie telematyczne podłączone do gniazdka OBD zbiera i wysyła dane. Informacje te, z wielu pojazdów, trafiają do bramki. Następny etap to platforma telematyczna, która prezentuje dane jako łatwo zrozumiałą grafikę na ekranie komputera, czy urządzenia mobilnego (dzięki aplikacji). Tak więc do serwisu należącego do Eurowarsztatu, także do użytkownika czy managera floty trafią informacje. Do serwisu te dotyczące pracy auta, alertów, terminów przeglądów, obsługi itd.

Floty przede wszystkim

System wpierw zostanie zastosowany w takich państwach jak Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Hiszpania, Wielka Brytania i Polska. Początek komercyjnego wdrożenia zaplanowano na czwarty kwartał 2017.  Nie ulega wątpliwości, że na pierwszy ogień pójdą floty. W ich przypadku danych jest więcej i tego rodzaju pomoc przyniesie największe korzyści serwisom i użytkownikom. Można np. powiązać terminy przeglądów i napraw z dostępnością części zamiennych czy promocjami na te części. Spraw finansowych na konferencji nie podnoszono, wrócimy do tego zagadnienia gdy będzie bliżej wprowadzenia systemu w naszym kraju.

Trzeba tu przypomnieć, że producenci samochodów dążą do wprowadzenia zamkniętych systemów, nad którymi sprawowaliby całkowitą kontrolę. System Groupauto International jest jednym z pomysłów na przełamanie tej rodzącej się dominacji motoryzacyjnych koncernów.

Jazda autonomiczna

Samochód przyszłości będzie cechowało nie tylko podłączenie do telematyki, ale również jazda autonomiczna, a przynajmniej jej elementy. Wojciech Hałka z Centrum Technicznego Delphi w Krakowie, lider zespołu projektowania radarów, przedstawił prezentację dotyczącą tej tematyki. W pełni autonomiczna jazda będzie - taka jest przyszłość - przebiegała bez udziału kierowcy, który stanie się pasażerem.

- Te technologie są już dostępne w autach jako systemy aktywnego bezpieczeństwa - podkreśla W. Hałka. - Aktywnego, czyli zapobiegającego wypadkom.

Adaptacyjny tempomat, automatyczne awaryjne hamowanie, detekcja martwych stref zewnętrznych lusterek, ostrzeganie przed kolizją, ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, monitoring stanu kierowcy - takie rzeczy są coraz częściej spotykane w nowoczesnych autach. Mamy więc przedsmak autonomicznej jazdy, można stwierdzić, że wprowadzanej na raty.

Cztery wyróżnione

Na toruńskim spotkaniu wyróżniono drobnymi upominkami cztery serwisy. Za wizualizację zgodną ze standardami sieci - Telgum z Iławy (woj. warmińsko-mazurskie), za aktywne uczestnictwo w programie lojalnościowym EuroClub - Damiko z Liszek (woj. małopolskie), za aktywne uczestnictwo w sieci - Mechanic z Wólki Jagielczyńskiej (woj. łódzkie), za szczególny wkład w rozwój sieci Top Truck (ciężarowa gałąź Eurowarsztatu) - Auto Centrum Lipnica z Lipnicy (woj. dolnośląskie).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Zobacz cały numer PO 5/145 (Maj 2017)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń