To bardzo oryginalna, czteronapędowa wersja, z reduktorem. Zawsze napęd trafia do tylnych kół, układ dołączający przednią oś na sztywno, bez centralnego mechanizmu różnicowego, pochodzi z niemieckiej firmy Oberaigner. Takie rozwiązanie może mieć tylko Opel, 4x4 nie jest dostępne w Renault Masterze, technicznym bliźniaku Movano.
Szczerze - układ nie zachwyca, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że kosztuje 12 tys. euro netto, czyli około 50 tys. zł netto, czyli ponad 60 tys. zł brutto! Przy takich kwotach konieczność zamówienia samoblokującego tylnego dyferencjału za 1463 zł netto (1799 zł brutto) to doprawdy drobnostka. Cała maszyneria jest dokładana poza fabryką Opla, u Oberaignera, do różnych tylnonapędowych Movano. Ma szereg ograniczeń, nie nadaje się do stosowania na przyczepnych nawierzchniach, podobnie jak proste systemy w większości pikapów i w niektórych terenówkach (Jeep Wrangler, SsangYong Rexton W). Przód można dołączyć przy prędkości poniżej 25 km/h i jechać tylko do 50 km/h, o przekroczeniu tegoż limitu informuje w kabinie przerywany brzęczyk. Napęd jest wyposażony w reduktor 1,420 (Low Range), aktywowany i dezaktywowany podczas postoju. Zupełnie wyjątkowa jest możliwość korzystania z reduktora przy napędzie tylnej osi - niepodważalna zaleta Oberaignera. Do wszelkich manipulacji napędem służy dotykowy panel na górze kokpitu, nad radiem - tam, gdzie w innych Movano może być wysuwany uchwyt na dokumenty.
Na bliźniakach
Napęd 4x4 z reduktorem nie wpływa na dobór ogumienia. Egzemplarz wypożyczony od polskiego importera miał siedem letnich Continentali Vanco Eco, 195/75 R16 C 107/105T, dwa z przodu, cztery z tyłu (bliźniaki), jednego na zapasie. Produkcja słowacka, dwie warstwy poliestrowe pod boczną ścianką, a pod bieżnikiem dwie poliestrowe, dwie stalowe i jedna poliamidowa. Maksymalne obciążenie dla pojedynczych kół wynosi 975 kg, dla bliźniaczych 925 kg, w obu wariantach najwyższe ciśnienie to 544 kPa, ponad 5 barów. Obręcze stalowe, moment dokręcania każdej z sześciu śrub zależy od napędu i tylnej osi. I tak przy przednim napędzie chodzi
o 172 Nm, przy tylnym i pojedynczych kołach z tyłu 264 Nm, przy tylnym i bliźniakach 235 Nm. Instrukcja obsługi nie podaje momentu dla 4x4, wszak to opcja pozafabryczna, proponujemy stosować 235 Nm, bo napędu przedniej osi używa się sporadycznie.
Co dwa tygodnie
Przynajmniej co 14 dni oraz przed wyruszeniem w dłuższą podróż powinno sprawdzać się ciśnienie, również w zapasowym kole - doradzają autorzy instrukcji obsługi Movano. I dalej - niewłaściwe ciśnienie negatywnie wpływa na bezpieczeństwo, zachowanie na drodze, komfort, zużycie paliwa i opon. Podczas pompowania zewnętrznej opony bliźniaków wąż powinien być poprowadzony między kołami. Aby sprawdzić, ile powinno być barów, wystarczy rzucić okiem na krawędź drzwi kierowcy. Znajdująca się tam nalepka donosi, że z przodu ma być 4,5, z tyłu 4,3, niezależnie czy poruszamy się po autostradzie, czy po innych szlakach. Furgony Movano nie mają TPMS, które są standardem w kombi i busach, czyli w odmianach osobowych.
Opisując furgony Movano i Master, krytykowałem trudny dostęp do narzędzi usytuowanych pod fotelem szofera i wyciąganych do tyłu. To, co irytuje przy pojedynczej kabinie, w podwójnej - a taki był testowy wóz - staje się dziecinnie proste. Siadasz za kierowcą i wyjmujesz kuwetę z narzędziami, m.in. z hydraulicznym podnośnikiem. Do opuszczania zapasu wiszącego za tylną osią trzeba wykorzystać otwór na końcu ładowni, pod uszczelką drzwi, na prawo od osi symetrii. Zapas nie wisi w koszu, opuszcza się go na lince.
Bezpłatną opcją, bardzo rzadko wybieraną w naszym kraju, jest zestaw naprawczy. Jak zawsze, na prowizorycznie zaklejonej oponie nie należy poruszać się szybciej niż 80 km/h.
Czytając instrukcję
Instrukcja obsługi Movano przynosi kilka ciekawych informacji związanych z oponami. Minimalna głębokość bieżnika to 2-3 mm w letnich i 4 mm w zimowych. Opony starzeją się i - zdaniem Opla - trzeba wymienić je najpóźniej po 6 latach. Na krawężniki należy wdrapywać się powoli i w miarę możliwości pod kątem prostym. Trzeba uważać, aby na postoju opony nie były dociśnięte do krawężnika. Łańcuchy zakłada się na napędzane koła, przy bliźniakach na zewnętrzne. Instrukcja pomija wersję 4x4, więc i przy łańcuchach traktujmy ją jak tylnonapędową.
Dane techniczne samochodu |
|
Rodzaj nadwozia |
Furgon z podwójną, siedmiomiejscową kabiną (3 + 4), w opcji sześciomiejscowa (2 + 4) |
DMC/ładowność |
3500/1047 kg |
Dług./szer./wys. |
6,198/2,070 /2,614 m |
Rozstaw osi |
3,682 m |
Dług./szer./wys./ objętość ładowni |
2825/1765 (1080 między nadkolami)/1798 mm / 8,3 m sześc. |
Ogumienie seryjne |
195/75 R16 C 107/105 T, zapas pełnowymiarowy |
Silnik |
turbodiesel common rail, biturbo, 2299 ccm, R4 16V, 163 KM przy 3500 obr./min i 380 Nm przy 1500-2750 obr./min |
Prędkość maksymalna |
b.d. |
Spalanie (średnie) |
8,3 l/100 km (dla tylnego napędu) |
Cena, bez opcji |
118 894 zł netto (146 240 zł brutto), z 4x4 około 170 000 zł netto (ponad 200 000 zł brutto) |
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski