TESTY: Siedemnastki na wysokim poziomie

Test opon magazynu Gute Fahrt

 

Niemiecki magazyn motoryzacyjny Gute Fahrt, skupiający się na marce VW, przebadał dziesięć opon w rozmiarze 215/55 R17. Autem testowym był VW Passat, a próby wykonywano na torze Pirelli w Vizzola we Włoszech. Co ciekawe, oprócz sprawdzanych 17’’, dziennikarze pod lupę wzięli także dwie opony Pirelli Cinturato P7 o większej średnicy - 235/45 R18 i 235/40 R19 w celu wykazania zarówno wad, jak i zalet montażu opon większych niż siedemnaście cali.

Trzy z dziesięciu testowanych modeli (oraz dwie większe Pirelli) było oponami z systemami samouszczelniającymi. Jedną z nich był także zwycięski Continental PremiumContact 5. Jego przewaga nad rywalami nie była duża. Oprócz jednej opony, która otrzymała ocenę „zadowalającą”, reszta uzyskała oceny „dobre” i „bardzo dobre”.

Ogumienie testowane było na suchej i mokrej nawierzchni, sprawdzano także opory toczenia, komfort i szum. Opony na dwóch Passatach napompowano do 2,3 bara, czyli ciśnienia niższego niż zalecane przez producenta 2,6 bara. Testerzy Gute Fahrt stwierdzili, że niższe ciśnienie spowoduje jedynie w bardzo niewielkim stopniu zwiększenie zużycia paliwa, ale zwiększy przy tym zauważalnie komfort jazdy.

Równa stawka

Można powiedzieć, że w teście nie było złej opony, która byłaby niegodna polecenia. Jak zaznaczyli testerzy, wszystkie są warte uwagi. Najlepszy Continental nie zawiódł w żadnej konkurencji, osiem z dziesięciu prób zakończył z wynikami bardzo dobrymi, a dwie z dobrymi. Opona zapewniała świetną przyczepność i optymalne prowadzenie w różnych sytuacjach, a także bardzo krótką drogę hamowania na mokrej i suchej nawierzchni.

Za PremiumContactem5 uplasowały się cztery opony z oceną „bardzo dobrą minus”: Dunlop Sport Maxx RT2, Goodyear EfficientGrip Performance, Hankook Ventus Prime2 oraz Pirelli Cinturato P7. Przyczyniły się do tego świetne wyniki w każdej z dziesięciu konkurencji. Pierwsza piątka nie zanotowała w nich ani jednej noty poniżej „dobrej”. Z oceną „dobrą plus” testy zakończył Vredestein Ultrac Satin, z „dobrą” Maxxis Premitra HP5 i Toyo Proxes Sport, a z „dobrą minus” Cooper Zeon CS8. Najsłabiej wypadł Firestone Firehawk TZ 300a, uzyskując notę „zadowalającą” - słabiej niż reszta stawki zachowywał się na mokrej i suchej nawierzchni.

Większe - bezpieczniejsze

Testowane Pirelli w większych rozmiarach niż oponenci wypadły w testach bardzo dobrze. Gute Fahrt skomentowało uzyskane wyniki następująco: - To świetna wiadomość, że opony 18- i 19-calowe montowane do Passata są także godne zaufania. Jazda na nich choć jest trochę mniej komfortowa, to odwdzięcza się długością drogi hamowania.

Cinturato P7 w dużych 18 i 19 calowych rozmiarach uzyskało najkrótsze drogi hamowania na mokrej nawierzchni. A przy hamowaniu na suchej nawierzchni z prędkości przekraczającej 100 km/h, jej droga była o 20 centymetrów krótsza niż najlepszych w stawce (w hamowaniu) siedemnastocalówek - Vredestainów Ultac Satin.

Najlepsza piątka

1. Continental ContiPremiumContact 5 - dzięki dwuczęściowemu, asymetrycznemu bieżnikowi gwarantuje krótką drogą hamowania na suchej oraz mokrej nawierzchni. Świetnie radzi sobie z różnymi, nawet ekstremalnymi warunkami. Makrobloki zasięgnięte ze SportContacta5 gwarantują stabilność jazdy nawet z bardzo dużą prędkością.
2. Dunlop SportMaxx RT2 - opona o zacięciu sportowym. Zapewnia dobrą dynamikę jazdy z szybkimi reakcjami na ruch kierownicą. W modelu zastosowano najnowsze opracowanie asymetrycznego bieżnika. Opona dobrze radząca sobie z zakrętach na mokrej i suchej nawierzchni.
3. Goodyear Efficientgrip Performance - szereg zastosowanych technologii wyróżnia oponę z tłumu. Technologia wearcontrol zapewnia równowagę między przyczepnością a oporami toczenia. Zapewnia także krótką drogę hamowania. W teście zanotowała  bardzo wysokie noty za komfort.
4. Hankook Ventus Prime2 - nowoczesny i asymetryczny bieżnik pomaga w zachowaniu dobrego sterowania na mokrej i suchej nawierzchni. Technologia GripTech zapewnia stabilne i płynne pokonywanie zakrętów.

5. Pirelli Cinturato P7 - niskie zużycie bieżnika i dobra odporność na uszkodzenia mechaniczne. Odpowiedni układ bloków odpowiada za zmniejszone zużycie paliwa i mniejsze opory toczenia. W teście świetnie hamowała i trzymała się na wyznaczonym torze jazdy, zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.

Krzysztof Krusiński

Fot. Producenci

Zobacz cały numer PO 4/144 (Kwiecień 2017)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń