2017-04-18

Źle unieruchomiony ładunek

 

Wystąpienie szkody podczas wykonywania transportu jest częstym zjawiskiem. Jej przyczyną może być kolizja drogowa lub właściwości opakowania, w którym znajduje się ładunek. Najczęściej jednak powodem uszkodzenia towaru jest jego nieprawidłowe unieruchomienie w naczepie. Warto wiedzieć, kto ponosi za to odpowiedzialność.

Uszkodzeniu w wyniku nieprawidłowego unieruchomienia ulegają najczęściej ładunki podatne na zgniecenie. W praktyce jest to zdecydowana większość wszystkich transportowanych towarów. Przyczyna zniszczenia wynika często z błędów w zakresie prawidłowej organizacji przewozów, czyli zgłoszenia nieprawidłowego zapotrzebowania na środki:

  • transportowe,
  • unieruchamiania ładunków.

Kto odpowiada za załadunek

Ładunek umieszczony w pojeździe należy zabezpieczyć przed zmianą jego położenia. Z kolei nadawca ma obowiązek dostarczyć niezbędne informacje do prawidłowego wykonania przewozu, jak np. wskazanie sposobu zarówno pożądanego środka transportowego, jak i unieruchamiającego. Biorąc pod uwagę ich liczbę, trudno wymagać od przewoźnika, żeby znał je wszystkie. Zwłaszcza że za załadowanie przesyłki odpowiedzialny jest jej nadawca. Czynności ładunkowe należą odpowiednio do obowiązków nadawcy lub odbiorcy. Odstępstwo od tej zasady można wprowadzić jedynie w drodze umowy zawartej między nadawcą lub odbiorcą a innym przedsiębiorcą. Pojawia się jednak pytanie - co dokładnie należy rozumieć pod pojęciem czynności ładunkowych?

Chodzi przede wszystkim o samą czynność załadowania towaru. Nie wystarczy jednak, aby znalazł się on po prostu na naczepie. Ładunek trzeba dodatkowo prawidłowo na niej rozmieścić i zabezpieczyć. Zobowiązany do wykonania tych czynności jest nadawca. Jeżeli w wyniku nieprawidłowego wykonania czynności ładunkowych dojdzie do uszkodzenia przewożonego towaru, to odpowiedzialność za to ponosi wyłącznie nadawca. Uwolnić się od niej może jedynie, gdy udowodni, że jego działanie lub zaniechanie będące przyczyną szkody zostało wywołane zawinionym zachowaniem przewoźnika, np. podstawieniem na załadunek innego pojazdu, niż był zamawiany. Oznacza to, że nadawca ponosi odpowiedzialność nawet w sytuacji, gdy nie ponosi winy za uszkodzenie towaru, działał z należytą starannością i w dobrej wierze. Przykładowo ładunek został unieruchomiony odpowiednim transportowym pasem ściągającym, który był uszkodzony fabrycznie i w związku z tym pękł podczas wykonywania przewozu. Dla przewoźników jest to więc bardzo korzystna regulacja.

Gdy umowa wskazuje na przewoźnika

Czynności ładunkowe można w drodze umowy zlecić do wykonania innemu podmiotowi. W umowach przewozu dosyć często zdarza się, że tego typu czynności są zlecane bezpośrednio przewoźnikowi. Kto w takiej sytuacji ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikającą z nieprawidłowo rozmieszczenia towaru? Kwestia ta nie została uregulowana w prawie przewozowym. Orzecznictwo sądów również nie jest w tym zakresie jednolite.

Można jednak założyć, że jeżeli szkoda w towarze zaszła w wyniku zgłoszenia nieprawidłowego zapotrzebowania na środki transportowe lub unieruchamiania ładunków, to odpowiedzialność za nią ponosi nadawca ładunku. Na wszelki wypadek przewoźnik powinien jednak zachować szczególną ostrożność podczas przewozu ładunku, za którego załadowanie był sam odpowiedzialny.

(ik)

Źródło: Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

fot. arch. redakcji

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń