Hankook niedawno przedstawił projekty innowacyjnych opon, które ze względu na swoją różną budowę będą mogły zostać wykorzystane na różnych podłożach oraz będą dostosowane do techniki jazdy i przeznaczenia pojazdu.
Design Innovation to projekt, który odkrywa niezliczone możliwości otwierające się przed branżą opon. W jego ramach przeprowadzane są poważne dyskusje mające na celu stworzenie pomysłowej i realistycznej alternatywy przyszłego stylu jazdy. Motywem na rok 2017 koreańskiego producenta jest hasło „Nawiąż kontakt ze światem”. Symbolizuje ono przewidywane zmiany w zakresie mobilności w dużych miastach i przedstawia wizję rozwoju mobilności dzięki oponom.
Z badań i prognoz wynika, że w dobie usług współdzielenia samochodu, autonomicznego kierowania i pojazdów z zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie łączności, warunki i środowisko prowadzenia pojazdu będą się zmieniać. Firma przygotowała kompleksowe scenariusze poruszania się po drogach, alejach, a nawet schodach. Przewidują one sytuacje, na jakie mogą napotkać w przyszłości w miastach pojazdy samojeżdżące czy uprzywilejowane, a także pasujące do nich opony.
Przy wykorzystaniu wyników badań pracowników Uniwersytetu Cincinnati i możliwości technologicznych firmy Hankook przygotowanych zostało pięć futurystycznych opon koncepcyjnych. Połączone ze sobą projektowanie oraz rozwiązania technologiczne stworzyło opony, które realizują ideę projektu „Discovery for Future Driving”.
Pierwsza z nich to Magfloat. Jest to rodzaj opony, która dzięki wykorzystaniu rozszerzenia pola magnetycznego i zasad rotacji pozwala zwiększyć elastyczność jazdy już przy prędkości poniżej 20 km/h i może być używana wewnątrz pomieszczeń.
Drugą jest Flexup, czyli projekt opony, która dzięki rozszerzającemu i kurczącemu się bieżnikowi zapewnia swobodne poruszanie się pojazdu nawet po schodach. To przyszłościowe rozwiązanie, które pozwala z łatwością pokonywać zakręty na płaskiej nawierzchni poprzez wykorzystanie tej samej zasady, którą wykorzystujemy wychylając się podczas jazdy na nartach.
I-play z kolei zapewnia mobilność dwóch kół. Maksymalnie poprawia wydajność opon i zwiększa zdolność pokonywania zakrętów w miejskim systemie współdzielenia samochodów. Elastyczna struktura zawieszenia maksymalnie ogranicza poziom hałasu pojazdu w trybie czuwania. To rozwiązanie pozwala określić optymalną wydajność nawet przy dużej prędkości i zdolność pokonywania zakrętów poprzez zmianę kąta nachylenia koła podczas jazdy.
Do samochodów policyjnych zaprojektowany został model Shiftrac. To niezwykle trwałe opony, które zaprojektowano z myślą o rozrastających się miastach. Będą one wykorzystywane w samochodach służb miejskich. Umożliwią wykonywanie ostrych zakrętów i szybkich zmian pasa ruchu, opierając się działającej podczas manewru sile odśrodkowej.
Ostatnim projektem jest Autobine. To samojeżdżący autobus o rozciąganym korpusie i automatycznie dodawanych lub odejmowanych oponach, w zależności od liczby pasażerów. Do tej koncepcji przewidziano inteligentne opony, które potrafią określić ciężar pojazdu i zamontować się samodzielnie do podwozia.
Oprac. Krzysztof Krusiński
Fot. Hankook