TECHNOLOGIE: Innowacje Pirelli

Ku wygodzie i personalizacji

 

Nowa koncepcja kolorowych opon P Zero i Winter Sottozero oraz zarządzająca oponami aplikacja Pirelli Connesso stanowią część szerszego projektu Cyber Technologies. Pirelli rozpoczęło jego realizację w 2005 roku w celu osiągnięcia maksymalnej integracji między kierowcą, samochodem i ogumieniem.

Kolorowe ogumienie

Firma zaprezentowała kolorową edycję opon P Zero i Winter Sottozero z innowacyjnych materiałów gwarantującymi zachowanie żywych i trwałych kolorów. Podobnie jak w standardowych wersjach, kierowcy będą mieć dostęp do wielu różnych opcji, jeśli chodzi o zmianę opon, wraz z możliwością łączenia kolorów i czujników. Kolorowe ogumienie dostępne jest w przedsprzedaży w ramach gamy P Zero i Winter Sottozero dla segmentu prestiż, od rozmiaru 19 cali w górę, która następnie zostanie rozszerzona o samochody z segmentu premium.

Kolorowa edycja opon Pirelli powstała w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na personalizację wśród klientów posiadających samochody z wymienionych segmentów. Opatentowana technologia łączy również inne systemy Pirelli, jak np. PNCS (system redukcji szumów), run-flat oraz Seal Inside (technologia pozwalająca oponie samodzielnie się naprawić w przypadku jej przebicia). Podstawowymi kolorami edycji będą czerwony, żółty, biały i srebrny. Poza tym dostępny będzie każdy inny kolor na życzenie.

W opracowaniu opon wykorzystane zostały doświadczenia zdobyte w Formule 1, w której kolorowe opony są obecne od 2011 roku i mają na celu udoskonalanie innowacyjnego systemu znakowania. Nowy materiał, który został użyty, stanowi barierę ochronną pozwalającą zachować blask koloru i uniknąć blaknięcia spowodowanego upływem czasu i użytkowania, bez wpływu na osiągi. Już pierwsza kolorowa edycja opon P Zero, w ciągu ostatnich kilku miesięcy, zadebiutowała jako gama opon koncepcyjnych do supersamochodów Pagani, Lamborghini i McLaren, a latem będzie dostępna również dla takich marek jak: Ferrari, Aston Martin, Porsche i Bentley. Kolorowa edycja zostanie rozszerzona na modele premium najlepszych światowych producentów.

Pirelli Connesso

To platforma cyfrowa wykorzystująca czujnik zintegrowany z wysokiej klasy oponami Pirelli w celu poszerzenia zakresu informacji dostępnych w komputerach każdego samochodu. Dostarcza dane o statusie, zużyciu i konserwacji każdej opony, a także oferuje zlokalizowane i spersonalizowane usługi w zakresie mobilności, na potrzeby najbardziej wymagających kierowców.

Nowy system Pirelli został zaprojektowany jako wyposażenie techniczne opon i ma na celu zapewnienie bardziej świadomego i przyjemnego wrażenia z jazdy, optymalizując jednocześnie osiągi i zmniejszając zużycie paliwa dzięki bardziej efektywnemu wykorzystaniu opon. Pirelli Connesso składa się z czujnika osadzonego w oponie połączonego z chmurą Pirelli i aplikacją na smartfona, który stanowi interfejs umożliwiający kierowcy stałą komunikację z oponami. Czujnik waży tylko kilka gramów i nie ma wpływu na właściwości fizyczne opony. Mierzy on status każdej opony i wysyła dane do centralnej jednostki sterującej oraz do chmury Pirelli, które razem tworzą prawdziwe źródło systemu Connesso. Tutaj informacje są przetwarzane, a następnie przekazywane do aplikacji użytkownika końcowego. Wersja użytkowa systemu Pirelli Connesso rozpoznaje kod identyfikacyjny każdej opony, monitoruje jej status od momentu produkcji w fabryce, aż do recyklingu po zakończeniu eksploatacji. Mierzy ciśnienie i temperaturę opon, nawet gdy samochód jest w stanie spoczynku, a także obciążenie statyczne pionowe, zużycie opon, liczbę przejechanych kilometrów każdej opony, a w przyszłych wersjach również szacowany pozostały czas użytkowania opon w kilometrach. Działa również jako manometr, gdy opony są napompowane, zapewniając rzeczywisty i dokładny odczyt, bez konieczności oczekiwania, aż opony ostygną.

Ponadto Pirelli Connesso informuje także sterownik, gdy ciśnienie w jednej lub więcej opon spada do zbyt niskiego poziomu lub gdy opona zbliża się do swojej granicy zużycia. W obu przypadkach aplikacja identyfikuje najbliższy serwis opon i może bezpośrednio umówić się na wizytę w celu skorygowania ciśnienia lub w celu zamówienia nowych opon i zmiany zużytych, skracając tym samym czas oczekiwania. Co więcej, w porównaniu do innych obecnie stosowanych systemów pokładowych monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), Pirelli Connesso działa zarówno wtedy, gdy samochód jest w stanie spoczynku, jak i podczas jazdy.

W przyszłej wersji Connesso będzie również w stanie wykryć spadek ciśnienia zdalnie i natychmiast dokonać uzgodnień dotyczących zamówienia nowych opon lub niezbędnej konserwacji bezpośrednio w miejscu, gdzie samochód jest zaparkowany. Tego typu funkcjonalność, która pozwala na predykcyjne zarządzanie oponami, została opracowana nie tylko, by spełnić wymagania użytkowników indywidualnych, ale także flot oraz usług polegających na udostępnianiu samochodu.

To jednak nie wszystko. Aplikacja Pirelli Connesso jest obsługiwana przez jedyną platformę mobilną w swoim rodzaju, łączącą producentów opon, konsumentów i sieć sprzedaży. Pirelli Connesso jest również zaprojektowana tak, by integrować się z innymi aplikacjami do smartfonów (mapy, muzyka, restauracje, usługi), aby móc skorzystać z jeszcze większej ilości danych i funkcjonalności w przyszłości. Aplikacja Connesso będzie oferować ekskluzywne usługi, takie jak np. informowanie o tym, które z wydarzeń z dziedziny motorsportu odbywają się w pobliżu, jak również umożliwi wyrażenie opinii na temat sprzedawców opon i usług oraz dzielenie się nimi z innymi użytkownikami, w ramach społeczności Pirelli Connesso.

Nowy system Pirelli obecnie koncentruje się na rynku opon zamiennych, ale będzie też rozwiązaniem stosowanym na oryginalnym wyposażeniu. We współpracy z niektórymi producentami samochodów Pirelli opracowuje zupełnie nową architekturę techniczną dla opon. Poza wszystkimi podstawowymi funkcjami dodana zostanie również możliwość automatycznego sterowania ustawień pojazdu. Czytając kod identyfikacyjny każdej opony, czujnik rozpozna jej właściwości i wyśle te informacje do komputera pokładowego samochodu, aby wybrać ustawienia samochodu oferujące najlepsze osiągi oraz bezpieczeństwo.

Opr. (pm), (dg)

Źródło i fot.: Pirelli

Zobacz cały numer PO 4/144 (Kwiecień 2017)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń