TECHNOLOGIE: Oponiarska rewolucja

Na styku autonomiczności, mobilności i łączności elektronicznej

 

Goodyear konsekwentnie rozwija wizję opon wspieranych przez sztuczną inteligencję, zdolnych rozpoznawać, decydować i dostosowywać się do warunków na drodze oraz komunikować się z otoczeniem. Dowodem na to są kolejne koncepcyjne opony stworzone przez koncern - Eagle 360 Urban oraz CityCube.

- Na styku autonomiczności, mobilności i łączności elektronicznej dojdzie do rewolucji, a wtedy technologie oponiarskie nabiorą jeszcze większego znaczenia niż dziś - uważa Jean-Claude Kihn, prezes Goodyear w regionie EMEA. - Aby bezpiecznie poruszać się po drogach, autonomiczne pojazdy przyszłości będą musiały nauczyć się radzić z milionami niemożliwych do przewidzenia zdarzeń, które występują podczas codziennej jazdy. W tym celu niezbędny będzie dostęp do odpowiednich danych, a także umiejętność uczenia się i dostosowywania.

Eagle 360 Urban

Nowa opona Goodyear Eagle 360 Urban, zaprezentowana podczas Salonu w Genewie, jest rozwinięciem wcześniejszej koncepcji - opony sferycznej Eagle 360. Wyposażona w sztuczną inteligencję, bioniczną powłokę i zmienny bieżnik potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w praktyce. Opona stanie się elementem „układu nerwowego” pojazdu i połączonego z nim świata Internetu Rzeczy (Internet of Things). W rezultacie będzie zdolna do szybkiego dostosowywania się do zmiennych warunków, a także zaspokajania ewoluujących potrzeb Mobilności jako Usługi (MaaS) dla flot i ich użytkowników.

Opona Goodyear Eagle 360 Urban posiada bioniczną skórę z siecią czujników, za pośrednictwem których może sprawdzać własny stan i zbierać informacje o otaczającym ją środowisku, w tym o nawierzchni. Dzięki łączności z innymi pojazdami, a także infrastrukturą drogową i systemami zarządzania ruchem, Eagle 360 Urban otrzymuje w czasie rzeczywistym informacje o swoim otoczeniu. Łącząc źródła informacji i natychmiastowo je przetwarzając za pośrednictwem sieci neuronowych działających w oparciu o algorytmy głębokiego uczenia (deep learning), opona Eagle 360 Urban wybiera i realizuje określone działania. Wspierana przez sztuczną inteligencję wyciąga wnioski z wcześniejszych działań, aby optymalizować przyszłe reakcje.

Wykonana z superelastycznego polimeru bioniczna powłoka opony jest prawie tak elastyczna jak ludzka skóra, dzięki czemu może się rozciągać i kurczyć. Ta zewnętrzna warstwa okrywa wytrzymały materiał o strukturze pianki, który pozostaje elastyczny mimo wagi pojazdu. Dzięki tym właściwościom siłowniki umieszczone pod powierzchnią opony (tj. części, które za sprawą impulsu elektrycznego zmieniają swój kształt, działając na tej samej zasadzie co ludzkie mięśnie) wpływają na wygląd poszczególnych elementów bieżnika opony. Tworzą „dołki”, gdy nawierzchnia jest mokra lub wygładzają powierzchnię bieżnika, gdy droga jest sucha. W ten sposób powstaje nowy bieżnik o bezpiecznej strefie styku.

Dzięki zastosowaniu zmiennego bieżnika, Eagle 360 Urban przekształca się i dostosowuje do aktualnych warunków drogowych i pogodowych. Koncepcyjna opona potrafi następnie przekazać uzyskane informacje oraz zakomunikować wykonane działanie i jego rezultat innym pojazdom, a także urządzeniom znajdującym się w Internecie Rzeczy.

W przypadku uszkodzenia bionicznej powłoki, czujniki w bieżniku lokalizują przebicie. Opona następnie rotuje, tworząc nową powierzchnię styku. Ogranicza to nacisk na miejsce przebicia i umożliwia uruchomienie procesu autonaprawy. Proces ten działa za sprawą materiałów zaprojektowanych w taki sposób, aby przemieszczały się do miejsca uszkodzenia opony. Zachodzące następnie reakcje fizyczne i chemiczne tworzą nowe wiązania cząsteczkowe, które zamykają przebicie.

Nowa generacja opon, poprzez maksymalizacje okresów międzyawaryjnych i wdrażanie procesów aktywnej konserwacji, stworzy wartość dodaną dla partnerów OEM i rozwijających się dostawców Mobilności jako Usługi (MaaS). Codzienny użytkownik zauważy poprawę w postaci nowego wymiaru bezpieczeństwa i zdolności uczenia się systemu autonomicznej jazdy.

CityCube

Goodyear CityCube to unikalne opony do koncepcyjnej Toyoty i-TRIL.  Posiada czujniki i zróżnicowaną konstrukcję dla przedniej i tylnej osi innowacyjnego samochodu. Dzięki zaawansowanym czujnikom i wyjątkowej konstrukcji bieżnika, CityCube jest w stanie rozpoznać szereg warunków drogowych i przekazywać dane o nich do pojazdu, wspierając tym samym działanie zaawansowanych systemów zapobiegania kolizjom.

Przednie, przechylające się koła wyposażono w ogumienie typu Tall and Narrow o odwróconym kierunku bieżnika, inspirowane symetryczną konstrukcją opon motocyklowych. Tego rodzaju rozwiązanie pomaga poprawić bezpieczeństwo jazdy oraz usuwa wodę sprzed większej, tylnej opony, co poprawia jej przyczepność. Jednocześnie tylne ogumienie jest asymetryczne i posiada solidniejszą część wewnętrzną zwiększającą stabilności w zakrętach.

Goodyear przedstawił również nową hologramową fakturę opony i najnowocześniejszą technologią barwienia ściany bocznej. W rezultacie inżynierom udało się uzyskać wyjątkowy, zaawansowany i atrakcyjny wygląd ogumienia.

Dostosowana do wyśrubowanych wymagań Toyoty opona CityCube jest lekka i charakteryzuje się niskimi oporami toczenia, co jest szczególnie ważne dla elektrycznych samochodów przyszłości. CityCube wyróżnia się także zmniejszoną objętością rowków, co przekłada się na dłuższe przebiegi i obniżony hałas, czyli aspekty mające bezpośrednie przełożenie na jakość życia w miastach.

Opr. (pm)

Źródło i fot: Goodyear

Zobacz cały numer PO 4/144 (Kwiecień 2017)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń